به گزارش کارنا، حتما شما هم با این صحنه مواجه شدهاید که در برخی از ساعات روز که خیابانهای شهر پر از مسافر و خودرو است، برخی از رانندگان با خیالی راحت و آسوده به صندلی خود تکیه میدهند و در حالی که پای خود را روی پدال گاز میگذارند فقط و فقط به روبهرویشان نگاه میکنند.
هر چه به روزهای پایانی سال نزدیکتر میشویم، ترافیک شهر بیشتر میشود و بر تعداد مسافران سرگردان منتظر تاکسی هم افزوده میشود. باید ساعتها کنار خیابان یا ایستگاه تاکسی بایستی تا شاید شانس بیاوری و مسافرکشهای گذری قصد عبور از مسیر مورد نظر تو را داشته باشند. حتی در این صورت هم باید بختات بلند باشد که نوبت سوار شدن به تو برسد!
پیش از این اگر تا قبل از ساعت پایان کار ادارات، خودت را به ایستگاه تاکسیهای خطی و کرایهای میرساندی با معطلی کمتری به خانه میرسیدی. هرچند که همان روزها هم همزمانی سفر با ساعت تعطیلی ادارهها، دردسرساز میشد، اما بالاخره با تاخیر هم که شده به مقصد میرسیدی و مجبور به استفاده از «دربستی» نبودی و پرداخت هزینه چند برابر برای کرایه نبودی.
در خانه بمانیم بهتر است
«مسیری که باید حداکثر نیم ساعت طی کنیم، یک ساعت و نیم طول میکشه. برای چقدر؟! ۱۵هزار تومان کرایه؟! با این ترافیک و بنزین صرف نمیکنه. در خانه بمانیم بهتر است.»
شاید این جملهها را بارها از رانندگان تاکسیها و کرایههای راهی شنیده باشید.
تاکسی بخرید و مسافر نزنید!
اما این تمام ماجرا نیست و ممکن است با تردد تاکسیهایی در سطح شهر مواجه شوید که بدون مسافر و با خیالی راحت این ور و آنور میروند. ماجرای این تاکسیها با آنچه چند خط بالاتر خواندید متفاوت است.
پلاکشان «ت» و «ع» است، اما قرار نیست مسافری را سوار کنند. صاحبان این تاکسیها فقط برای دور زدن طرح آلودگی هوا و طرح ترافیک، استفاده از سهمیه بنزین بیشتر و حمل بار در بازار این وسیله نقلیه را تهیه کردهاند.
اما نقطه اشتراک هر دو گروه در «کرایه بالاتر» است. اگر تصمیم بگیرند مسافری سوار کنند عمدتاً قیمتهای بیش از نرخ تعیینشده دریافت خواهند کرد، آن وقت است که میان مسافر و راننده، بگو مگو پیش میآید و در بیشتر مواقع، مسافر زیر بار حرف زور میرود و حاضر به پرداخت کرایه گران میشود.
ماجرا جالبتر میشود!
از یک سو شهرداری تهران طرحهایی را برای رفع آلودگی هوا و ترافیک تعیین میکند، از سوی دیگر دفاتر فروش تعاونی پلاک «ع» مشغول به کار هستند و به مشتریان خود اطمینان میدهند که با خرید تاکسی میتوانند طرح ترافیک را دور بزنند. این دفاتر فروش که مشخص نیست با چه مجوزی و زیر نظر چه سازمانی فعالیت میکنند، آگهیفروش تاکسیهایشان را در هر کجا که بتوانند نشر میدهند و تاکسی میفروشند.
انتشاردهنده یکی از این آگهیها که خانم جوانی است، درباره نحوه فروش و انتقال تاکسی به اشخاص اینگونه توضیح میدهد: «تاکسیهای پلاک «ع»، اجازه تردد در بیرون شهر را دارد و حتی خانمها هم میتوانند صاحب آن باشند. روال کار هم به این صورت است که خودرو را به صورت قولنامهای میخرید و پس از انجام کارهای مربوط به آن سند میزنید و پس از تعویض پلاک میتوانید با گواهینامه معمولیتان در داخل شهر تردد داشته باشید و آزادانه به داخل طرح ترافیک بروید.» این خانم که چندین خودرو را در دفتر فروش تعاونی خود برای فروش گذاشته است، میگوید: «قیمت خودروهای تعاونی متفاوت است و شما براساس بودجهای که دارید میتوانید خودروی مدنظرتان را انتخاب کنید.» او سلامت خودروها را نیز تضمین میکند و میگوید: «خیالتان از بابت سلامت خودرو راحت باشد. دفتر تعاونی ما، فقط خودرویی را برای فروش قبول میکند که از لحاظ موتوری و فنی سالم باشد.»
متأسفانه وجود این دفاتر فروش و ضعف عملکرد سازمان تاکسیرانی سببشده تا آنهایی که سطح مالی نسبتاً خوبی دارند، بتوانند «خودروی تاکسی» را به عنوان «خودروی دوم» شان بخرند و از آن صرفاً برای تردد در محدوده طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا استفاده کنند. بار زدن به جای مسافر سوار کردن!
حمل بار به جای مسافر
باز هم آنچه گفته شد تمام ماجرا نیست و این داستان سر دراز دارد.
برخی از تاکسیها به جای سوار کردن مسافران، اقدام به حمل بار در بازار میکنند. این عیب بزرگ هم مثل عیب قبلی قابل شناسایی و برخورد است، اما گویا چشم مدیران سازمان تاکسیرانی اینها را نمیبیند!
البته اعلام شده در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی تاکسیرانان، شهروندان میتوانند از طریق تماس با سامانه ١٣٧پلاس و ثبت و اعلام تخلف تاکسیرانان حامل بار، ما را برای تسریع در برخورد و جلوگیری از اقدام متخلفان یاری رسانند.
منبع: سرانه
ارسال نظر