۳۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۸
اختصاصی

لزوم بازدید دوره‌ای نهاد‌های نظارتی از نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان

لزوم بازدید دوره‌ای نهاد‌های نظارتی از نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان
مدیرعامل اسبق سایپا نقش انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو را در بهبود کیفیت خدمات توسط نمایندگی شرکت‌های خودروساز حائز اهمیت دانست و بیان کرد: این انجمن با بازدید‌های دوره‌ای از انبار شرکت‌های خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مرکزی شرکت‌های خودروسازی و ارائه گزارش‌های دقیق می‌تواند شرکت‌های خودروسازی را ملزم به سفارش و تامین کافی قطعات و سرعت در ارائه خدمات کند.
کد خبر: ۱۳۹۲۱

به گزارش کارنا، مدیرعامل اسبق سایپا نقش انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو را در بهبود کیفیت خدمات توسط نمایندگی شرکت‌های خودروساز حائز اهمیت دانست و بیان کرد: این انجمن با بازدید‌های دوره‌ای از انبار شرکت‌های خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مرکزی شرکت‌های خودروسازی و ارائه گزارش‌های دقیق می‌تواند شرکت‌های خودروسازی را ملزم به سفارش و تامین کافی قطعات و سرعت در ارائه خدمات کند.

سعید مدنی با بیان اینکه چالش‌های مرتبط با تامین و نگه داری قطعات در شرکت‌های خودروساز بزرگ مانند ایران خودرو و سایپا به سبب ساختار سازمانی آنها کمتر قابل مشاهده است، عنوان کرد: عمدتا سطح کیفیت خدمات پس از فروش در هر شرکت خودروساز متفاوت است، اما خودروسازان بزرگ به واسطه گستردگی شبکه خدمات پس از فروش خود کمتر در تامین قطعات و خدمات پس از فروش با چالش مواجه هستند و این ضعف در شرکت‌های مونتاژکار به دلیل نیاز به ارائه خدمات و تعویض قطعات در خودرو‌های چینی به واسطه عمر پایین قطعات بیشتراست.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: معمولا تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش از سوی شرکت‌های خودروساز جدید که عمدتاً مونتاژکننده خودرو‌های چینی هستند و تیراژ پایینی دارند با چالش‌هایی مواجه است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه سازمان‌های متولی از جمله وزارت صمت، ایدرو و انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو باید نظارت بیشتری بر خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز داشته باشند، گفت: یکی از دلایل کمبود قطعات یدکی خودرو‌های مونتاژی، عدم تناسب واردات لوازم یدکی این خودرو‌ها با واردات قطعات سی کی دی است.

مدنی با اشاره به قیمت نامتعارف و غیرمعقول قطعات خودرو‌های چینی افزود: به طور مثال چراغ بعضی از خودرو‌های چینی برای مصرف کننده گران‌تر از قطعات برخی خودرو‌های اروپایی و ژاپنی تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده خودرو طبق ضوابط تعیین شده از سوی وزارت صمت مکلف به تامین به موقع قطعات برای مصرف کننده می‌باشند، خاطرنشان کرد: صرف کنترل نهاد‌های نظارتی بر تیراژ تولید خودروسازان کافی نیست و خودروسازان مونتاژکار باید متناسب با واردات قطعات سی کی دی، قطعات یدکی پرمصرف و با مصرف متوسط محصولات خود را سفارش گذاری و در انبار‌های خود ذخیره کنند، در غیر این صورت مصرف کنندگان برای خرید قطعه با مشکل مواجه شده و باید هزینه‌های بسیار سنگینی را برای تامین قطعات پرداخت کنند.

مدیرعامل اسبق سایپا با اشاره به اینکه در برخی موارد نیز نبود قطعات در نمایندگی‌ها منجر به خواب خودرو می‌شود، تصریح کرد: نقش انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در تسریع فرآیند تامین قطعه توسط نمایندگی‌ها بسیار حائز اهمیت است، چراکه این انجمن با بازدید‌های دوره‌ای از انبار شرکت‌های خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مرکزی شرکت‌های خودروسازی و ارائه گزارش‌های دقیق می‌تواند شرکت‌های خودروسازی را ملزم به سفارش و تامین کافی قطعات کند.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: متاسفانه مشکل در تامین قطعات یدکی در برخی شرکت‌های خودروساز بزرگ تا جایی پیش رفته است که قطعات سی کی دی را مونتاژ نکرده و از قطعات آن به عنوان قطعات یدکی استفاده می‌کنند و لازم است این معضل با نظارت و کنترل‌های لازم برطرف شود.

مدنی با بیان اینکه در مواردی که عدم تامین قطعه توسط نمایندگی منجر به خواب خودرو می‌شود، می‌توان خودروی جایگزین در اختیار مصرف کننده قرار داد، ادامه داد: این موضوع در کشور‌های خارجی در مواقعی که خودرو برای مدت طولانی در نمایندگی می‌خوابد، پدیده‌ای مرسوم است، اما در کشور ما به دلیل کمبود قطعات یدکی، شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو‌های زیادی در اختیار ندارند که در اختیار مصرف کننده قرار دهند؛ لذا انجمن شرکت‌های خدمات پس از فروش باید با تمرکز جدی بر کنترل قطعات یدکی در نماینگی‌های خدمات پس از فروش و ارائه آمار و ارقام دقیق، شرکت‌های خودروسازی را مجاب به واردات کافی قطعات یدکی کنند.

مدیرعامل اسبق سایپا با اشاره به اینکه فرآیند پیچیده بوروکراسی در نمایندگی شرکت‌های بزرگ خودروسازی و تحمیل هزینه‌های سنگین به مالکان خودرو، مصرف کنندگان را ناچار به مراجعه به تعمیرگاه‌های به اصطلاح بیرون کرده است، افزود: از آنجایی که تعمیرگاه‌های خصوصی، تعمیرات خودرو را با هزینه کمتر و سرعت بیشتری انجام می‌دهند، مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند به تعمیرگاه‌های بیرون که دسترسی بهتری به آنها دارند، مراجعه کنند، اما این موضوع عمومیت ندارد، زیرا ساختار شبکه خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز بزرگ مانند سایپا یدک و ایساکو به نحوی طراحی شده است که باید سرعت و کیفیت در ارائه خدمات در الویت قرار بگیرد، اما در ایران، چون شرکت‌های خودروسازی اغلب بر خدمات گارانتی متمرکز هستند در ارائه خدمات تعمیراتی عملکر ضعیف تری دارند.

ارسال نظر