به گزارش کارنا، پس از فریز قیمتی ۱۸ ماه محصولات خودروسازان و اصلاح ۳۰ درصدی بهای خودرو در ۲۸ آبان ماه، انتظار میرفت با نقدینگی که خودروسازان از محل افزایش قیمت خودرو به دست میآورند، تیراژ تولید خودرو افزایش پیدا کند.
اما با قطعی برق و گاز صنایع در آذرماه، واحدهای تولیدی از جمله شرکتهای قطعه سازی و خودروسازی به حالت نیمه تعطیل درآمده و ظرفیت تولید به حداقل رسید.
همزمان با ناترازی انرژی در کشور ۲۴ آذرماه بود که با تصمیم بانک مرکزی، ارز نیمایی حذف و ارز توافقی جایگزین آن شد؛ تصمیمی که به گفته بسیاری از فعالان صنعت قطعه سازی و خودروسازی اثر افزایش قیمت خودرو را خنثی کرد.
تاثیر موانع تولید یاد شده در صنعت خودرو به قدری بوده است که شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته در آذرماه حاکی از آن است که این ماه رکودیترین ماه خودروسازان طی یک سال گذشته بوده است و شامخ کل گروه خودرو در این ماه به کف یکساله خود رسیده است. بر این اساس شامخ کل گروه خودرو در آذرماه روی ۴۰.۸ واحد ایستاده و افت ۱۰.۲ واحدی را نسبت به آبان ماه نشان میدهد.
متاسفانه ناترازی انرژی توأم با حذف ارز نیمایی ضمن کاهش ظرفیت تولید، تحمیل هزینههای اضافی، افزایش هزینه واردات و چالشهای تامین مواد اولیه، خودروسازان را نسبت به بهبود وضعیت این صنعت ناامید کرده است.
سید جواد حسینی کیا، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از نهادههای انرژی به عنوان پایه و اساس تولید یاد کرد و اظهار داشت: عدم تامین انرژی موردنیاز صنایع از جمله صنعت خودرو روی تولید سایه انداخته و ماحصل آن ناترازی عرضه و تقاضا و افزایش قیمت خودرو خواهد بود.
وی ادامه داد: این در حالی است که با مدیریت صحیح انرژی میتوان سقف تولید خودرو در کشور را افزایش و به رشد اشتغال زایی در کشور کمک کرد.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیش بینیها از افزایش نیاز صنایع به انرژی در سال آینده حکایت دارد، یادآور شد: از این رو تمهیداتی اندیشیده شده تا بخشی از برق موردنیاز صنایع از طریق منابع انرژی تجدید پذیر و بخشی نیز با احداث نیروگاههای جدید تامین شود.
حسینی کیا حذف ارز نیمایی را از دیگر موانع تولید در خودروسازی برشمرد و بیان کرد: حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی، در کوتاه مدت، افزایش هزینههای تولید و افت تولید خودرو را به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه هدف دولت از حذف ارز نیمایی، یکسان سازی نرخ ارز و رانت زدایی از بازار بوده است، افزود: امیدواریم همان طور که دولت برنامه ریزی کرده است با حذف ارز نیمایی شاهد کاهش رانت در بازار ارز و تسهیل فرآیند تامین ارز برای قطعه سازان و خودروسازان باشیم.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اهمیت نقش دولت در حذف موانع تولید از صنعت خودرو عنوان کرد: دولت باید طی برنامهای ۵ ساله موانع تولید در صنعت خودرو را حذف و با اعطای تسهیلات بانکی به خودروسازان زمینه رشد تیراژ تولید و بهبود کیفیت خودروهای داخلی را فراهم کند و در این بازه زمانی عوارض واردات خودرو را به تدریج و به صورت پلکانی کاهش دهد.
ارسال نظر