به گزارش کارنا، سهامداری دولت در خودروسازی به یکی از چالشهای جدی در این صنعت تبدیل شده است؛ به طوری که اغلب کارشناسان اقتصادی راهکار برون رفت صنعت خودرو از بحران فعلی را خصوصی سازی عنوان میکنند.
علیرغم تاکید دولتها بر ضرورت خصوصیسازی صنعت خودرو در سالهای گذشته، اما دو خودروساز بزرگ همچنان تحت نظارت و دخالت نهادهای حاکمیتی اداره میشوند. از دلایل نگرانی دولت از واگذاری سهام خود در خودروسازی به بخش خصوصی میتوان به تجربههای ناموفق خصوصیسازی در صنایع دیگر اشاره کرد، اما باید گفت تجربه موفق خصوصی سازی در صنعت خودرو نیز کم نداشته ایم.
واگذاری سهام گروه بهمن به بخش خصوصی یکی از نمونههای موفق خصوصیسازی در صنعت خودروسازی کشور است که در سال ۱۳۹۵ بخشی از سهام این شرکت به شخصی حقیقی که سهامدار صنایع قطعهسازی کروز نیز است، واگذار شد. گروه بهمن طی سالهای اخیر با رشد تیراژ تولید، توسعه زیرساختها و اشتغالزایی قابلتوجه، نقش به سزایی در رونق اقتصادی و توسعه صنعتی کشور داشته است.
محمدرضا صباغیان بافقی، عضو کمیسیون امورد داخلی کشور و شورایهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجارب گذشته از موفقیت بخش خصوصی در اداره امور موفق حکایت دارد، عنوان کرد: صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست و قطعا با واگذاری این صنعت به بخش خصوصی شاهد رشد تولید و بهبود کیفیت خودروهای تولیدی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تا کنون تجربه ناموفق خصوصی سازی نداشته ایم، تاکید کرد: تجربههای ناموفق مربوط به واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصولتی که ساختار مدیریتی به مراتب بدتر از ساختار دولتی دارند، میباشد.
نماینده مردم بافق، ابرکوه و مهریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کارنا اصلاح ساختار صنعت خودرو را در گرو واگذاری شرکتهای خودروسازی خصولتی به بخش خصوصی واقعی دانست و بیان کرد: واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی واقعی، حذف رانت، لغو قیمت گذاری دستوری و تعادل عرضه و تقاضا را به همراه داشته و بازار خودرو را به روال طبیعی خود نزدیک خواهد کرد.
صباغیان بافقی با اشاره به دستاوردهای مهم خصوصی سازی در صنعت خودرو افزود: واگذاری سهام دولتی خودروسازان به بخش خصوصی در ابتدا ممکن است با چالشهایی همراه باشد، اما در بلند مدت منجر به توسعه صنعت خودرو و تولید خودروهای باکیفیت خواهد شد.
وی یادآور شد: البته خصوصی سازی صنعت خودرو، نظارت جدی دولت را نیز میطلبد تا بر اساس تولید و درآمد شرکتهای خصوصی، نسبت به اخذ مالیات از آنها اقدام کند.
عضو کمیسیون امورد داخلی کشور و شورایهای مجلس شورای اسلامی در پایان بر ضرورت واردات خودرو به منظور ایجاد رقابت در صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: متاسفانه نبود رقابت در صنعت خودرو موجب شده خودروسازان داخلی هم از نظر کمی وهم کیفی ضعیف عمل کنند.
ارسال نظر