۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۴
اختصاصی
کاهش کیفیت موتورسیکلت ها در سایه عدم نظارت بر واردکنندگان
شرکت های وارد کننده قطعات موتورسیکلت بیش از اینکه به کیفیت قطعات وارداتی توجه داشته باشند به دنبال واردات قطعاتی هستند که سود بیشتری برای آنها به دنبال دارد.
کد خبر: ۲۲۶۴

به گزارش کارنا، یک فعال و تولیدکننده قطعات موتورسیکلت معتقد است با تعیین استانداردهای لازم در حوزه واردات قطعات موتورسیکلت و الزام واردکنندگان به رعایت آنها می توان تا حد قابل توجهی از واردات قطعات بی کیفیت، خروج ارز و هدر رفت سرمایه ملی کشور جلوگیری کرد.

 شرکت های وارد کننده قطعات موتورسیکلت بیش از اینکه به کیفیت قطعات وارداتی توجه داشته باشند به دنبال واردات قطعاتی هستند که سود بیشتری برای آنها به دنبال دارد.

مصطفی صفرخانی با بیان اینکه وجود قطعات بی کیفیت موتورسیکلت در بازار، مراجعه به تعمیرگاه ها را افزایش داده است، عنوان کرد: از انجا که حجم قابل توجهی از قطعات موتورسیکلت از طریق واردات تامین می شود، وارد کنندگان قطعات بیش از اینکه به کیفیت قطعات وارداتی توجه داشته باشند به دنبال افزایش گردش مالی حساب شخصی خود هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: سیاست شرکت های وارد کننده قطعات این است که با جایگزینی موتورسیکلت های جدید چینی با مدل های قدیمی سود بیشتری کسب کنند در حالی که موتورسیکلتی که سالها پاسخگوی نیاز کشور بوده و تکنولوژی ساخت قطعات آن در داخل وجود دارد نیاز به جایگزینی ندارد.

این فعال و تولیدکننده قطعات موتورسیکلت با اشاره به اینکه قطعات موتورسیکلت در چین در سه سطح کیفی و برای قاره های آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا تولید می شود، یادآور شد:متاسفانه شرکت های وارد کننده قطعات موتورسیکلت در ایران، قطعات با سطح کیفی پایین که سود بیشتری برای آنها به دنبال دارد را وارد کشور می کنند.

صفرخانی تصریح کرد: متاسفانه علیرغم اینکه شرکت های وارد کننده موتورسیکلت از سال ۹۳ ملزم به ارائه خدمات پس از فروش شدند اما نبود نظارت کافی در این بخش موجب شده این شرکت ها همچنان در تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش ضعیف عمل کنند و پاسخگوی نیاز مصرف کننده نیستند. به عنوان مثال موتورسیکلتی با پیمایش 19 کیلومتر دچار خرابی شده و وقتی به شرکت مراجعه می کند می گویند از گارانتی خارج شده است در حالی که این ظلم به مصرف کننده است و یک موتورسیکلت نو حداقل تا یک سال نباید نیاز به تعمیرات داشته باشد.

این فعال و تولیدکننده قطعات موتورسیکلت با بیان اینکه وارد کنندگان، قطعات بی کیفیت را با قیمت های بسیار بالا در بازار عرضه می کنند، اضافه کرد: شرکت های وارد کننده، قطعات را با ارز دولتی وارد کشور کرده و به جای تامین نیاز مصرف کننده آن را با نرخ ارز آزاد در بازار می فروشند و در صورت افت نرخ ارز نیز حاضر به کاهش قیمت قطعات نیستند.

صفرخانی بر ضرورت نظارت سازمان های نظارتی بر فرآیند واردات قطعات موتورسیکلت به کشور تاکید کرد و گفت: با تعیین استانداردهای لازم برای قطعات وارداتی و الزام واردکنندگان به رعایت آنها می توان تا حد قابل توجهی از واردات قطعات بی کیفیت، خروج ارز و هدر رفت سرمایه ملی کشور جلوگیری کرد.

این فعال و تولیدکننده قطعات موتورسیکلتدر پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئولین نظارت ها در حوزه واردات قطعات موتورسیکلت را افزایش دهند و از نظرات کارشناسان این حوزه برای تعریف استاندارد قطعات استفاده کنند قطعا مشکلات در این زمینه رفع و قطعات موتورسیکلت با کیفیت بهتری وارد کشور خواهد شد.

 

 

ارسال نظر