به گزارش کارنا، یک فعال و تولیدکننده قطعات یدکی خودرو عنوان کرد: با توجه به محدودیتهایی که در تخصیص ارز و سهمیه بندی واردات قطعات وجود دارد در سه ماهه پایانی سال و بازار شب عید با کمبود کالا مواجه خواهیم شد.
نوید حبیبی درباره تاثیر رشد نرخ ارز بر بازار لوازم یدکی بیان کرد: بازار قطعات یدکی بیش از افزایش نرخ ارز تحت تاثیر محدودیتهای تخصیص ارز، ثبت سفارش و سهمیه واردات قرار گرفته است و این امر تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات یدکی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، اختلال سامانه جامع تجارت و همچنین تغییر بخشنامهها و رویهها موجب رسوب مواد اولیه در گمرک شده و چالشهای فراوانی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. به عنوان مثال بخشنامه ترخیص درصدی مواد اولیه واحدهای تولیدی تا سقف ۹۰ درصد بدون مطالبه کد رهگیری بانک وبا رعایت فهرست تعرفههای ابلاغی وزارت صمت از ابتدا آبان ماه به اتمام رسیده و همچنان جایگزینی برای آن پیشنهاد نشده است.
این فعال و تولیدکننده قطعات یدکی خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا اظهار داشت: از طرف دیگر فروشندگان، بازرگانان و فعالان بازار با توجه به افزایش نرخ دلار ناچار به به روز رسانی قیمت محصولات خود هستند که این امر منجر به افزایش قیمت قطعات در بازار شده و آن دسته از فعالان بازار که به دلیل رکود حاکم بر بازار قیمت محصولات خود را افزایش نداده اند، در ماههای آینده با بحران اقتصادی مواجه خواهند شد.
حبیبی اضافه کرد: همچنین رکود حاکم بر بازار لوازم یدکی، فروش قطعات در بازار را کاهش داده چراکه فروشندگان با حربه عدم افزایش قیمتها به دنبال افزایش فروش خود هستند در حالی که بهای تمام شده قطعات در آینده بیش از نرخهای فعلی خواهد بود و تبعات آن گریبانگیر کل اقتصاد کشور خواهد شد.
این فعال و تولیدکننده قطعات یدکی خودرو با پیش بینی وضعیت بازار لوازم یدکی در ماههای آینده بیان کرد: با توجه به محدودیتهایی که در تخصیص ارز و سهمیه بندی واردات وجود دارد در سه ماهه پایانی سال و بازار شب عید با کمبود کالا مواجه خواهیم شد، هر چند که تولیدکنندگان قطعات یدکی سعی میکنند با موجودی انبارهای خود نیاز بازار را پاسخ دهند، اما این موجودی با توجه مشکلات یاد شده نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است.
ارسال نظر