۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
ترمز بنزین را بگیرید، اما گاز موتور برقی را نه!
در سا‌ل‌های اخیر در کشور‌های مختلف از برقی سازی وسایل نقلیه به عنوان چاره آلودگی‌ها یاد می‌کنند، این در حالی است که با ساخت اولین موتور لیتیوم-یون و بسیاری از ماشین‌های برقی درکشور و رواج آن در آینده می‌شود به پایان روز‌های تاریک و خاکستری نزدیک شد.
کد خبر: ۷۸۳

به گزارش کارنا، در سال ۹۵ یک کاربر در فضای مجازی در مورد آلودگی هوا می‌گفت بنزین و خودرو‌ها مقصرهستند، ولی فرهنگ هم نداریم! اما بعد از سال ۹۵ تاکنون تکنولوژی حتی برای رفع آلودگی‌ها هم موتورش را به کار انداخته است. مثلا بد نیست بعد از دنیای مجازی و اینترنتی سری هم به دنیای واقعی اطراف که با خاکستر زندگی می‌کنند هم بزنیم. آلاینده‌ها به هرنوع و هر روش در گوشه به گوشه زندگی شهروندان تاثیر می‌گذارد. از خانواده دارای فرزند مدرسه‌ای بگیرید تا پدر یا مادر خانواده که شاید دارای بیماری باشد. شهر آلوده کاملا یک خانواده را با مسائل اجتماعی از قبیل آلودگی هوا، آب تمیز و .. پیوند می‌دهد.

عامل این پیوند چیست؟
در دنیای امروز راهکار‌های متعددی برای جلوگیری از آلاینده‌ها استفده شده است با این حال آلودگی هوا سالانه جان حدود هفت هزار نفر را می‌گیرد. در مجموع تمامی شهروندان به ویژه برای سالمندان، کودکان، افراد دارای بیماری قلبی و ریوی با هر نوع از آلودگی احساس استرس و خطرناکی را تجربه می‌کنند. در کشور ما برای ایجاد و تشدید آلودگی هوا عواملی همچون خودرو‌ها و موتور‌های فرسوده جولان می‌دهند.

در کشور ما حدود دو میلیون و نهصد هزار دستگاه خودروی فرسوده وجود دارد که اگر این خودرو‌ها از سوخت‌های درجه یک برای رفت و آمد‌های شهری استفاده کنند، باز هم استارت ایجاد آلاینده‌ها را می‌زنند.
مادامی که خودرو‌ها و موتور‌های فرسوده در شهر تردد کنند به ازای هرماشین، صدای اگزوز و بوق هم‌وزن آلودگی هوا، شهر را آلوده به صدا می‌کنند.

در بطن کلمه آلودگی هوا مسیری به سمت صدای دلخراش نیز وجود دارد. میان آلودگی صوتی و آلودگی هوا رابطه‌ای دو سویه برقرار است. هرچقدر صدای شهر از تردد گوش افراد را کر کند، همان قدر سوخت الک شده، آلاینده‌ها را در هوا افزایش می‌دهد.

بسیاری از شهر‌های ایران به خصوص تهران طبق آمار ثبت سنجش صوت، پایتخت روزانه با آلودگی صوتی در مناطق ۲۲‌گانه دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین محله‌هایی که در مدار سالم قرار دارند در یک ماه اخیر تعداد آن‌ها بیشتر از عدد سه نشده است. برخی از شهروندان با راهکار‌هایی همانند کاشتن درخت یا استفاده از در و پنجره‌های مناسب، محافظ‌هایی برای رسیدن صدا به گوش می‌سازند.

اما امروز دولت‌مردان برای کاهش آلودگی صوتی که در پی آن فشار‌های عصبی را شامل می‌شود، با تدابیر ارائه شده تمام قوای خود را برای برقی سازی در تمامی دستگاه‌های حمل و نقل به کار گرفته‌اند تا با انجام این اقدام آلودگی‌ها را به حداقل برسانند.
ترمز بنزین را بگیرید، اما گاز موتور برقی را نه!
خودرو‌های پر استفاده در اولویت باشند
همانطور که می‌دانید هرچقدر تردد ماشین‌ها در سطح شهر باشد ترافیک، آلودگی هوا و در پی آن آلودگی صوتی افزایش پیدا می‌کند، اما نیاز‌های مردم در سبک زندگی جدید شرایطی را فراهم کرده تا شهروندان برای تسهیل کردن کار‌های روزمره از تاکسی‌های اینترنتی و غیر اینترنتی استفاده کنند.

