۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
همکاری دستگاه قضا برای ترخیص ۲۵۰۰ خودرو از بندر شهید باهنر
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: در بندر شهید باهنر از شهریور سال قبل تاکنون حدود ۲۵۰۰ دستگاه خودرو سواری وارداتی وجود داشت که ترخیص و روانه بازار شد.
کد خبر: ۳۲۶۴

به گزارش کارنا، ملوانان است و طرفی دیگه بحث قاچاق و آسیبی که به اقتصاد و تولید داخل می‌زند مطرح است.

وی با تأکید بر اینکه بحث ته‌لنجی در حوزه ستاد پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، گفت: اخیراً بر این مسئله مکرراً نظارت می‌کنند و همین محدودیت‌هایی که بر سفر‌ها ایجاد می‌کنند در راستای قانونمند کردن است که این ضعف در نظارت به ضرر ملوان هم بود، چون یک حق ناچیزی به ملوان می‌دهند و یک تاجر از حق ملوان سوء استفاده می‌کند و در آخر به اسم ملوان و به کام تجار می‌شود.

تشکیل پرونده قضایی برای مدیران مربوطه در محموله ۴۴ هزار تنی روغن

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه درباره محموله ۴۴ هزار تنی روغن آفتابگردان گفت: این محموله نهم مرداد ۱۴۰۰ با پرداخت ۷۰ میلیون یورو وارد کشور شده بود و حدود سه سال است که بلاتکلیف مانده است.

قهرمانی ادامه داد: این محموله از سوی سازمان غذا و دارو غیرقابل مصرف انسانی اعلام شد و شرکت بازرگانی دولتی هم اعلام کرده است که شرکت فروشنده خارجی که آرژانتینی است این محموله را پس می‌گیرد و حتی هزینه انبارداری نیز پرداخت می‌کند.

وی درباره تشکیل پرونده قضایی برای مدیران مربوطه گفت: این پرونده اکنون در دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس در حال رسیدگی است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به کش‌و‌قوس‌های زیاد در این پرونده اظهار کرد: واردکنندگان درخواست‌های مکرر برای این محموله داشتند، اما سازمان غذاودارو به درستی و با قاطعیت و جدیت رسالت خود را انجام داد و هر سه محموله را تأیید نکرد.

ماجرای هزار دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی رسوب شده

مجتبی قهرمانی؛ رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه در بازدید از بندر شهید رجایی در هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه که با حضور خبرنگاران انجام شد، گفت: شهریور ماه یک بخشنامه از سوی مدیران میانی گمرک صادر شد که کالا‌ها از طریق اموال تملیکی ترخیص نشود. نتیجه این شد که ماشین‌آلات راه‌سازی که طی ۱۲ سال به عنوان کالای ممنوعه دولتی بود، طبق این بخشنامه ممنوعه قانونی محسوب شدند و باید ضبط شوند و قیمت آن به حساب دولت برود یا مرجوع شوند. نتیجه این شد که یا ماشین‌آلات سنگین که هزار دستگاه بود یا باید به مبدأ برمی‌گشتند یا اینکه ضبط می‌شدند.

وی افزود: همان موقع صادرکنندگان بخشنامه را دعوت کردیم و گفتیم که این بخشنامه موافق قانون نیست و توجه کنید که کالا‌ها رسوب نکند. اگر ما ورود نکرده بودیم این مشکل به این زودی حل نمی‌شد.

قهرمانی سپس گفت: چند روز پیش این بخشنامه در پی شکایت یک شخص حقیقی از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.

وی افزود: در سفر چند روز قبل رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان موضوع بررسی و رأی هیئت دیوان عدالت ابلاغ و لازم‌الاجرا اعلام شد و الان با همکاری دولت و اموال تملیکی در حال اجراست.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در پایان اظهار کرد: ما به عنوان دستگاه قضا و مردم باید قانونمند باشیم و مدیران هم باید رفتارشان قانونی باشد، هرچند شاید قانون هم نیاز به بازنگری دارد.
منبع: تسنیم

ارسال نظر