
به گزارش کارنا، با تصویب سه نرخی شدن گازوئیل از سوی هیات وزیران، شنیدهها حاکی از این است که از ابتدای تیرماه، سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی برمبنای عملکرد و تخصیص سوخت بر مبنای بارنامه و در مسیر به کامیون داران اختصاص پیدا کرده و تنها ناوگان غیرفعال و دارای باربرگ غیرواقعی شامل افزایش قیمت سوخت خواهند شد.
رضا رستمی، رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران با اشاره به مخالفت بخش خصوصی با سه نرخی شدن گازوئیل عنوان کرد: این موضوع جز ایجاد چالش برای ناوگان حمل و نقل جادهای دستاورد دیگری به دنبال نخواهد داشت.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه با اختصاص سهمیه سوخت بر مبنای بارنامه و در مسیر موافق هستیم، افزود: این طرح زمانی موثر است که تخصیص سهمیه سوخت مورد نیاز کامیون داران بر اساس بارنامه برخط صورت بگیرد، اما سه نرخی شدن گازوئیل در جهت بهینه سازی مصرف سوخت جز ایجاد رانت و فساد، عایدی برای ناوگان حمل و نقل جادهای نخواهد داشت، کما اینکه در حال حاضر کامیون داران برای دریافت سهمیه سوخت خود با مشکل مواجه هستند و شرکت نفت سوخت کامل در اختیار رانندگان قرار نمیدهد و قطعا با چند نرخی شدن گازوئیل به مشکلات جامعه حمل و نقل و بخش زحمتکش اقتصادی کشور افزوده خواهد شد و وزارت نفت دیر یا زود به تبعات منفی این تصمیم غیرکارشناسی پی خواهد برد.
رییس کانون انجمنهای صنفی شرکتهای حمل و نقل داخلی کشور ضمن انتقاد از عدم نظرخواهی مسئولین از کارشناسان بخش خصوصی در اتخاذ این تصمیم تصریح کرد: در جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار شد، بحث دو نرخی شدن گازوئیل مطرح بود که ما نیز موافقت خود را اعلام کردیم، اما از سه نرخی شدن گازوئیل و تصویب آن توسط هیات وزیران بی اطلاع هستیم.
رستمی خاطرنشان کرد: این سیاست نه تنها تصمیمی صحیح در جهت مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق سوخت نیست بلکه عامل ایجاد رانت برای گروههای خاص است.
ارسال نظر