۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶
اختصاصی
چرا تولید قطعات خودرو در داخل گران تمام می‌شود؟
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور اظهار داشت: خودروسازان با کاهش سورس تامین قطعات و پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان می‌توانند به تولید اقتصادی قطعات در داخل و تقویت قطعه سازان کمک کنند.
کد خبر: ۸۸۶۸

به گزارش کارنا، سعید صبوری در خصوص علت گران تمام شدن قطعات خودرو در داخل بیان کرد: تامین قطعات از تامین کنندگان مختلف (چند سورسی بودن) از سوی خودروسازان موجب کاهش تیراژ تولید قطعات و در نتیجه افزایش قیمت قطعات در داخل شده است.

 وی ادامه داد: از سوی دیگر قطعه سازان مواد اولیه موردنیاز خود مانند رنگ و رزین، فولاد، مس، آلومینیوم و مواد پتروشیمی را بر مبنای نرخ دلار آزاد از بورس خریداری کرده، اما خودروسازان قطعات را با دلار نیمایی از خارج وارد می‌کنند.

 عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: علاوه بر این، چینی‌ها بر بازار ایران اشراف کامل داشته و برای فروش قطعات خود، قیمت‌های وسوسه انگیزی به خودروسازان ارائه می‌دهند.

 صبوری با بیان اینکه خودروسازان در پرداخت مطالبات قطعه سازان داخلی و چینی‌ها تفاوت قائل می‌شوند، عنوان کرد: برخلاف قطعه سازان داخلی که مطالبات خود را شش، هفت ماه پس از تحویل قطعه از خودروساز دریافت می‌کنند، خودروسازان برای خرید قطعه از چینی‌ها ملزم به پرداخت نقدی هزینه قطعات آن هم سه تا چهارماه پیش از تحویل قطعه هستند.

 وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که خودروسازان با کاهش سورس تامین قطعات و پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان می‌توانند به تولید اقتصادی قطعات در داخل و تقویت قطعه سازان کمک کنند.

 عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو تاکید کرد: اگر ارز نیمایی و مبادله‌ای که برای واردات قطعات در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد، برای خرید مواد اولیه نیز در دسترس قطعه سازان قرار بگیرد قطعا قیمت قطعات در داخل ارزان تمام خواهد شد.

 صبوری در پاسخ به این پرسش که چرا روابط سازنده‌ای که در گذشته میان خودروسازان و قطعه سازان داخلی وجود داشت، اکنون از بین رفته است، گفت: به هر حال خرید خارجی وسوسه انگیز است و قطعا خرید خارجی برای خودروساز مزایایی داشته که بیکاری هموطنان خود را به خرید از خارج ترجیح داده اند.

 عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو با صراحت بیان کرد: علاوه براین، افزایش مطالبات قطعه سازان از خودروسازان از یک طرف و رشد بهره بانکی، مالیات، افزایش نرخ نهاده‌های انرژی و بیمه تامین اجتماعی از طرف دیگر تمایل قطعه سازان به همکاری با خودروسازان را کاهش داده است، در حالی که در کشور چین هر سال ۵۰ درصد به حقوق کارگران افزوده می‌شود.

ارسال نظر