به گزارش کارنا، در چند روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه «ما به وظیفه خود در حمایت از تولید داخل عمل کردهایم و در خرید داخلی رکورد زدیم، اما تعدادی از اتوبوسهای صفر تولید یکی از شرکتهای داخلی به قدری بیکیفیت هستند که در پارکینگ استارت هم نمیخورند»، کیفیت اتوبوسهای تولید داخل را مورد انتقاد قرار داده است.
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص اظهارات اخیر سخنگوی شهرداری تهران و با بیان اینکه کیفیت تامین منابع مالی برای خرید اتوبوس به اندازه کیفیت خودرو حائز اهمیت است، عنوان کرد: خودروسازان داخلی دارای توانایی بالقوه و بالفعل برای تولید اتوبوسهای باکیفیت هستند، اما تحقق این مهم بدون تامین منابع مالی کافی دور از دسترس خواهد بود.
وی اظهار داشت: کیفیت اتوبوسهای تولید داخل ممکن است تحت تاثیر تحریمها و عوامل دیگر دارای نوساناتی باشد، اما اینکه از هزار دستگاه اتوبوس، دو دستگاه با اشکال فنی مواجه است به این معنا نیست که اتوبوس بی کیفیت تولید میکنیم؛ لذا این استدلال کاملا غلط است.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اتوبوسهای تولید داخل کیفیت مناسبی دارند، افزود: تولید اتوبوس فرآیند پیچیدهای نداشته و این ظرفیت کاملا در کشور وجود دارد، کمااینکه در سالهای نه چندان دور اتوبوسهای تولید داخل به دیگر کشورها صادر میشدند.
کاکایی در گفتگو با خبرنگار کارنا با اشاره به قرارداد غیرشفاف شهرداری تهران برای واردات اتوبوس از چین ادامه داد: تا جایی که بنده اطلاع دارم، چینیها به تعهدات خود در برابر شهرداری تهران عمل نکرده اند و این سیاستی است که همواره تولیدکنندگان چینی در پیش گرفته و در ابتدا برای فروش محصول خود قیمتهای وسوسه انگیزی را پیشنهاد داده، اما در موعد مقرر از ایفای تعهدات خود شانه خالی میکنند.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران از طریق سرمایه گذار چینی اقدام به خرید اتوبوس از چین کرده است، یادآور شد: قاعدتا سرمایه گذار چینی در راستای حفظ منافع تولیدکننده چینی حاضر به تامین منابع مالی خرید اتوبوس برای شهرداری تهران شده است و این یعنی شهرداری برای خرید اتوبوس از تولیدکننده داخلی منابع مالی کافی در اختیار ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه شهرداری تهران بخشی از اعتبار لازم برای خرید اتوبوسهای داخلی را از محل فروش زمینهای نه چندان با ارزش در حومه تهران تامین میکند، ادامه داد: این در حالی است که شهرداری منابع مالی خرید اتوبوس از چین را به صورت نقدی و به واسطه سرمایه گذار چینی پرداخت میکند.
این کارشناس صنعت خودرو همچنین درباره ادعای شهرداری تهران مبنی بر عدم تعهد خودروسازان داخلی به قراردادهای خرید اتوبوس اظهار داشت: صنعت خودروهای سواری متفاوت از خودروهای تجاری است، زیرا تولید، تکمیل و تجاری سازی اتوبوس فرآیندی زمانبر میباشد به طوریکه ۲ هزار دستگاه خودرو تولید یک روز خودروساز سواری و یک سال خودروساز تجاری است؛ لذا نمیتوان ادعای شهرداری را مبنی بر عدم تعهدات خودروسازان داخلی رد کرد، اما تولید اتوبوس سرمایه گذاری سنگینی را میطلبد و شهرداری تهران با وجود در اختیار داشتن سرمایه گذار چینی قادر به تامین مالی برای خرید اتوبوسهای تولید داخل نخواهد بود.
کاکایی با بیان اینکه کیفیت تامین منابع مالی برای خرید اتوبوس به اندازه کیفیت خودرو حائز اهمیت است، تصریح کرد: خودروسازان داخلی دارای توانایی بالقوه و بالفعل برای تولید اتوبوسهای باکیفیت هستند، کمااینکه در تولید اتوبوسهای برقی نیز خوب عمل کرده اند، اما تحقق این مهم بدون تامین منابع مالی کافی دور از دسترس خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: با تامین نیاز ناوگان اتوبوسرانی از محل تولیدات داخل به نحوی که ۵۰ درصد هزینه تولید اتوبوس در اختیار خودروساز داخلی قرار بگیرد، میتوان به ایجاد ارزش افزوده در کشور و رشد پلکانی تیراژ تولید اتوبوسهای تولید داخل کمک کرد.
ارسال نظر