
به گزارش کارنا، معمولا در ماههای پایانی سال شاهد تکاپوی مصرف کنندگان برای خرید خودرو هستیم، اما چند سالی است بازار خودرو رونق سالهای گذشته را ندارد و در رکود تورمی فرو رفته است.
با توجه به روند صعودی بازارهای موازی مانند ارز و طلا، سوالی که مطرح میشود این است که آیا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خودرو رونق گرفته یا رکود حاکم بر بازار همچنان به قوت خود باقی است؟
علی خسروانی، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران درباره آخرین وضعیت بازار خودرو در ماه پایانی سال عنوان کرد: اگرچه معاملات در بازار خودرو نسبت به ماههای گذشته کمی افزایش یافته، اما در مقایسه با بازار شب عید رونق چندانی ندارد.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه امروز خودرو از سبد خرید اکثریت جامعه خارج شده است، افزود: برخلاف گذشته که که مردم هر دو یا سه سال یکبار اقدام به تعویض خودرو میکردند اکنون جهش قیمت خودرو موجب حذف آن از سبد خرید جامعه شده است. ضمن اینکه مردم طی سال هر زمان که فرصت کنند و ترجیحا از طریق سامانه و قرعه کشی اقدام به خرید خودرو میکنند، از این رو رونقی را که در بازار شب عید انتظار میرود شاهد نیستیم.
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران درباره روند قیمتها در بازار خودرو بیان کرد: قیمت خودرو در بازار به تبع جهش نرخ ارز مقداری افزایش داشته، اما تقریبا از ابتدای هفته گذشته به ثبات رسیده است.
خسروانی با اشاره به اینکه قیمت خودرو در یکسال گذشته متناسب با جهش نرخ دلار پیش نرفته است، یادآور شد: به نسبت نرخ دلار که از ۶۰ هزار به ۹۰ هزار تومان رسیده و جهش حدود ۵۰ درصدی داشته، قیمت خودرو در این مدت بین ۳ تا ۱۰ درصد و میانگین ۵ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه بازار خودرو مسیر خود را از بازار ارز جدا کرده است، ادامه داد: حباب قیمت خودرو که در واقع اختلاف قیمت جهانی و واقعی یک کالا با قیمت بازار داخلی است موجب عقب ماندن بهای خودرو از جهش نرخ ارز شده است.
نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران درباره نقش عرضه خودروهای وارداتی در بازار خودرو اذعان داشت: اگر خرداد سال ۱۴۰۲ که نرخ دلار ۴۵ هزار تومان بوده را اوج جهش قیمت خودرو در نظر بگیریم، قیمت خودرو به نسبت بهای دلار که دو برابر شده، کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال قیمت تیگو ۸ که در مدت یاد شده حدود ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده در شرایط فعلی که نرخ دلار در کانال ۹۰ هزار تومان است با نرخ سال گذشته حدود یک میلیارد تومان فاصله دارد. همچنین قیمت لاماری که سال گذشته سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود با نرخ دلار فعلی دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.
خسروانی خاطرنشان کرد: بنابراین از زمانی که قانون واردات خودرو جدی و وارد فاز عملیاتی شد، قیمتها در بازار خودرو کاهش پیدا کرده و این موضوع حتی در بازار خودروهای وارداتی نیز قابل مشاهده است. به عنوان مثال قیمت تویوتا لوین که حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود در حال حاضر کمتر از ۳ میلیارد تومان است. همچنین قیمت کیا سلتوس که ۶ میلیارد بود اکنون کاهش قابل توجهی داشته است؛ لذا واردات خودرو موجب شده علیرغم روند صعودی نرخ ارز، قیمتها در بازار خودرو روند نزولی داشته باشد.
ارسال نظر