۳۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۹
اختصاصی

بی کیفیتی خودروها؛ علت اصلی ضعف خدمات پس از فروش در خودروسازی

بی کیفیتی خودروها؛ علت اصلی ضعف خدمات پس از فروش در خودروسازی
در دنیای رقابتی امروز که خدمات پس از فروش نقش کلیدی در عملکرد شرکت‌های خودروسازی ایفا می‌کند، خرابی زودهنگام خودرو‌ها و مشکل تامین قطعات به چالش جدی مالکان خودرو تبدیل شده است؛ چالشی که به باور بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار قطعات یدکی خودرو ریشه در ضعف ساختاری خدمات پس از فروش در کشور دارد.
کد خبر: ۱۵۰۴۹

به گزارش کارنا، در دنیای رقابتی امروز که خدمات پس از فروش نقش کلیدی در عملکرد شرکت‌های خودروسازی ایفا می‌کند، خرابی زودهنگام خودرو‌ها و مشکل تامین قطعات به چالش جدی مالکان خودرو تبدیل شده است؛ چالشی که به باور بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار قطعات یدکی خودرو ریشه در ضعف ساختاری خدمات پس از فروش در کشور دارد.

به گفته احمدرضا رعنایی، عضو کمیته مبارزه با قطعات یدکی قاچاق انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، خودرو‌های تولیدی در کشور فاقد پشتوانه فنی و کیفی بوده و از طرفی مصرف کننده به دلیل نبود رقابت در صنعت خودروسازی با محدودیت در خرید خودرو مواجه است.

وی عامل اصلی چالش در تامین قطعه از سوی نمایندگی شرکت‌های خودروساز را عدم تخصیص ارز عنوان و بیان کرد: تاخیر در تخصیص ارز به واردات کالا‌های واسطه‌ای برای تولید قطعات و همچنین کمبود منابع مالی و نقدینگی قطعه سازان، ورود قطعات به خطوط تولید خودروسازان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه بیشترین شکایات در این بخش از سوی دارندگان خودرو‌های مونتاژی است، یادآور شد: متاسفانه کیفیت نه چندان مناسب خودرو‌های چینی موجب خرابی زودهنگام قطعات آنها شده است. هر چند که این معضل در خودرو‌های داخلی نیز مشهود است و تامین قطعات توسط نمایندگی خودروسازان بسیار زمان بر بوده و برخی قطعات خودرو‌های داخلی به سختی در بازار یافت می‌شوند.

رعنایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این وضعیت را ناشی از ضعف در ساختار خدمات رسانی صنعت خودرو یا وابستگی بیش از حد به واردات می‌دانید، تصریح کرد: به نظر می‌رسد خدمات پس از فروش در صنعت خودرو ایران از ضعف ساختاری رنج می‌برد، چراکه خودرو‌های تولیدی در کشور فاقد پشتوانه فنی و کیفی بوده و از طرفی مصرف کننده به دلیل نبود رقابت در صنعت خودروسازی با محدودیت در خرید خودرو مواجه است.

وی با بیان اینکه ضعف در خدمات پس از فروش در بسیاری از مواقع به قیمت از از دست رفتن اعتبار خودروساز تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که خودروسازان با تغییر رویکرد و تولید خودرو‌های باکیفیت و مطابق با استاندارد‌های بین المللی و تضامین کافی خدمات پس از فروش می‌توانند نسبت به تقویت شبکه خدمات پس از فروش و جلب اعتماد و رضایت مشتریان خود اقدام کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور ادامه داد: همچنین وقتی خودرو و قطعات در سطح کیفی بالایی تولید می‌شوند، تعداد مراجعات به نمایندگی‌ها کاهش یافته و درنتیجه شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان می‌توانند به جای کمیت، بر کیفیت خدمات تمرکز کنند.

رعنایی با اشاره به نقش تحریم‌ها در تامین قطعات خاطرنشان کرد: اگرچه بخش عمده مشکلات در حوزه خدمات پس از فروش در گرو سوءمدیریت در شرکت‌های خودروسازی و اقتصاد صنعت خودرو است، اما نمی‌توان نقش تحریم‌ها را نادیده گرفت، چراکه تولید خودرو‌های کیفی و مطابق با استاندارد جهانی مستلزم لغو تحریم‌ها است تا خودروسازان همچون گذشته بتوانند مشارکت خود با خودروسازان جهانی را از سر بگیرند.

ارسال نظر