۱۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۲
اختصاصی
رشد عرضه و کاهش قیمت با واردات خودرو از مناطق آزاد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مناطق آزاد در واردات خودرو، افزایش تنوع و کاهش قیمت خودرو اظهار داشت: قیمت خودرو‌هایی که به مناطق آزاد وارد می‌شوند تقریباً نصف قیمت خودرو‌های پلاک اصلی است.
کد خبر: ۱۲۴۵۹

به گزارش کارنا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مناطق آزاد در واردات خودرو، افزایش تنوع و کاهش قیمت خودرو اظهار داشت: قیمت خودرو‌هایی که به مناطق آزاد وارد می‌شوند تقریباً نصف قیمت خودرو‌های پلاک اصلی است.

بهنام رضوانی راهکار کاهش قیمت خودرو‌های داخلی را ایجاد تنوع در بازار خودرو عنوان و بیان کرد: با واردات خودرو به ویژه فعال سازی مناطق آزاد برای ورود خودرو‌های خارجی و تولید مدل‌های مختلف خودرو می‌توان تنوع در بازار خودرو را افزایش و صنعت خودروسازی را از انحصار نجات داد.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا تاکید کرد: قطعا با ورود برند‌های مختلف دنیا و ایجاد نمایندگی خودروسازان بزرگ دنیا در کشور و سرمایه گذاری برای راه اندازی خطوط جدید خودروسازی، دیگر مصرف کنندگان مجبور به خرید خودرو با قیمت‌های گزاف نخواهند بود.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مناطق آزاد در واردات خودرو، افزایش تنوع و کاهش قیمت خودرو اذعان داشت: باید از ظرفیت مناطق آزاد برای واردات و رشد عرضه و کاهش قیمت‌ها در بازار استفاده کرد چراکه قیمت خودرو‌هایی که به مناطق آزاد وارد می‌شوند تقریباً نصف قیمت خودرو‌های پلاک اصلی است.

 

رضوانی با بیان اینکه واردات خودرو از مناطق آزاد جز اختیارات هیأت دولت است و نیازی به مجوز قانونی ندارد، تصریح کرد: به عنوان مثال از ظرفیت منطقه آزاد ارس می‌توان برای تامین نیاز شمال غرب کشور استفاده کرد و از آنجا که قیمت خودرو‌های وارد شده به این منطقه نصف بهای بازار است، می‌توان خودروی با برند کره‌ای را با قیمتی کمتر از نرخ محصولات داخلی خریداری و از تنوع خودرو در بازار بهره‌مند شد. مضاف بر اینکه با واردات خودرو از مناطق آزاد حداقل ۴۰ درصد مشتریان خودروسازان داخلی به سمت تامین نیاز خود از مناطق خواهند رفت.

وی بر ضرورت خروج خودرو از حالت سرمایه‌ای تاکید کرد و گفت: با اختیاراتی که دولت برای توسعه مناطق آزاد و واردات خودرو از این مناطق و همچنین راه اندازی خطوط مختلف تولید دارد می‌تواند ماهیت سرمایه‌ای خودرو را از بین ببرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر خودروسازان داخلی باید محصولات خود را به نحوی قیمت گذاری کنند که مردم توان خرید تولیدات آنها را داشته باشند. در غیر صورت بازار خود را از دست داده و به مراتب زیان بیشتری را متحمل خواهند شد.

رضوانی تاکید کرد: همان طور که مردم همواره با خواب سرمایه خود یار و یاور خودروسازان در امر تولید بوده اند و خودرو را یک سال با تاخیر دریافت کرده اند، خودروسازان باید شرایط مصرف کنندگان را نیز در نظر گرفته و از قیمت گذاری محصولات خود بر مبنای نرخ دلار اجتناب کنند.

ارسال نظر