به گزارش کارنا، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره به آمادگی تولیدکنندگان موتورسیکلت به اسقاط موتورسیکلت های فرسوده اذعان داشت: اگر دولت عزم جدی به جمع آوری موتورسیکلت های فرسوده داشته باشد قطعا تولید کنندگان ظرفیت لازم برای جایگزینی موتورسیکلت های نو با فرسوده را خواهند داشت.
ابوالفضل حجازی با اشاره به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر الزام تولیدکنندگان موتورسیکلت به مشارکت در فرآیند نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده اظهار داشت: اگرچه قانون گذار، تولیدکنندگان را موظف به خرید موتورسیکلت فرسوده و اسقاط آن نکرده اما در قانون به صراحت اعلام کرده است که در صورت عدم وجود گواهی اسقاط موتورسیکلت به میزان کافی در سامانه اسقاط، تولیدکنندگان موتورسیکلت باید یک و نیم درصد از قیمت موتورسیکلت را به صندوق سازمان حفاظت محیط زیست برای کمک به اجرای قانون هوای پاک واریز کنند.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت موتورسیکلت، تمایل مالکان موتورسیکلت های فرسوده نسبت به اسقاط را کاهش داده است، ادامه داد: متاسفانه بخشی از موتورسیکلت های فرسوده تعمیر و وارد چرخه مصرف شده و برخی نیز از سطح شهرها به روستاها انتقال یافته است.
عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا با اشاره به آمادگی تولیدکنندگان موتورسیکلت به اسقاط موتورسیکلت های فرسوده اذعان داشت: اگر دولت عزم جدی به جمع آوری موتورسیکلت های فرسوده داشته باشد قطعا تولید کنندگان ظرفیت لازم برای جایگزینی موتورسیکلت های نو با فرسوده را خواهند داشت.
حجازی با بیان اینکه دولت با اعمال قوانین سختگیرانه به همراه مشوقهای لازم میتواند به رشد اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده در کشور کمک کند، یادآور شد: به طور مثال اگر هر موتورسیکلت فرسوده ۳۰ درصد قیمت موتورسیکلت نو و ۵۰ درصد نیز در قالب ارائه تسهیلات در نظر گرفته شود، مالکان موتورسیکلتهای فرسوده با سرمایه ۲۰ درصدی میتوانند نسبت به جایگزینی اقدام کنند و به این ترتیب انگیزه آنها برای نوسازی افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به نقش اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده در کاهش آلودگی هوای کلان شهرها بیان کرد: علاوه بر موتورسیکلت ها، عمر بسیاری از تاکسیهای عمومی و اینترنتی که در سطح شهرها تردد میکنند بیش از ۱۰ سال است چراکه اغلب مالکان خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده قدرت خرید وسیله نقلیه نو را ندارند.
عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تصریح کرد: به جای اینکه هر سال با تعطیلی های مداوم و گسترده در فصل زمستان، درآمد مالیاتی و هزینههای عمومی دولت و همچنین درآمد حقوقی شهرداری ها را افزایش دهیم، کافی است دولت یکسال این هزینه را به جایگزینی خودرو و موتورسیکلت های فرسوده اختصاص دهد.
حجازی ادامه داد: در صورت اراده دولت به نوسازی موتورسیکلت های فرسوده و ارائه تسهیلات ارزان قیمت از سوی بانکها، کارخانجات موتورسیکلت سازی قادر هستند بدون هزینه خاص از سوی دولت یک میلیون موتورسیکلت فرسوده را از رده خارج کنند، مشروط بر اینکه موتورسیکلت های خاص و با کیفیت بسیار بالا نباشند.
عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران یادآور شد: در حال حاضر موتورسیکلتهای طرح سی جی ۱۲۵ با عمر ۲۵ تا ۴۰ سال در سطح شهر تهران را داریم که با اعمال قوانین سختگیرانه و ابزارهای تشویقی میتوان مالکان آنها را تشویق به جایگزینی کرد.
ارسال نظر