
به گزارش کارنا، دیروز دولت چین اعلام کرد که در پاسخ به سیاست تعرفههای اخیر ترامپ، ۳۴ درصد مالیات وارداتی مازاد را برای تمام محصولات وارداتی از آمریکا اعمال خواهد کرد که شامل خودروها نیز میشود.
این اقدام متقابل که قرار است از ۱۰ آوریل اجرایی شود، به طور قابل توجهی قیمت خودروهای اسپرت ساخت آمریکا از جمله کوروت C۸ و موستاگ ۵.۰ لیتری جدید را افزایش خواهد داد. با اعمال این قانون، نرخ مالیات کلی روی کوروت C۸ Z۰۶ میتواند به ۲۰۰ درصد برسد که قیمت آن را در چین به بیش از ۲۲۰ هزار دلار میرساند که حتی سود نمایندگی را نیز شامل نمیشود.
در ماه فوریه نیز دولت چین تعرفه مازاد ۱۰ درصدی را برای تمام خودروهای ساخت آمریکا با موتورهای بزرگتر از ۲.۵ لیتر اعمال کرده بود. این مالیات مازاد روی مدلهای لوکس آلمانی ساخت ایالات متحده نیز اعمال شد که شامل بی ام و X۶ و X۷ و مرسدس بنز کلاس GLS بود که از پرفروشهای بازار شاسی بلند لوکس در چین هستند.
در سال ۲۰۲۴ مرسدس بنز GLS فروش ۱۳۹۸۵ دستگاهی در چین داشت و در جایگاه دوم فروش قرار گرفت در حالی که بی ام و X۷ فروش ۷۳۳۱ دستگاهی را ثبت کرد و در جایگاه سوم قرار گرفت.
قیمت فورد F-۱۵۰ نیز تحت تاثیر تعرفه جدید قرار گرفت، اما فروش آن در چین رو به کاهش است. این خودرو در سال ۲۰۲۳ فروش ۴۹۵۴ دستگاهی داشته که در سال ۲۰۲۴ به ۲۲۲۷ دستگاه کاهش یافته و کاهشی تقریبا ۵۰ درصدی را رقم زده است.
علاوه بر قیمت، این کاهش فروش به افزایش مدلهای آفرود لوکس چینی همچون بی وای دی Yangwang U۸ و گریت وال موتور Shanhai Pao مربوط است که در میان مشتریان بومی محبوبیت یافته اند.
این مالیات واردات ۳۴ درصدی جدید به طور قابل توجهی بر تجارت نمایندگی واردات در بند تیانجین تاثیر خواهد گذاشت که بزرگترین مرکز تجاری خودروهای لوکس وارداتی در چین است. در سال ۲۰۱۹ حجم سالانه از طریق تیانجین به ۱۵۰ هزار دستگاه رسید.
البته در سال ۲۰۲۳ با افزایش برندهای لوکس بومی، فروش خودروهای وارداتی کاهش یافت و به ۳۹۳۰۰ دستگاه رسید. اعمال تعرفههای جدید بی شک میتواند موج عظیم دیگری را برای این بازار ایجاد کند که اکنون درگیر چالش است.
ارسال نظر