به گزارش کارنا، چراغهای راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها، وظیفه کنترل و مدیریت عبور و مرور وسایل نقلیه را برعهده دارند. تکنولوژی عمدتا قدیمی این چراغها باعث شده تا در برخی موارد به دلایل مختلف از جمله بحث سرقت و پارگی کابل ها، شاهد خرابی و خاموشی و اختلال در عملکرد این چراغها باشیم. همچنین با افزایش تعداد وسایل نقلیه و گسترش همه جانبه شهر تهران، نیاز ضروری به ارتقا و هوشمند سازی چراغهای راهنمایی احساس میشود. با توجه به این موضوع رفع نواقص و معایب این چراغها و همچنین هوشمند سازی و ارتقا آنها در دستور کار مشترک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ قرار دارد. از جمله در همین رابطه طبق اعلام حمید برادران سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران، قرار است تا پایان فصل بهار با همکاری شرکتهای دانش بنیان، شاهد استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال در چراغهای راهنمایی و رانندگی باشیم.
جلوگیری از خطر برق گرفتگی
اکنون سوال اینجا است که با انجام این کار چراغهای راهنمایی تقاطعها چه تغییری خواهد کرد. حمید برادران درخصوص تاثیرات و کارکرد این موضوع در چراغهای راهنمایی و نتایج محسوس آن میگوید: «با اجرای این طرح دیگر خبری از کابلهای برق ۱۶ رشته مسی و ۲۲۰ ولت درچراغهای راهنمایی و رانندگی نخواهد بود. یعنی نه پایه و نه اتاقک متصل به برق ۲۲۰ ولت نیستند و به دلایل و حوادث مختلف اگر رشته سیمی دچار پارگی یا پوسیدگی شود، درصورت تماس با بدنه دیگر خطربرق گرفتگی وجود ندارد. به عبارت دیگر ارتقا ایمنی و کاهش مصرف انرژی یکی از نتایج و دستاوردهای کار است.»
افزایش سرعت عیب یابی و تعمیر
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران در ادامه افزود: «سالها است که با یک رشته کابل چراغهای راهنمایی و رانندگی را روشن نگه میداریم که این موضوع هزینه نگهداشت چراغها را افزایش داده است. با استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال، هم هزینههای نگهداشت کاهش پیدا میکند و هم در صورت بروز مشکل فنی در چراغ ها، عیب یابی و تعمیر آن سریعتر و راحتتر و ارزانتر خواهد بود.»
جلوگیری از سرقت کابل چراغ راهنمایی و رانندگی
برادران در ادامه در خصوص تاثیرات ترافیکی این موضوع هم گفت: «کابلهای ۱۶ رشته مسی برای سارقان جذاب است و به همین دلیل و همچنین بحث موش خوردگی کابلها بعضا شاهد سرقت کابلها و خرابی و خاموشی چراغهای راهنمایی تقاطعات هستیم که این موضوع باعث ایجاد اختلال در رفت و آمد وسایل نقلیه و تلف شدن وقت مردم و آسیب به سلامت روان مردم میشد. با تغییر صورت گرفته دیگر شاهد چنین اتفاقات و حوادثی نخواهیم بود.»
کنترل شبکهای به جای کنترل محلی
همچنین برادران از اجرای طرحی دیگر در خصوص چراغهای راهنمایی تقاطعها در نیمه دوم سال جاری با تکیه بر دانش بومی کشور خبر میدهد که با اجرای آن به صورت چشمگیری شاهد مدیریت و کنترل بهتر تقاطعها خواهیم بود: «درحال حاضر چراغهای راهنمایی تقاطعها به صورت کنترل محلی است که این کنترل به کنترل شبکهای تغییر میکند. این موضوع با تکیه برتوان فنی و دانش بومی و در همکاری با دانشگاه انجام خواهد شد. درحال حاضر هرتقاطع فقط خودش یعنی عبور دروازهای را میبیند، اما در مدل شبکهای علاوه بر مسیرخودش، همزمان چند تقاطع اطراف که تحت تاثیر یکدیگر قراردارند را نیز رصد کرده و با پایش طول صف و تعداد خودروهای عبوری، برای کنترل و مدیریت تقاطع در لحظه تصمیم میگیرد. به این ترتیب شاهد روانتر شدن ترافیک شهر خواهیم بود.»
پیاده سازی مدل شبکهای در نیمه دوم سال
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران درخصوص زمان اجرای این طرح نیز میگوید: «پیاده سازی مدل شبکهای طبق برنامه در نیمه دوم سال و از اواسط مهرماه یا آبان ماه به صورت پایلوت در هسته مرکزی شهر اجرا میشود تا در صورت اثربخش بودن در تمام تقاطعهای شهر تهران اجرا خواهد شد. باتوجه به اینکه این دانش و تکنولوژی کاملا بومی است، در ادامه میتوانیم آن را در سایر شهرهای کشور نیز اجرا کرده و همچنین به کشورهای همسایه صادر کنیم.»
