به گزارش کارنا، صنعت خودروسازی کشور طی چند سال اخیر دچار مشکلات فراوانی شده است، به طوری که این بار مشتریان در برابر کیفیت پایین و قیمت بالا خودروهای داخلی قد علم کرده و خواستار پایان این وضعیت در خودروسازی هستند.
در سالهای اخیر سیاست گذار در راستای حذف سوداگری از بازار خودرو و پاسخ به نیاز مصرفکننده واقعی، روشهای متنوعی را در حیطه قیمت گذاری و فروش خودرو مورد آزمون و خطا قرار داده که عرضه خودرو در بورس کالا، عرضه از طریق سامانه یکپارچه و عرضه مستقیم توسط خودروسازان ازجمله این راهکارها بوده اند.
اما بهراستی راهکار موثر در شرایط فعلی چیست؟ آیا اساسا تغییر در شیوه عرضه خودرو میتواند چالش موجود در بازار خودرو را برطرف و رضایت تولیدکننده و مصرف کننده واقعی را به همراه داشته باشد؟
برای پاسخ به این پرسش با دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه از نظر میگذرد.
مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر یک از روشهای فروش خودرو مزایا و معایبی دارند، عنوان کرد: به عنوان مثال عرضه و کشف قیمت خودرو در بورس کالا به دلیل شفافیت بازار بورس قاعدتا شیوه مناسب تری در مقایسه با قرعه کشی و لاتاری فروش خودرو است، اما در شرایط فعلی با وجود تقاضای کاذب در بازار، سرمایهای بودن و حاشیه سود بالای خرید خودرو طبیعتا با تغییر شیوه فروش از قرعه کشی به عرضه در بورس کالا، نه تنها خودرو در اختیار متقاضی واقعی قرار نمیگیرد بلکه کسانی که خودرو را با قیمت بالاتر از بورس خریداری و از این فرصت استفاده کرده اند میتوانند خودروی خریداری شده از بورس را با حاشیه سود بالاتر در بازار آزاد بفروشند.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: اگر سوال این است از بین دو روش قرعه کشی و بورس کالا کدام یک شیوه بهتری برای عرضه خودرو است قطعا زمانی که تقاضا در بازار خودرو واقعی است، بازار بورس به دلیل شفافیت و کشف قیمت واقعی روش مناسبی است چراکه مشکل اصلی بازار خودرو کمبود عرضه و عطش در بازار خودرو است و تا زمانی که بازار را با رشد عرضه سیراب نکنیم این وضعیت ادامه خواهد داشت.
هاشم خنفری پورجعفری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی راهکار رفع مشکلات در حیطه قیمت گذاری و تنوع شیوههای فروش خودرو را واردات گسترده خودرو میداند و معتقد است ورود خودروهای خارجی فرصت خوبی برای ایجاد رقابت در خودروسازی و فروش خودرو در بازار عرضه و تقاضا است.
وی ادامه داد: علاوه بر این با واردات خودرو، قیمت خودروهای داخلی که در حال حاضر دستوری و تابع تصمیم شورای سیاست گذاری قیمتها است، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین قیمت خودرو باید تابع تصمیم کارشناسان اقتصادی و متخصصان این حوزه باشد، تاکید کرد: با تشکیل کارگروهی متشکل از کمیسیون صنایع مجلس، دولت، وزارت صمت و خودروسازان و با در نظر گرفتن شرایط واردات خودرو میتوان نسبت به بررسی تخصصی و کارشناسی قیمت خودرو اقدام کرد.
پورجعفری تاکید کرد: سیاست گذاری مقطعی در حوزه قیمت گذاری و بدون اعمال نظرات کارشناسان روش مطلوبی نبوده و مولفه هایی، چون وضعیت اقتصادی، اقبال و نگرش مردم نسبت به خودروهای داخلی و نرخ بازار باید در تعیین قیمت خودرو ملاک قرار بگیرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع طی سالهای گذشته در کمیسیون صنایع که از متولیان نظارت بر صنعت خودرو است مطرح شده، اما متاسفانه تا کنون نتیجه مثبتی نداشته است.
ارسال نظر