۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
شاخص‌های کشف قیمت سوخت
مصرف‌کنندگان بنزین اولین گروهی هستند که متوجه افزایش قیمت این فرآورده می‌شوند. توجه و حساسیت مصرف‌کنندگان بنزین و گازوئیل نسبت به قیمت، اغلب باعث می‌شود که هرگونه افزایش قیمت به یک چالش مهم سیاسی تبدیل شود، تا جایی‌که صنعت نفت و سیاستمداران گهگاه مقصر اصلی افزایش هزینه‌ها شناخته می‌شوند. اما در این موضوع نمی‌توان فرد یا نهاد خاصی را مقصر اصلی خطاب کرد؛ در واقع قیمت سوخت توسط بازار عرضه و تقاضا کنترل می‌شود. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به عوامل موثر بر تعیین قیمت بنزین. به نوشته تارنمای اینوستوپیدیا، قیمت بنزین عمدتا توسط قوانین حاکم بر بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
کد خبر: ۳۷۹۱

به گزارش کارنا، قیمت بنزین در ایالات متحده علاوه‌بر مالیات‌های ایالتی و فدرال، هزینه‌های خرید و پالایش نفت‌خام و همچنین توزیع و بازاریابی بنزین را نیز پوشش می‌دهد. قیمت بنزین همچنین به رویداد‌های ژئوپلیتیک که بر بازار نفت تاثیر می‌گذارد، حساس است. بحث تعیین قیمت بنزین به‌قدری اهمیت دارد که افزایش آن اغلب بحث‌هایی را در مورد اینکه چه کسی مقصر آن است، موجب می‌شود.

قیمت نفت، واقعیت خام
نفت خام کالایی است که از آن برای تولید بنزین استفاده می‌شود، بنابراین قیمت نفت خام مهم‌ترین نقش را در تعیین قیمت بنزین دارد. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، شاخص قیمت نفت خام به طور متوسط ۵۶‌درصد از قیمت نهایی بنزین را در دهه‌منتهی به سال‌۲۰۲۰ به خود اختصاص داده‌است، اما این میانگین شامل نوسانات قیمتی گسترده‌ای می‌شود. به‌عنوان نمونه، در سال‌۲۰۲۰ و با کاهش شدید قیمت نفت در بحبوحه همه گیری کووید-۱۹، شاخص قیمت نفت خام تنها ۴۳‌درصد از قیمت نهایی بنزین را به خود اختصاص داد. در سال‌۲۰۲۲، اما با حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت و گاز دوباره افزایش یافت.

اهمیت استراتژیک نفت خام
نفت خام پرمعامله‌ترین کالای جهانی و در فهرست پرمصرف‌ترین کالا‌ها قرار دارد. قدرت بازار ائتلاف‌هایی نظیر اوپک و شرکت‌های نفتی بین‌المللی در طول زمان و هم‌راستا با توسعه منابع جایگزین در سمت عرضه یا رشد تقاضا از سوی کشور‌های درحال‌توسعه، کاهش یافته‌است. از نظر علمی، تمامی گرید‌های نفت خام به یک اندازه برای تولید بنزین مفید نیستند. نفت خام سبک‌تر - نفتی که چگالی کمتری دارد - نسبت به نفت خام سنگین، بنزین بیشتری به ازای هر بشکه تولید می‌کند. از سویی دیگر، نفت خام شیرین، یعنی عیار‌های باکیفیت‌تر با محتوای گوگرد کمتر، بر نفت خام ترش که گوگرد بیشتری دارد، ارجحیت دارد. در یک کشور تولید کننده نفت و برای استفاده داخلی، عیار مناسب نفت خام با توجه به قابلیت‌های فرآوری و تکنولوژی پالایشگاه‌های موجود در آن کشور، تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال، نفت خام سبک گران قیمت برای پالایشگاهی که برای فرآوری گرید‌های ترش سنگین نفت مجهز شده‌است، سود چندانی به‌همراه ندارد.

پالایش قیمت دارد
صرف‌نظر از عیار و درجه کیفی، نفت خام پالایش‌نشده در باک بنزین خودرو، شما را به‌جایی نمی‌رساند مگر به تعمیرگاه، از این‌رو پرداخت هزینه به پالایشگاه‌ها برای تقطیر نفت خام و تبدیل آن به بنزین و مخلوط‌کردن آن با مواد افزودنی، مورد‌نیاز است. در دهه‌منتهی به سال‌۲۰۲۰، هزینه‌ها و سود پالایش به‌طور متوسط ۱۴‌درصد از قیمت خرده فروشی بنزین را تشکیل می‌داد. در این میان، هزینه‌های تولید بنزین با الزامات ترکیب فصلی و منطقه‌ای که برای کاهش آلودگی طراحی شده‌اند و همچنین هزینه افزودنی‌های مورد‌نیاز از جمله اتانول متفاوت است.

