۲۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
اختصاصی
عرضه قطره چکانی خودرو در پی تولید و واردات انحصاری خودرو +صوت
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: مادامی که تولید و واردات خودرو در انحصار و کنترل دولت است با تقاضای بالا و عرضه قطره چکانی در بازار خودرو مواجه خواهیم بود.
کد خبر: ۱۰۳۲۴

به گزارش کارنا، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: مادامی که تولید و واردات خودرو در انحصار و کنترل دولت است با تقاضای بالا و عرضه قطره چکانی در بازار خودرو مواجه خواهیم بود.

امیرحسین شامخی با اشاره به عرضه قطره چکانی خودرو از سوی خودروسازان بیان کرد: عرضه و تقاضا از مبانی اصلی علم اقتصاد هستند و مادامی که تقاضا در بازار خودرو بیش از عرضه و عرضه قطره چکانی است، نیاز مصرف کنندگان به خوبی پاسخ داده نخواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: برخلاف خودروسازان بزرگ دنیا که در راستای مقابله با رکود حاکم بر بازار جهانی خودرو با یکدیگر ادغام شده و به دنبال فروش هر چه بیشتر محصولات خود هستند، این رویه در ایران کاملا برعکس بوده و مدیریت دولتی حاکم بر خودروسازی، عرضه خودرو در بازار را کاهش داده و موجب شده سیاست گذار برای پاسخ به نیاز بازار هر بار روش‌های مختلفی را از جمله فروش در سامانه یکپارچه، بورس کالا، قرعه کشی را مورد آزمون و خطا قرار دهد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: این در حالی است که با توجه به افزایش سهم چین در بازار خودروی جهان، شرکت نیسان اخیرا به منظور غلبه بر مشکلات مالی و افزایش ظرفیت تولید خود تفاهم نامه‌ای با شرکت هوندا برای ادغام امضا کرده است.

شامخی یادآور شد: از سوی دیگر قیمت خودرو در کشور ما واقعی نیست و هر آنچه که مردم طی سال‌های گذشته در صنعت خودرو مشاهده کرده اند، افزایش قیمت خودرو بوده است. اگر مصرف کننده در گذشته با حقوق یکسال خود می‌توانست صاحب خودرو شود، در حال حاضر با جهشی که در قیمت خودرو اتفاق افتاده است با چندین سال حقوق خود نیز قادر به خرید خودرو نیست.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان ضعف‌های مدیریتی خود را از جیب مردم جبران می‌کنند، اظهار داشت: شرکت‌های خودروسازی در حالی مدعی زیاندهی هستند که محصولات خود که تکنولوژی ساخت آنها مربوط به سال‌ها قبل است را با قیمت‌های گزاف به مصرف کننده می‌فروشند و زیان خود را از جیب مصرف کننده جبران می‌کنند.

شامخی تاکید کرد: مادامی که تولید و واردات خودرو در انحصار و کنترل دولت است با تقاضای بالا و عرضه قطره چکانی در بازار خودرو مواجه خواهیم بود.

این کارشناس صنعت خودرو از خصوصی سازی و ازادسازی واردات خودرو و ورود به عرصه رقابت به عنوان راهکاری موثر برای خروج خودروسازی از بحران فعلی یاد کرد و اذعان داشت: تا زمانی که خودروسازان بزرگ داخلی تحت مدیریت دولت اداره می‌شوند امکان ورود خودرو، رقابت پذیری و ارتباط با خودروسازان دنیا که اغلب توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شوند، وجود نخواهد داشت.

تعداد بازدید : 3

ارسال نظر