در تاکسی‌های اینترنتی، باربری‌های اینترنتی با موتور، کامیون و وانت در حال خدمت رسانی هستند. در شهری که هر رستوران و فروشگاه برای خود پیک موتوری استخدام می‌کند، باید انتظار این آمار از آلودگی صوتی و هوا را داشته باشیم. اما با برقی سازی در نوبت اول بسیاری از مشکلات ناشی از دود و صدای اگزوز را مهار کرد، چرا که در مقایسه با خودرو‌های با موتور درون‌سوز، خودرو‌های برقی کم صداتر بوده و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند و همچنین خودرو‌های برقی را می‌توان در ایستگاه‌های شارژ متنوعی شارژ کرد، این ایستگاه‌های شارژ را می‌توان در مناطق عمومی یافت.

بسیاری از شهروندان از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند و در کنار این مبحث، تعداد زیادی از خانوار‌ها با باربری‌های اینترنتی و پیک‌ها درآمدزایی می‌کنند در نتیجه برای زیستن در این بستر درآمدزایی باید تا حدالامکان از این وضعیت جلوگیری کرد.

همچنین بیشتر شهروندان از اتوبوس‌ها برای رفت و آمد‌های شهری استفاده می‌کنند. برخی اتوبوس‌ها در مناطق و خیابان‌های مختلف طبق میانگین هر بیست دقیقه یکبار حاضر می‌شوند، این رفت و آمد‌ها در مدت شبانه روز می‌توانند دود‌های آلوده به وجود بیاورند پس درنتیجه این وسیله نقلیه در کنار تاکسی‌های اینترنتی باری حمل شهروندان باید برقی سازی شوند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در زمینه اتوبوس‌های برقی موجود می‌گوید: «اتوبوس‌های برقی احتمالا سال آینده تحویل داده می‌شود. برای اتوبوس‌های خارجی نیز منابع مالی پیش‌بینی شده که با اصرار وزارت صمت قرار بر این شد دو هزار دستگاه اتوبوس وارداتی برقی باشد.»

وی می‌افزاید: «جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی مصرف برق چندانی ندارند و تنها مسئله‌ای که باید توجه کرد تامین تجهیزات و نصب آن در سطح شهر است؛ البته اتوبوس‌ها در یک روز می‌توانند یکبار شارژ شوند و ۲۰۰ کیلومتر پیمایش کنند.»

همچنین این موضوع در مورد موتور‌ها نیز صدق می‌کند. موتور‌هایی که به ویژه در مرکز شهر با صدا‌های نابهنجار در ترافیک‌های عصر تهران علاوه بر پرصدا کردن شهر و بالا رفتن شاخص آیندگی‌ها تاثیر به سزایی دارد. همچنین در کنار ماشین‌های اینترنتی نیز اتوبوس‌هایی که برای حمل و نقل شهروندان استفاده می‌شود هم درگیر برقی سازی هستند.

خبر خوب در خصوص خودکفایی
باتری‌های لیتیوم ـ یون، رایج‌ترین ابزار ذخیره‌ساز انرژی در خودرو‌های برقی هستند که از مزایای خودرو‌های ایرانی محسوب می‌شود و باعث پیشرفت نیاز کشور به خودکفایی در زمینه سل‌های باتری لیتیوم ـ یون با قابلیت استفاده در خودرو‌های برقی است که پژوهشگاه فضایی ایران موفق به طراحی و ساخت نخستین "سل باتری" با کاربرد فوق در کشور شده است.

خبر ساخت باتری‌های لیتیوم-یون شرایط خوبی برای توسعه ماشین‌های برقی در کشور است که انرژی بالا، قابلیت شارژ و دشارژ سریع، طول عمر زیاد، بازدهی بالا، وزن پایین و میزان کم دشارژ خودبه‌خودی از ویژگی‌های این محصول است.

چرا موتو‌های برقی راه نجات از آلودگی صوتی هستند؟
وجود سه میلیون موتور که بیش از دو میلیون آن‌ها فرسوده هستند، باعث شد تا بعد از برقی سازی ماشین‌ها در وهله اول، موتور‌ها نیز به صف شوند. ورود موتورسیکلت‌های برقی جهت کنترل میزان آلایندگی و همچنین ادامه روند استفاده مردم از این وسیله نقلیه، از جمله مهمترین راه حل‌هایی است که امروزه در بسیاری از کشور‌ها در حال اجرا است. از همین جهت کشور‌هایی که بیشترین میزان استفاده از موتور سیکلت‌های بنزینی را دارند، از نظر آمار‌های آلودگی هوا و کشته شدگان جاده‌ای نیز آمار‌های قابل توجهی دارند.

همانطور که می‌دانید موتوسیکلت‌ها در تهران به ویژه در مرکز شهر صدای دلخراش و کر کننده‌ای را ایجاد می‌کنند که بیش از ۹۷ درصد آن‌ها موتوسیکلت‌های بنزینی هستند.
ترمز بنزین را بگیرید، اما گاز موتور برقی را نه!
با اینکه شهروندان ازاین امر آگاه هستند که، اما تعداد استفاده کنندگان از موتور‌های برقی اندک است. شاید عمده‌ترین دلایلی که موتورسیکلت‌های برقی میان شهروندان رایج نشده است، بحث شارژ کردن موتورهاست.

