۱۴ تير ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰
اختصاصی

با واردات بی رویه کامیون‌ های دست دوم، تقویت تولیدات داخل دور از انتظار است

با واردات بی رویه کامیون‌ های دست دوم، تقویت تولیدات داخل دور از انتظار است
طرح واردات کامیون‌ های کارکرده اروپایی که با هدف نوسازی ناوگان فرسوده، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا اجرایی شد، به نظر می‌رسد نتیجه معکوس داشته و مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت حمل‌ونقل کشور ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۴۴۸۸

به گزارش کارنا؛ طرح واردات کامیون‌ های کارکرده اروپایی که با هدف نوسازی ناوگان فرسوده، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا اجرایی شد، به نظر می‌رسد نتیجه معکوس داشته و مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت حمل‌ونقل کشور ایجاد کرده است.

به باور رانندگان و کامیون‌ داران این طرح نه تنها به خروج ناوگان فرسوده منجر نشده و بهبودی در وضعیت ناوگان حمل‌ونقل ایجاد نکرده، بلکه بر تعداد خودرو‌های فعال در جاده‌ها نیز افزوده است و این عدم تعادل عرضه و تقاضا در ناوگان جاده‌ای کشور موجب افزایش ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی هوا شده و در نهایت کاهش درآمد رانندگان شده است.

سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واردات بی رویه کامیون و کشنده‌های دست دوم به کشورعنوان کرد: علاوه بر کامیون‌های کارکرده‌ای که در گذشته به کشور وارد شده است، در حال حاضر ۵ هزار دستگاه کشنده دست دوم در خارج از مرز‌ها وجود دارد که نیازی به واردات آنها نیست.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا تصریح کرد: این در حالی است که واردات بی حساب و کتاب کامیون و کشنده‌های کارکرده به تولیدات داخل آسیب وارد کرده و طبیعی است در چنین شرایطی، تقویت تولیدات داخل دور از انتظار خواهد بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تعیین تعرفه مناسب به منظور جلوگیری از واردات بی رویه کامیون‌های دست دوم به کشور تاکید کرد و گفت: با تعیین تعرفه هر شخصی اجازه واردات نداشته و به این ترتیب تعداد زیادی کشنده وارد کشور نخواهد شد.

ذاکر یادآور شد: در جلسه‌ای که اخیرا در کمیسیون صنایع با وزیر صمت داشتیم، این موضوع نیز مطرح شد که در رابطه با واردات خودرو‌های دست دوم باید به نحوی عمل کرد که هم منافع تولیدکنندگان داخل و هم امنیت جانی و روانی رانندگان مدنظر قرار بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه ورود کامیون‌های دست دوم به کشور به لحاظ کمی و کیفی، رقابت پذیری در صنعت خودرو‌های تجاری را به همراه دارد، اما واردات آنها باید متناسب با نیاز کشور در دستور کار قرار بگیرد.

ارسال نظر