به گزارش کارنا، این خودروها به علت وجود گیربکس منحصر به فرد، به طور خودکار در بهترین موقعیت قرار میگیرند که منجر به افزایش کارآیی و بهینه شدن کارکرد موتور میشود. منظور از سیستم خودکار مربوط به گیربکس DHT است که در خودروهای تیگو ۸ و تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید به کار رفته است.
به علت تکنولوژی پیشرفته این گیربکس، در ۹ حالت مختلف هماهنگی موتورهای برقی و بنزینی را شاهد هستیم که نهتنها جلوی اتلاف انرژی را میگیرد، بلکه منجر به کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور میشود. این عملکرد در هنگام سفرهای شهری و مسافرتهای جادهای منجر به افزایش بهره وری خودرو و جلوگیری از اتلاف انرژی میشود و خودرو میتواند در سه حالت برقی، هیبرید و بنزینی به حرکت درآید.
آشنایی با ۹ حالت کارکرد موتورهای برقی و بنزینی
تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید یک ویژگی خاص نسبت به تمام خودروهای هیبرید دارد. این خودرو از دو موتور برقی به طور جداگانه یا به صورت همزمان استفاده میکند که مسوولیت تولید برق را برعهده دارند و در کنار یک موتور ۱.۵ لیتر توربو شارژ حداکثر گشتاور ورودی ۵۱۰ نیوتن متر را تولید میکنند. این عملکرد به این معنی است که خودرو دارای شتاب بالا، توان خروجی بیشتر و افزایش سرعت چشمگیری است.
برای درک بهتر چگونگی کارکرد این گیربکس که به صورت هوشمند تنظیم میشود، نگاهی به قلب این خودرو داریم و حالات مختلف را بررسی میکنیم که هر شرایطی برای یک موقعیت خاص استفاده میشود.
۱ – تکموتوره و برقی خالص (شرایط ترافیکی): در هنگام ترافیک و رانندگی با سرعت کم، فقط یکی از موتورهای برقی کار میکند و موتور برقی دیگر و موتور بنزینی دخالتی ندارند.
۲ – دوموتوره و برقی خالص (شتاب اولیه بالا): وقتی خودرو از چراغ قرمز یا ترافیک خارج میشود، هر دو موتور برقی شتاب اولیه و ملموسی را ایجاد میکنند، اما همچنان موتور بنزینی فعالیتی ندارد و این خودرو کاملا برقی کار میکند.
۳ – سری و برد گسترده (شارژ باتری): هنگامی که باتری شارژ کافی ندارد، موتور بنزینی از طریق چرخش یکی از موتورهای برقی، باتری را شارژ میکند و این انرژی از طریق موتور برقی دوم به چرخها منتقل میشود. این موقعیت مناسب ترددهای شهری است.
۴ – استفاده از موتور بنزینی (رانندگی در بزرگراه): اگر در بزرگراه رانندگی میکنید و باتری انرژی کافی برای چرخش موتورهای برقی را ندارد، موتور بنزینی به راحتی تمام انرژی را به چرخها منتقل میکند و خودرو بدون هیچگونه نگرانی با سرعت بالایی پیش میرود.
۵ – استفاده از حالت موازی (رانندگی در مناطق کوهستانی): وقتی مشغول رانندگی در یک منطقه کوهستانی با شیب زیاد هستید، دو موتور برقی به همراه موتور بنزینی گشتاور بالایی را به چرخها میرسانند و تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید با شتاب سریعی سربالایی را پشت سر میگذارد.
۶ – شارژ شدن در حالت توقف (توقف یا ترافیکهای شهری): اگر پشت چراغ قرمز توقف کرده اید یا در ترافیک شدید کلانشهرها به سختی جلو میروید، در این حالت گیربکس، جلوی اتلاف انرژی را میگیرد و از طریق موتور برقی یک باتری را شارژ میکند.
۷ – شارژ شدن در حالت رانندگی (سرعت کم): اگر با سرعت کمی رانندگی کنید و با تنظیمات خودرو قصد دارید باتری را هم شارژ کنید یا اگر در سرازیری پدال گاز را رها کنید، موتور بنزینی هم خودرو را به حرکت درمی آورد و هم از طریق یکی از موتورهای برقی باتری را شارژ میکند.
۸ – بازیابی انرژی ترمز در حالت تکموتوره (هنگام ترمز کردن آهسته): گشتاور معکوس همان نیرویی است که هنگام ترمز کردن ایجاد میشود و یکی از موتورهای برقی این بار انرژی جنبشی را از چرخها به باتری بازمی گرداند و انرژی تلفشده به حداقل میرسد.
۹ – بازیابی انرژی ترمز در حالت دوموتوره (هنگام ترمز کردن شدید): اگر به طور آنی و شدید پدال ترمز را فشار دهید، این بار هر دو موتور برقی تمام گشتاور معکوس را به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند و باتری شارژ میشود.
گیربکس هوشمند DHT تمام عملیاتهای پیچیده و کارآمد بالا را به صورت خودکار انجام میدهد و نیازی به دخالت راننده نیست. برای اطمینان از عملکرد دقیق تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، این خودرو بیش از ۵ میلیون کیلومتر و ۳۰هزار ساعت مورد تست و بررسی قرار گرفته تا اطمینان لازم از دقت عملکرد این خودرو به دست آید. خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید نهتنها آیندهای پاک و پایدار را تضمین خواهند کرد، بلکه از نظر کیفیت و کارآیی مانند سرعت، قدرت و افزایش بهره وری نیز در موقعیت مطلوب تری نسبت به خودروهای بنزینی قرار میگیرند. این خودروها نیازهای امروزی ما را برآورده خواهند کرد و شاید شما هم با یک بار تست و بررسی این خودروها، تصمیم خود را برای جهش به دنیای پیشرفته خودروهای پلاگین هیبرید عملی کنید.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر