به گزارش کارنا، صورتهای مالی میان دورهای سه خودروساز بزرگ نیمه دولتی که به بورس ارائه شده است نشان از افت ۴۲ درصدی زیان عملیاتی خودروسازان در ۹ ماه امسال نسبت به بازه مشابه سال گذشته دارد. با وجود این در پاییز امسال زیان عملیاتی ثبتشده برای خودروسازان تقریبا به اندازه مجموع زیان بهار و تابستان (۶ ماه ابتدایی سال) است. همچنین این گزارش نشان میدهد که زیان انباشته غیرتلفیقی خودروسازان تا انتهای آذرماه به ۲۲۳.۳ همت رسیده است. این در شرایطی است که در آمار ۶ ماهه زیان انباشته غیرتلفیقی ۲۰۸ همت ثبت شده بود.
خروج خودروهای زیان ده از خط تولید و افزایش تیراژ محصولات سودده، رشد قیمت رسمی خودرو و واردات توسط خودروسازان را میتوان از عوامل مهم افت زیان عملیاتی خودروسازان نسبت به سال گذشته دانست. اما نکته عجیب اینکه بهرغم رشد قیمت رسمی خودرو در آبان ماه امسال، زیان خودروسازان در پاییز رشد بسیار قابلتوجهی نسبت به بهار و تابستان را ثبت کرده است.
طبق گزارش منتشرشده در سامانه کدال سه خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماهه امسال مجموعا ۲۱.۵ همت زیان داشته اند، این در شرایطی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۷.۳ همت بود؛ بنابراین در این مدت زمان، زیان عملیاتی خودروسازان ۱۵.۸ همت معادل ۴۲درصد کاهش داشته است. اما در ۶ ماهه امسال کاهش زیان عملیاتی نسبت به ۶ ماه سال گذشته ۶۵درصد بود؛ بنابراین نرخ افت زیان در پاییز امسال کاهش داشته است.
سرمایه ثبت شده ایران خودروییها در بورس، کمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از چهاربرابر این سرمایه هم عبور کرده و بزرگترین خودروساز ایران کماکان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است. این ماده قانونی تاکید میکند: «اگر بر اثر زیانهای وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد.» البته خودروسازان تاکنون توانسته اند با تجدید ارزیابی داراییهای خود از این اتفاق جلوگیری کنند.
زیان عملیاتی سایپا نیز در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ کاهش داشته، اما زیان این شرکت در پاییز نسبت به بهار و تابستان رشد بی سابقهای را تجربه کرده است. بنابر آمار و اطلاعات کدال دومین خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال تا انتهای آذرماه ۵.۱ همت زیان را به ثبت رسانده است، اما این رقم برای مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ همت بود؛ بنابراین در مدت زمان یادشده زیان عملیاتی این شرکت ۲.۲ همت معادل ۳۰درصد کاهش را ثبت کرده است.
زیان انباشته این شرکت نیز در این مدت زمان ۱۳.۸ همت تومان معادل ۲۷درصد بیشتر شده و به ۶۵.۱ همت رسیده است. این در شرایطی است که سرمایه ثبت شده سایپاییها در بورس، کمی بیش از ۱۹ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از دوبرابر این سرمایه هم بیشتر است. بر این اساس نارنجی پوشان جاده مخصوص هم همچنان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند.
اما نکته عجیب در مورد سایپا مقایسه زیان عملیاتی این شرکت در پاییز با نیمه نخست سال است. در ۶ ماه ابتدایی امسال این شرکت هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان زیان کرده بود، اما در انتهای ۹ ماه این رقم به پنجهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین تنها در پاییز امسال سایپاییها سههزار و ۹۵۹ میلیارد تومان زیان کرده اند؛ بنابراین زیان دومین خودروساز بزرگ کشور تنها حدود ۳.۵ برابر مجموع زیان بهار و تابستان بوده است.
در نهایت پارس خودرو دارای کمترین زیان عملیاتی در بین سه خودروساز بزرگ کشور است که این موضوع با تیراژ پایینتر آن نسبت به ایران خودرو و سایپا ارتباط دارد که با وجود این نزدیکی زیان عملیاتی این شرکت به سایپا عجیب به نظر میرسد، طبق آمار و اطلاعاتی که پارس خودرو به سازمان بورس ارائه داده این شرکت در ۹ ماه امسال ۴.۹ همت زیان کرده، در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ این رقم به ۵.۲ همت میرسید؛ بنابراین در مدت زمان یادشده زیان عملیاتی این زیرمجموعه سایپا ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۵.۷درصد کاهش داشته که نسبت به دو شرکت دیگر افت قابلتوجهی به نظر نمیرسد.
اما زیان عملیاتی ۴.۹ همتی این شرکت درحالی ثبت شده که کل زیان بهار و تابستان آن به ۲.۲هزار میلیارد تومان میرسید. بر این اساس زیان این شرکت در پاییز امسال ۲.۷ همت بوده که از کل زیان ۶ ماه نخست سال بیشتر بوده است. طبق آمار ارائه شده به بورس، پارس خودرو ۳۰.۵ همت زیان انباشته را تا پایان آذرماه به ثبت رسانده است.
در مقایسه با انتهای سال ۱۴۰۲، پارس خودروییها با رشد حدودا ۵.۷ همتی زیان انباشته مواجه شده اند. به عبارت بهتر، در مقایسه با انتهای سال ۱۴۰۲، زیان انباشته پارس خودرو حدودا ۲۳درصد رشد را نشان میدهد. سرمایه ثبت شده پارس خودروییها در بورس، کمی بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از نصف سرمایه بالاتر است. از همین رو پارس خودرو هم مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر