
به گزارش کارنا، افزایش بی رویه مصرف بنزین و ناترازی مصرف سوخت در کشورعلاوه بر تحمیل هزینههای سنگین به دولت منجر به آلودگی شدید هوا و مشکلات زیست محیطی در کشور شده است.
یکی از راهکارهای موثر برای کاهش مصرف سوختهای فسیلی در کشور که همواره مورد تاکید نمایندگان مجلس و کارشناسان این حوزه قرار گرفته است، جایگزینی خودروهای هیبریدی غیرپلاگین با خودروهای بنزینی است، چراکه طبق آمارهای موجود، مصرف سوخت خودروهای هیبریدی غیر پلاگین حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از خودروهای بنزینی است.
البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که با توجه به تردد حدود ۳۵ میلیون خودرو و موتورسیکلت بنزین سوز در کشور، عرضه تعداد محدودی خودروهای هیبریدی نمیتواند به سرعت موجب کاهش مصرف سوخت در کشور گردد و این امر نیازمند افزایش قابل توجه عرضه خودروهای هیبریدی و اسقاط گسترده خودروهای فرسوده و پرمصرف میباشد.
محمد رستمی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش خودروهای هیبریدی در کاهش مصرف سوخت در کشور اظهار داشت: خودروهای هیبریدی به دلیل ساختار فنی منحصربهفرد خود و استفاده همزمان از موتور احتراق داخلی و الکتریکی نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت دارند، چراکه این خودروها در مواقع حرکت با سرعت پایین از موتور الکتریکی استفاده کرده و در مواقعی که خودرو نیاز به انرژی و گشتاور بیشتری دارد، موتور بنزینی وارد مدار شده و توان موردنیاز بدنه را تأمین میکند.
وی در گفتوگو با خبرنگار کارنا افزود: همچنین تولید انرژی در موتور احتراق داخلی خودروهای هیبریدی با سوزاندن سوخت بنزین یا دیزل و راندمان بالا و در موتور الکتریکی، از طریق باتری یا منابع دیگر مانند ترمزهای احیا کننده انجام میشود.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قابل توجه مصرف سوخت در خودروهای هیبریدی غیرپلاگین خاطرنشان کرد: اگر خودروهای بنزینی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر بنزین مصرف میکنند، مصرف سوخت خودروهای هیبریدی یک دوم خودروهای بنزینی و حدود ۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.
رستمی ادامه داد: حال اگر حدود ۳۵ میلیون خودرو و موتورسیکلت بنزین سوز در کشور را بر میزان صرفه جویی که از محل جایگزینی خودروهای بنزینی با خودروهای هیبریدی حاصل میشود، ضرب کنیم، مصرف بنزین در کشور به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. به خصوص در شرایط فعلی که افزایش بی رویه مصرف بنزین منجر به آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی و واردات بنزین به کشور شده و هزینههای سنگینی را به دولت تحمیل کرده، تولید خودروهای هیبریدی میتواند مصرف سوخت را به طور چشمگیری کاهش دهد.
وی یادآور شد: البته که کشور ما با تولید خودروهای هیبریدی بیگانه نیست و دانشگاه علم و صنعت در دهه ۸۰ روی پروژهای مبنی بر هیبریدسازی مینی بوس مهسان کار کرده است. این نشان میدهد دانش فنی تولید این خودروها از سالها قبل در کشور وجود داشته، اما متاسفانه ساز و کار تولید خودروهای هیبریدی با مشکلاتی مواجه بوده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اثربخشی تولید و عرضه خودروهای هیبریدی زمانی بیشتر خواهد شد که این خودروها با خودروهای فرسوده پرمصرف جایگزین شوند.
رستمی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از تولید خودروهای هیبریدی در کشور بیان کرد: همان طور که دولت به منظور گسترش ورود خودروهای برقی و هیبریدی به کشور، عوارض گمرکی این خودروها را در مقایسه با خودروهای بنزینی کاهش داده است، میبایست با به کارگیری این سیاست در رابطه با تولیدات داخل و تدوین بسته حمایتی برای خودروسازان داخلی و استفاده از توانمندی شرکتهای دانش بنیان، زمینه تولید خودروهای هیبریدی در کشور را فراهم کند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چشم انداز خودروهای هیبریدی در آینده خاطرنشان کرد: از آنجایی که افزایش بی رویه مصرف سوخت و نیاز به واردات بنزین با روند فعلی میتواند برای کشور چالش برانگیز باشد، تنها راه برون رفت از این وضعیت، تولید خودروهای هیبریدی و تشویق خودروسازان داخلی به حرکت به این سمت و سو است.
ارسال نظر