به گزارش کارنا، بر اساس خبری که در چند روز گذشته منتشر شد، دولت در راستای حرکت به سوی خودروهای پاک و برقیسازی صنعت خودرو، سود بازرگانی خودروهای هیبریدی را از ۱۱ درصد به صفر رساند؛ اقدامی که در صورت اجرای گسترده واردات میتواند تأثیرات زیادی روی بازار خودروهای داخلی و وارداتی داشته باشد.
در این راستا بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به تأثیر این اخبار در بازار، گفتگویی با تجارتنیوز داشت که در ادامه مشروح آن را میخوانید.
سبد واردات خودروهای هیبریدی چگونه باشد؟
به نظر شما سود بازرگانی صفر درصد واردات خودروهای هیبریدی چه تأثیری روی کلیت بازار میگذارد؟
در گذشته که واردات خودرو به کشور آزاد بود، سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی بسیار پایینتر از خودروهای بنزینی بود؛ اما در سمت دیگر ماجرا، مدیریت بازار مطرح میشود. در صورتی که یک خودروی هیبریدی ژاپنی با قیمت خودروهای چینی مونتاژی بازار عرضه شود، بدون شک سهم آنها را در بازار میگیرد.
برای مثال فرض کنید یک تویوتای ارزانقیمت هیبریدی با نرخ جهانی، یک میلیارد تومان و با احتساب تعرفه، مالیات، سود شرکت واردکننده و... در نهایت به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای مصرفکننده تمام شود. در این صورت پیشبینی میشود که در همان گام اول، تقاضای حداقل ۳۰ هزار دستگاه برای این خودرو ایجاد خواهد شد. همین مورد باعث میشود که بخش اعظمی از خودروسازان داخلی (عمدتاً شرکتهای خصوصی) با بحران مشتری روبهرو شوند.
به دلیل اینکه ایران یک صنعت خودروسازی بسته و دستوری دارد، رقابتی در آن شکل نگرفته است و هر اتفاق هیجانی در آن به مرحله عمل برسد، تمامی بخشهای تولید از آن تأثیر منفی میگیرند و بحران عظیمی در کشور ایجاد میکند. اما مسئله دیگر اینکه مگر ظرفیت واردات خودرو کشور چقدر است؟ آیا در حدی خواهد بود که پاسخگوی بازار باشد؟ همان سالهای پیش که واردات خودرو باز و سود بازرگانی خودروهای هیبریدی پایین بود، باز هم تعداد بالایی از این محصولات هیبریدی وارد کشور نشد؛ کما اینکه همان خودروهای هیبریدی هم زیرساختهای تعمیراتی لازم را ندارند.
در مورد تأثیر سود بازرگانی صفر درصد برای واردات خودروهای هیبریدی، باید دید که در عمل چه تعداد خودرو و با چه قیمتی به دست مصرفکننده میرسد. زیرا در گذشته نیز چنین وعدههایی داده شده و کاهش سود بازرگانی برای این نوع خودروها صورت گرفته بود، اما در عمل خودروهای هیبریدی به صورت گسترده وارد کشور نشدند.
با توجه به شرایط کشور، در گام اول خودروهای هیبریدی مناسب بازار ایران هستند یا خودروهای تمام برقی؟
تنها فردی که منطقیترین نظر را در این مورد دارد، رئیس هیئت مدیره تویوتا بود و من هم موافق صحبتهای ایشان هستم. به باور وی، باید همواره در کشور یک سبد خودرویی از محصولات بنزینی، هیبریدی و برقی وجود داشته باشد؛ اما در کل دنیا تجربه نشان میدهد که اگر کشورها قصد حرکت به سمت خودروهای پاک را دارند، کمریسکترین و قابل اعتمادترین آنها خودروهای هیبریدی است.
ارسال نظر