تحول نوین در چراغهای راهنمایی و رانندگی
همچنین سرهنگ مصطفی زینیوند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال در چراغهای راهنمایی و رانندگی میگوید: «موضوع رفع نقص چراغهای راهنمایی و هوشمند سازی این قبیل تجهیزات ترافیکی یکی از مطالبات پلیس راهور از شهرداری تهران بود. متاسفانه به دلایی از جمله بحث سرقت تجهیزات، در برخی موارد شاهد خرابی و ایجاد اختلال و از مدار خارج شدن چراغهای راهنمایی و رانندگی در تقاطعهای شهر تهران بودیم که این موضوع باعث ایجاد آشفتگی و سردرگمی رانندگان و بروز تصادفات در تقاطععها میشد. با این کار علاوه بر اینکه جلوی این قبیل سرقت تجهیزات چراغهای راهنمایی و رانندگی گرفته میشود، کارکرد چراغها نیز ارتقا پیدا میکند. اگر این موضوع همان طور که شرکت کنترل ترافیک شهر تهران وعده داده است به زودی و تا پایان فصل بهار اجرا شود، قطعا بر روی انضباط بخشی ترافیک و ارتقا ایمنی تردد در کلان شهر تهران تاثیر گذار خواهد بود.»
چراغ مسیرهای ویژه اتوبوس و خودروهای امدادی هوشمند میشود
سرهنگ زینی وند در ادامه تاکید میکند: «دراین زمینه لازم است تا کارکرد چراغها نیز ارتقا پیدا کند و به سمت زمانبندی چراغها و هوشمند سازی تقاطعها برویم و حتی چراغ مسیرهای ویژه اتوبوس و خودروهای امدادی نیز هوشمند شود. اگر چراغهای راهنمایی در تقاطعها هوشمندسازی شود مدیریت جریان ترافیک راحت ترخواهد بود و دیگر عامل انسانی دخالتی در این کار ندارد.»
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران درخصوص تاثیر این موضوع در روان سازی ترافیک پایتخت هم افزود: «نقش تقاطعها در مدیریت و کنترل ترافیک بسیار موثر است. شهر تهران تقاطعهای متعددی دارد و چراغهای راهنمایی و رانندگی ابزار کنترل ترافیک در این نقاط هستند. عملکرد دقیق چراغها باعث روان سازی ترافیک شهرتهران درتقاطعها خواهد شد.»
چراغهای راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها، وظیفه کنترل و مدیریت عبور و مرور وسایل نقلیه را برعهده دارند. تکنولوژی عمدتا قدیمی این چراغها باعث شده تا در برخی موارد به دلایل مختلف از جمله بحث سرقت و پارگی کابل ها، شاهد خرابی و خاموشی و اختلال در عملکرد این چراغها باشیم. همچنین با افزایش تعداد وسایل نقلیه و گسترش همه جانبه شهر تهران، نیاز ضروری به ارتقا و هوشمند سازی چراغهای راهنمایی احساس میشود. با توجه به این موضوع رفع نواقص و معایب این چراغها و همچنین هوشمند سازی و ارتقا آنها در دستور کار مشترک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ قرار دارد. از جمله در همین رابطه طبق اعلام حمید برادران سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران، قرار است تا پایان فصل بهار با همکاری شرکتهای دانش بنیان، شاهد استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال در چراغهای راهنمایی و رانندگی باشیم.
جلوگیری از خطر برق گرفتگی
اکنون سوال اینجا است که با انجام این کار چراغهای راهنمایی تقاطعها چه تغییری خواهد کرد. حمید برادران درخصوص تاثیرات و کارکرد این موضوع در چراغهای راهنمایی و نتایج محسوس آن میگوید: «با اجرای این طرح دیگر خبری از کابلهای برق ۱۶ رشته مسی و ۲۲۰ ولت درچراغهای راهنمایی و رانندگی نخواهد بود. یعنی نه پایه و نه اتاقک متصل به برق ۲۲۰ ولت نیستند و به دلایل و حوادث مختلف اگر رشته سیمی دچار پارگی یا پوسیدگی شود، درصورت تماس با بدنه دیگر خطربرق گرفتگی وجود ندارد. به عبارت دیگر ارتقا ایمنی و کاهش مصرف انرژی یکی از نتایج و دستاوردهای کار است.»
افزایش سرعت عیب یابی و تعمیر
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران در ادامه افزود: «سالها است که با یک رشته کابل چراغهای راهنمایی و رانندگی را روشن نگه میداریم که این موضوع هزینه نگهداشت چراغها را افزایش داده است. با استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال، هم هزینههای نگهداشت کاهش پیدا میکند و هم در صورت بروز مشکل فنی در چراغ ها، عیب یابی و تعمیر آن سریعتر و راحتتر و ارزانتر خواهد بود.»