عوامل موثر بر قیمت سوخت
قیمت عمده فروشی بنزین تا حدی منعکس کننده عوامل عرضه و تقاضای متمایز از نفت خام است. به‌عنوان مثال، قیمت بنزین در ایالات متحده معمولا در فصل تابستان و در پاسخ به تقاضای بالاتر افزایش پیدا می‌کند. ظرفیت پالایشی ایالات متحده در دهه‌منتهی به سال‌۲۰۲۲، کمتر از یک‌درصد افزایش داشته که به نوبه خود، رشد تقاضا را کاهش می‌دهد. در شرایط کنونی، افزایش صادرات بنزین ایالات متحده، عرضه داخلی این کشور را محدودتر از گذشته کرده‌است. هنگامی که قیمت بنزین افزایش می‌یابد، عرضه کنندگان مقصر اصلی شناخته می‌شوند. زمانی‌که قیمت بنزین در سال‌۲۰۰۸ به بالاترین حد خود رسید، نظرسنجی CNN نشان‌داد که ۶۲‌درصد از پاسخ دهندگان، دلیل اصلی افزایش قیمت بنزین را «رفتار غیرمسوولانه» عرضه کنندگان عنوان کردند، درحالی‌که ۳۲‌درصد از آنان، عدم‌تعادل در عرضه و تقاضا را مقصر اصلی افزایش قیمت می‌دانستند. گروه تولیدکنندگان سوخت و پتروشیمی آمریکا، یکی از زیرگروه‌های فعال در صنعت نفت این کشور، اعلام کرد که اعضای این گروه در تعیین قیمت دخالتی ندارند.

توزیع و بازاریابی
هنگامی که نفت خام به بنزین تبدیل می‌شود، سوخت باید به مخزن ذخیره‌سازی حمل شود و در نهایت درمیان پمپ بنزین‌های محلی توزیع شود. این ایستگاه‌ها به‌کارکنان و نگهداری نیاز دارند. هزینه‌های توزیع و بازاریابی، به طور متوسط ۱۴‌درصد از قیمت خرده فروشی بنزین در ایالات متحده را در دهه‌منتهی به سال‌۲۰۲۰ به‌خود اختصاص داد. توزیع کنندگان و بازاریابان، مانند تامین کنندگان، به دلیل نقش خود در دستکاری قیمت بنزین مورد انتقاد قرارگرفته اند. واشنگتن در سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که با هرگونه تغییری که فرصت‌های بیشتری برای «هماهنگی بالقوه سوداگران در فرآیند تعیین قیمت و سایر روش‌های تبانی در بازار خرده فروشی سوخت» ایجاد می‌کند، مخالفت خواهد کرد.

نگاهی به مبحث مالیات بر سوخت
مالیات‌های ایالتی و محلی ۱۶‌درصد از قیمت خرده فروشی بنزین را در دهه‌منتهی به سال‌۲۰۲۰ تشکیل می‌دادند. مالیات‌ها و هزینه‌های فدرال تا اول ژوئیه ۲۰۲۲، ۱۸.۶سنت در هر گالن برای بنزین و ۲۴.۸سنت در هر گالن برای گازوئیل بود. مالیات‌های ایالتی به طور متوسط، معادل ۳۰.۶۳درصد در هر گالن برای بنزین و ۳۲.۲۹سنت در هر گالن برای گازوئیل در همان مقطع زمانی تعیین‌شده بود. مالیات بنزین ایالتی از ۵۸.۸سنت به ازای هر گالن در کالیفرنیا تا ۸.۹۵‌سنت به ازای هر گالن در آلاسکا از اول ژانویه ۲۰۲۲، متغیر بود. نرخ مالیات بر بنزین فدرال از سال‌۱۹۹۳ تغییر نکرده‌است. بسیاری از نرخ‌های مالیات ایالتی بر روی بنزین اخیرا افزایش داشته اند. ویرجینیا در ژوئیه ۲۰۲۲ مالیات خود را ۸‌سنت به ازای هر گالن افزایش داد، درحالی‌که نیوجرسی مالیات بنزین خود را ۱۰‌سنت در هر گالن در اکتبر ۲۰۲۱ افزایش داد.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر