به گزارش کارنا، ولوو که به خاطر ایمنی خود شهرت دارد، پس از لغو قرارداد با شریک فناوری خود، لومینار تکنولوژی، فناوری لیدار را کنار گذاشته است که پیش از این اعلام کرده بود ایمنی خودرو را بسیار بهبود میبخشد.
لیدار که مخفف عبارت لاتین "تشخیص و مسافت یابی نور" است، یک سیستم مبتنی بر لیزر بوده و شاسی بلند برقی ولوو EX۹۰ که سال ۲۰۲۴ در استرالیا معرفی شد، اولین خودروی ولووی مجهز به این فناوری است.

لیفت بک برقی ES۹۰ نیز با فناوری لیدار معرفی شده است که با پنج رادار، هفت دوربین و دوازده حسگر فراصوت کار میکند.
ولووهایی که به لیدار مجهز هستند، یک حباب بالای شیشه جلو دارند که این سیستم در آن نصب شده و قرار است EX۹۰ و ES۹۰ در سال ۲۰۲۶ بدون این حبابها عرضه شوند.

ولوو کارز آمریکا در بیانیهای اعلام کرد: "ولوو کارز تصمیم گرفته است حسگر لیدار را از خودروهای EX۹۰ و ES۹۰ خود حذف کرده و ارتباط خود را با تامین کننده لومینار قطع کند. "
ولووی استرالیا نیز تایید کرده است که موجودی فعلی خودروهای مجهز به لیدار، از جمله حدود ۳۰ تا ۴۰ دستگاه ES۹۰، آخرین موجودی خواهد بود و تمام سفارشات کارخانهای در حال انجام فاقد این فناوری خواهند بود.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که ولوو این فناوری را که در ابتدا یک تجهیزات استاندارد بود، به صورت یک آپشن ارائه کرد و همین امر باعث شد لومینار تکنولوژی که در این شرکت سهام دارد، ماه گذشته در پاسخ به این اقدام، علیه این خودروساز شکایت کند.
ولوو کارز آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: "ولوو کارز این تصمیم را برای محدود کردن ریسک زنجیره تامین شرکت گرفته است و این نتیجه مستقیم عدم انجام تعهدات قراردادی لومینار به ولوو کارز است. "

این خودروساز اعلام کرد که "شکست" شرکت لومینار تکنولوژی، که از سال ۲۰۱۸ با آن در حال توسعه این فناوری بوده است، باعث شده که قرارداد پنج ساله خود با این شرکت را لغو کند.
تسلا، تولید کننده خودروهای برقی، در سال ۲۰۲۴ بزرگترین مشتری لومینار تکنولوژی، مستقر در سیلیکون ولی، بود. این در حالی است که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، قبلا این فناوری را "به طرز وحشتناکی احمقانه" معرفی کرده بود.
لومینار تکنولوژی همچنین با مرسدس بنز، دایملر تراک AG و سایر شرکتهای فناوری از جمله NVIDIA و اینتل موبایل آی همکاری دارد و ادعا میکند که این فناوری "عصر جدیدی از ایمنی" را آغاز خواهد کرد.

لیدار برای عملکردهایی مانند کروز کنترل تطبیقی، پارک خودکار و ترمز اضطراری خودکار استفاده میشد، و ولوو گفته بود که لیدار نقش کلیدی در توسعه هدایت خودران ایفا خواهد کرد.
این برند سوئدی اعلام کرد حذف لیدار سطح ایمنی خودروهایش را کاهش نخواهد داد، اما جزئیات تاثیر این تصمیم بر عملکردهای خاص را شرح نداده است.
ارسال نظر