
به گزارش کارنا، به رغم ابلاغ آیین نامه اجرایی واردات خودرو در خرداد ماه و وعده سیاست گذار مبنی بر واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری، اما در شرایطی که برنامههای اقتصادی دولت به ویژه در حوزه انتقال ارز و تجارت خارجی تحت تاثیر تنشهای سیاسی قرار گرفته است، واردات خودرو دور از ذهن به نظر میرسد.
واقعیت این است که تخصیص دو میلیارد دلار ارز به واردات خودرو و استفاده از ظرفیت ارز در اختیار ایرانیان مقیم خارج در حالی که برخی فعالیتهای اقتصادی دولت به سبب فضای شکننده سیاست خارجی متوقف شده است، شعاری بیش نبوده و انتظارات بازار خودرو را محقق نخواهد کرد؛ بنابراین با وجود برنامه ریزی وزارت صمت برای ورود ۹۰ هزار دستگاه خودرو به کشور، اما توقف ثبت سفارش واردات خودرو با گذشت بیش از سه ماه از سال از عدم تمایل سیاست گذاربه واردات خودرو در شرایط فعلی حکایت دارد که منشأ آن را باید در تشدید تنشهای منطقهای و توقف تجارت خارجی جستوجو کرد.
مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است تنشهای سیاسی و اقتصادی در کشور نباید بر سیاستهای اجرایی دولت از جمله واردات خودرو سایه انداخته و مانع ورود خودروهای وارداتی به کشور شود.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه دولت باید همچنان سیاستهای اجرایی خود در حوزه واردات خودرو را پیگیری کند، تصریح کرد: چه بسا واردات خودرو به کشور باید در الویت دولت قرار گرفته و تسریع نیز شود، چراکه اگر تولید خودرو در شرایط بحرانی دچار مشکل شد به واسطه واردات خودرو بتوان خلأ موجود در بازار را جبران کرد.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خوشبختانه جنگ اخیر و تنشهای منطقهای تا کنون تاثیری بر فعالیت صنایع از جمله صنعت خودرو نداشته و صنایع بزرگی، چون خودروسازی و فولاد با تمام توان به کار خود ادامه داده و امید است با ایفای تعهدات وزارت صمت در حوزه واردات خودرو و رشد عرضه شاهد ایجاد تعادل در بازار خودرو باشیم.
ارسال نظر