
به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور از واردات خودروهای باکیفیت به عنوان تنها راه ایجاد رقابت در صنعت خودرو و قطعه سازی یاد کرد و گفت: ورود خودروهای کیفی و با عمر طولانی نظیر خودروهای ژاپنی و آلمانی که قطعات آنها دوام بسیار بالایی دارند و خدمات پس از فروش آنها در سطح دنیا تضمین شده است، به رقابت پذیری صنعت قطعه و خودروسازی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
احمدرضا رعنایی با اشاره به موانع ساختاری رقابت در صنایع خودرو و قطعه سازی بیان کرد: اگر امروز صنعت خودرو کشور ناز پرورده شده است به این دلیل است که با واردات خودرو میخواهیم به لحاظ کیفی و قیمتی، در خودروسازی رقابت ایجاد کنیم، اما غافل از اینکه خودروی خارجی با تعرفه بالا به لحاظ قیمتی قابلیت رقابت با تولیدات داخل را نداشته و خودروسازان نیز رغبتی به بهبود کیفیت محصولات خود نخواهند داشت، در نتیجه مصرف کننده داخلی که قدرت خرید خودروی خارجی را ندارد ناچار به خرید خودروی داخلی است.
وی در ادامه افزود: مسأله بعدی واردات قطعات سی کی دی و مونتاژ آنها در داخل با تعرفه پایین است. متأسفانه مونتاژکاران به جای واردات خودروهای باکیفیت به واردات خودروهای چینی و بی کیفیت که عمر بسیار پایینی دارند و ظرف کمتر از سه سال مستهلک میشوند، روی آورده و هزینههای گزافی را به دارندگان این خودروها تحمیل کردهاند.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در گفتوگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: متاسفانه سیاست چینیها در فروش محصولات خود به مونتاژکاران ایرانی به نحوی است که با زیرکی موذیانه و هوشمندانه و تغییر جزئی در قطعات خودرو به گونهای عمل میکنند که امکان استفاده از قطعات خودروهای جدید برای تولیدات قبلی ندارد.
رعنایی گرانی قطعات را از دیگر معایب خودروهای چینی عنوان و بیان کرد: موج کمبود و گرانی قطعات خودروهای مونتاژی در بیش از یکسال گذشته صاحبان این خودروها را با مشکلات جدی مواجه کرده است، زیرا خودروهای چینی برخلاف اینکه در ابتدا با قیمت ارزان به دست مصرف کننده میرسند، اما در نهایت به دلیل عدم کیفیت مناسب، طول عمر پایین قطعات و عدم تضمین خدمات پس از فروش گرانتر از قطعات خودروهای باکیفیت ژاپنی و کرهای مانند پرادو و هیوندا برای مشتری گران تمام میشوند.
وی واردات قطعات سی کی دی با تعرفه پایین را خیانت در حق صنعت خودروسازی کشور، نابودی سرمایههای ملی و اجحاف در حق مصرف کنندگان داخلی دانست و تاکید کرد: مجموع این عوامل صنعت خودرو و قطعه سازی کشور را از مسیر پیشرفت و توسعه و ساخت پلتفرم باکیفیت خودرویی دور کرده و موجب تضعیف مهندسی تولید خودرو در کشور شده است. از این رو نتوانستهایم حرفی برای گفتن در عرصه خودروسازی داشته باشیم.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور همچنین درباره امکان داخلی سازی قطعات خودروهای چینی اظهار داشت: تولید قطعات خودروهای چینی با توجه به تیراژ پایین آنها برای قطعه سازان داخلی صرفه اقتصادی ندارد و این موضوع عملا امکان رقابت را از سازندگان داخل که قطعات باکیفیت تولید میکنند سلب کرده است. از طرف دیگر و همان طور که اشاره شد تغییر مداوم پلتفرم و قطعات خودروهای چینی مانعی دیگر در مسیر داخلی سازی قطعات آنها است.
رعنایی در ادامه اظهارات خود به همکاری انحصاری خودروسازان با تعدادی از قطعه سازان اشاره و تصریح کرد: این انحصار ورود سایر قطعه سازان به عرصه رقابت را دشوار کرده و از آنجایی که تیراژ تولید خودرو ظرف سه سال گذشته به صورت پلکانی کاهشی بوده، ورود قطعه سازان جدید به بازاری که هر روز کوچکتر شده بسیار سخت است و در نتیجه این قطعه سازان برای فروش محصول خود به خودروساز ناچار به عرضه قطعات با قیمت پایین، کیفیت بالاتر و قبول شروطی، چون عدم درخواست پیش پرداخت و تسویه یک ساله هستند؛ لذا نه تنها فضا در صنعت قطعه سازی رقابتی نیست، بلکه شاهد شکل گیری فضای رانتی در این صنعت هستیم.
وی از واردات خودروهای باکیفیت به عنوان تنها راه ایجاد رقابت در صنعت خودرو و قطعه سازی یاد کرد و گفت: ورود خودروهای کیفی و با عمر طولانی نظیر خودروهای ژاپنی و آلمانی که قطعات آنها دوام بسیار بالایی دارند و خدمات پس از فروش آنها در سطح دنیا تضمین شده است، به رقابت پذیری صنعت قطعه و خودروسازی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در پایان به مقایسه خودروهای چینی و ژاپنی پرداخت و بیان کرد: برخلاف خودروهای چینی که قطعات خودرو در هر مدل تغییر میکند و خدمات گارانتی و وارانتی ضعیفی دارند، شرکتهای خودروساز ژاپنی از جمله تویوتا همه مدلهای تولیدی خود از قبیل لندکروز، پرادو و محصولات سدان را برای سالهای متوالی با قطعات مشابه و کیفیت اولیه تولید میکنند و تعمیرات آنها نیز با قیمت مناسب و منطقی انجام میشود.
ارسال نظر