جلوگیری از سرقت کابل چراغ راهنمایی و رانندگی
برادران در ادامه در خصوص تاثیرات ترافیکی این موضوع هم گفت: «کابلهای ۱۶ رشته مسی برای سارقان جذاب است و به همین دلیل و همچنین بحث موش خوردگی کابلها بعضا شاهد سرقت کابلها و خرابی و خاموشی چراغهای راهنمایی تقاطعات هستیم که این موضوع باعث ایجاد اختلال در رفت و آمد وسایل نقلیه و تلف شدن وقت مردم و آسیب به سلامت روان مردم میشد. با تغییر صورت گرفته دیگر شاهد چنین اتفاقات و حوادثی نخواهیم بود.»
کنترل شبکهای به جای کنترل محلی
همچنین برادران از اجرای طرحی دیگر در خصوص چراغهای راهنمایی تقاطعها در نیمه دوم سال جاری با تکیه بر دانش بومی کشور خبر میدهد که با اجرای آن به صورت چشمگیری شاهد مدیریت و کنترل بهتر تقاطعها خواهیم بود: «درحال حاضر چراغهای راهنمایی تقاطعها به صورت کنترل محلی است که این کنترل به کنترل شبکهای تغییر میکند. این موضوع با تکیه برتوان فنی و دانش بومی و در همکاری با دانشگاه انجام خواهد شد. درحال حاضر هرتقاطع فقط خودش یعنی عبور دروازهای را میبیند، اما در مدل شبکهای علاوه بر مسیرخودش، همزمان چند تقاطع اطراف که تحت تاثیر یکدیگر قراردارند را نیز رصد کرده و با پایش طول صف و تعداد خودروهای عبوری، برای کنترل و مدیریت تقاطع در لحظه تصمیم میگیرد. به این ترتیب شاهد روانتر شدن ترافیک شهر خواهیم بود.»
پیاده سازی مدل شبکهای در نیمه دوم سال
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران درخصوص زمان اجرای این طرح نیز میگوید: «پیاده سازی مدل شبکهای طبق برنامه در نیمه دوم سال و از اواسط مهرماه یا آبان ماه به صورت پایلوت در هسته مرکزی شهر اجرا میشود تا در صورت اثربخش بودن در تمام تقاطعهای شهر تهران اجرا خواهد شد. باتوجه به اینکه این دانش و تکنولوژی کاملا بومی است، در ادامه میتوانیم آن را در سایر شهرهای کشور نیز اجرا کرده و همچنین به کشورهای همسایه صادر کنیم.»
تحول نوین در چراغهای راهنمایی و رانندگی
همچنین سرهنگ مصطفی زینیوند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال در چراغهای راهنمایی و رانندگی میگوید: «موضوع رفع نقص چراغهای راهنمایی و هوشمند سازی این قبیل تجهیزات ترافیکی یکی از مطالبات پلیس راهور از شهرداری تهران بود. متاسفانه به دلایی از جمله بحث سرقت تجهیزات، در برخی موارد شاهد خرابی و ایجاد اختلال و از مدار خارج شدن چراغهای راهنمایی و رانندگی در تقاطعهای شهر تهران بودیم که این موضوع باعث ایجاد آشفتگی و سردرگمی رانندگان و بروز تصادفات در تقاطععها میشد. با این کار علاوه بر اینکه جلوی این قبیل سرقت تجهیزات چراغهای راهنمایی و رانندگی گرفته میشود، کارکرد چراغها نیز ارتقا پیدا میکند. اگر این موضوع همان طور که شرکت کنترل ترافیک شهر تهران وعده داده است به زودی و تا پایان فصل بهار اجرا شود، قطعا بر روی انضباط بخشی ترافیک و ارتقا ایمنی تردد در کلان شهر تهران تاثیر گذار خواهد بود.»
چراغ مسیرهای ویژه اتوبوس و خودروهای امدادی هوشمند میشود
سرهنگ زینی وند در ادامه تاکید میکند: «دراین زمینه لازم است تا کارکرد چراغها نیز ارتقا پیدا کند و به سمت زمانبندی چراغها و هوشمند سازی تقاطعها برویم و حتی چراغ مسیرهای ویژه اتوبوس و خودروهای امدادی نیز هوشمند شود. اگر چراغهای راهنمایی در تقاطعها هوشمندسازی شود مدیریت جریان ترافیک راحت ترخواهد بود و دیگر عامل انسانی دخالتی در این کار ندارد.»
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران درخصوص تاثیر این موضوع در روان سازی ترافیک پایتخت هم افزود: «نقش تقاطعها در مدیریت و کنترل ترافیک بسیار موثر است. شهر تهران تقاطعهای متعددی دارد و چراغهای راهنمایی و رانندگی ابزار کنترل ترافیک در این نقاط هستند. عملکرد دقیق چراغها باعث روان سازی ترافیک شهرتهران درتقاطعها خواهد شد.»
منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر