۱۴ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹
اختصاصی
تقاضا برای برقی سازی موتورسیکلت بیش از خودرو‌های برقی است
مدیر بازرگانی صنعت لیتیوم شرکت توسعه منابع انرژی توان با بیان اینکه اکنون تقاضا برای برقی سازی موتورسیکلت‌ها بیش از خودرو‌های برقی است، عنوان کرد: برقی سازی خودرو‌ها با توجه به ارزانی سوخت در کشور مقرون به صرفه نیست.
کد خبر: ۹۹۷۸

به گزارش کارنا، مدیر بازرگانی صنعت لیتیوم شرکت توسعه منابع انرژی توان با بیان اینکه اکنون تقاضا برای برقی سازی موتورسیکلت‌ها بیش از خودرو‌های برقی است، عنوان کرد: برقی سازی خودرو‌ها با توجه به ارزانی سوخت در کشور مقرون به صرفه نیست.

علی خویشوند با اشاره به رشد روزافزون تقاضای خودرو‌های برقی در بازار جهانی بیان کرد: طبق دستورالعمل صادر شده از سوی کشور‌های اتحادیه اروپا، تا سال ۲۰۲۶ خودرو‌های برقی جایگزین خودرو‌های بنزینی خواهند شد.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: به رغم رشد تولید لیتیوم (ماده اولیه تولید باتری خودروبرقی) در کشور‌های پیشرفته و اروپایی، اما در ایران برقی سازی خودرو‌ها با توجه به ارزانی سوخت در کشور مقرون به صرفه نیست.

مدیر بازرگانی صنعت لیتیوم شرکت توسعه منابع انرژی توان با بیان اینکه در دنیا، خودرو‌های برقی خیابان‌ها و ایستگاه‌های شارژ برق مختص به خود را دارند، افزود: با توجه به نبود زیرساخت‌های برقی سازی در کشور، یک خودروی برقی در نهایت بتواند ۱۲۰ کیلومتر را بپیماید و پس از آن ناچار است از شبکه برق خانگی برای شارژ خودرو استفاده کند.

خویشوند با بیان اینکه اکنون تقاضا برای برقی سازی موتورسیکلت‌ها بیش از خودرو‌های برقی است، ادامه داد: در حال حاضر شرکت توان از ۲۰ درصد ظرفیت خود برای برقی سازی موتورسیکلت و خودرو‌ها استفاده کرده و ۸۰ درصد ظرفیت ما خالی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر برقی سازی یک موتورسیکلت به ارزش ۲۵ میلیون تومان حدود ۳۰۰ میلیون تومان تمام شده و این با توجه به نبود زیرساخت‌های برقی سازی در کشور برای مصرف کننده مقرون به صرفه نیست. البته برخی شرکت‌ها با مونتاژ و واردات موتورسیکلت، دوچرخه و خودرو‌های برقی اقدام به عرضه و فروش محصولات خود در بازار کرده اند.

مدیر بازرگانی صنعت لیتیوم شرکت توسعه منابع انرژی توان با اشاره به نقش شهرداری‌ها در برقی سازی حمل و نقل اظهار داشت: پروژه برقی سازی اتوبوس‌های خط واحد را حدود چهار سال پیش با همکاری شهرداری تهران و سازمان محیط زیست آغاز کردیم و علیرغم که پروژه به خوبی پیش رفت، اما در نهایت به دلیل هزینه بالای برقی سازی برای شهرداری متوقف شد.

خویشوند با بیان اینکه دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه طراحی خودرو نیز نقش به سزایی در توسعه برقی سازی در کشور دارند، ادامه داد: بر این اساس شرکت توان چند سالی است با جذب نخبگان دانشگاه شریف بر پروژه‌های برقی سازی تمرکز کرده و در این زمینه فعالیت می‌کند.

مدیر بازرگانی صنعت لیتیوم شرکت توسعه منابع انرژی توان با اشاره به توانمندی این شرکت برای تبدیل خودرو‌های بنزینی به برقی عنوان کرد: شرکت توان در صورت همت مسئولین و ایجاد زیرساخت‌های برقی سازی در کشور آماده عقد قرارداد با شرکت‌های خودروسازی است، هر چند که این شرکت‌ها به دلیل هزینه بالا و فروش نسبتا پایین خودرو‌های برقی حاضر به ریسک در این زمینه نیستند.

ارسال نظر