موتور‌های برقی برای شارژ کردن زمان زیادی را صرف می‌کند و شهروندان به این موضوع اعتراض دارند. شارژ شدن باتری یک موتورسیکلت بین ۱۲ تا ۲۰ ساعت زمان می‌برد و همچنین هر موتور هرشب نیاز به شارژ باتری دارد با این حال، زمان شارژ عمدتاً به کیفیت باتری، نوع شارژر، و چیز‌هایی دیگر بستگی دارد که تأثیر زیادی بر روی سرعت شارژ شدن دارد.

ولی امروزه با استفاده از سواپ باتری دیگر نیازی شارژ کردن نیست و پس از هر بار تمام شدن شارژ پک باتری، امکان تعویض پک باتری با پک جدید، به جای شارژ کردن آن که زمان‌بر است، فراهم می‌شود و وقت مشتری برای شارژ پک باتری تلف نمی‌شود.

از مزایای استفاده از سواپ باتری می‌توان به قیمت یک پک باتری درصد زیادی از هزینه‌های موتور سیکلت و را در برمی‌گیرد، اشاره کرد. همچنین سواپ باتری عمر مفید یک باتری را افزایش می‌دهد.

طرح ایده سواپ باتری در مقایسه با شارژ کردن خودرو‌های برقی، در بحث زیر ساخت‌ها این است که موضوع ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی احتیاج به راه اندازی زیر ساخت خاصی نخواهد داشت دسترسی به آن نیازمند انتظار از سوی شهرداری یا وزارت صمت نیست.

همچنین برقی شدن خودروها، اختلالی در برق‌رسانی شهری ایجاد نخواهد کرد. هرچند که افتتاح ایستگاه‌های برقی در سال آینده به مراتب بیشتر خواهد بود، اما طرح خرید باتری در حال حاضر بهتر از شارژ کردن موتور‌ها است.

همچنین چمران در پی شارژ کردن وسایل نقلیه تصریح کرد: «در کنار جایگاه‌های پیش‌بینی شده در سطح شهر، خودرو‌های سواری در منازل مسکونی نیز می‌توانند شارژ شوند.»

چرا تصادفات با موتور‌های برقی کمتر است؟
موتور سیلکت‌های برقی نیز حداکثر با سرعت ۸۰ می‌توانند حرکت کنند یا به عبارتی مسابقه گذاشتن، ویراژ دادن سخت یا غیرممکن خواهد شد. امروز شما موتور‌هایی را در خارج از شهر مشاهده می‌کنید که از شهر‌های دیگر وارد این آزادراه‌ها شده‌اند و از شهری به شهر دیگر می‌روند برای مثال به گفته یک موتور سوار مسیر تهران خمین را ۶ ساعت به دفعات بسیاری سفر کرده است. با رواج موتور‌های برقی که سرعت قابل قبولی که دارند عمدتا این موتور‌های بیرون شهری کاهش پیدا می‌کنند.

بسیاری از موتور‌هایی که در سطح شهر دیده می‌شود برای درآمدزایی در رفت و آمد هستند، برخی از آن‌ها با سرعت بسیاری که دارند باعث تصادفات زنجیره‌ای می‌شوند. از ویژگی‌های موتورسیکلت‌های برقی کم سرعت بودن آن مخصوص برای کسانی که در مرکز شهر که مناطقی پرتردد است، استفاده می‌کنند.

در آخر یک راهکار مفید
هم اکنون عموم مردم بنزین را به صورت یارانه‌ای یا آزاد استفاده می‌کنند، اما برای وسایل برقی نیز خبری از دریافت یارانه نیست. برای ترویج استفاده از وسایل نقلیه برقی باید از بسته‌های تشویقی استفاده شود.

همانطور که گفته شد قیمت شارژ کردن موتور سیکلت‌های برقی و خودرو‌ها هم قیمت بیشتری نسبت به بنزین دارد هم زمان زیادی را می‌طلبد. اگر به جای کارت سوخت به مثال «کارت برقی» در اختیار شهروندان با تعداد اعضای خانواده قرار بگیرد، میل به استفاده از وسایل برقی هم بیشتر می‌شود. بسته‌های تشویقی همانند هر سه فرزند ماهانه ۱۳۶ هزار تومان برای دریافت بنزین هم جایگزین سازی شود. شهروندان در رابطه با قمیت موتور‌های برقی و خدمات آن‌ها با خیالی راحت به سمت اینگونه موتور یا ماشین‌ها می‌روند.

منبع: فارس

ارسال نظر