۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳
صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد دلاری در هزینه‌های سوخت با توسعه CNG
مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین: جایگزینی CNG به جای بنزین و گازوئیل در سال‌های اخیر منجر به صرفه‌جویی بیش از ۴۰ میلیارد دلار در هزینه‌های سوختی شده است.
کد خبر: ۳۷۸۱

به گزارش کارنا، معاون اتاق اصناف ایران و مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، سی ان جی و خدمات وابسته ضمن بررسی وضعیت کنونی و آینده صنعت CNG در ایران، توسعه این صنعت را نه تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت برای کشور دانست.

محمودیان با اشاره به ذخیره بیش از ۳۴ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی در کشور که ایران را در جایگاه دوم جهانی از لحاظ ذخایر گازی قرار داده است، عنوان کرد: این منابع می‌توانند به عنوان پشتوانه‌ای قوی برای توسعه صنعت CNG مورد استفاده قرار گیرند و قطعا با بهره‌برداری بهینه از این منابع، تولید و مصرف CNG در ایران به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه به رشد چشمگیر تعداد ایستگاه‌های سوخت‌گیری CNG در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تعداد ایستگاه‌های CNG از ۶۰ ایستگاه در سال ۱۳۸۴ به بیش از ۲۵۰۰ ایستگاه در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

به گزارش کارنا٬مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین تأکید کرد: با ادامه سرمایه‌گذاری در این حوزه و توسعه شبکه‌های توزیع، دسترسی به CNG برای مصرف‌کنندگان بیشتر شده و استفاده از این سوخت جایگزین افزایش خواهد یافت.

مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته با اشاره به تحولات جدید در صنعت خودرو‌های دیزلی و تلاش برای کاهش آلاینده‌ها بیان کرد: همچنین توجه به استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین در خودرو‌های دیزلی نیز افزایش یافته است و ورود خودرو‌های دیزلی به بخش CNG می‌تواند به کاهش آلاینده‌ها و افزایش کارایی سوخت کمک کند. مضاف بر اینکه در سال‌های اخیر تعدادی از کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی در ایران به سامانه‌های دوگانه‌سوز CNG- دیزل مجهز شده‌اند که این روند در آینده نیز به سرعت افزایش خواهد یافت.

محمودیان در گفتگو با کارنا٬با بیان اینکه حمایت‌های دولتی و سیاست‌های تشویقی نقش مهمی در توسعه صنعت سی ان جی ایفا می‌کنند، افزود: دولتمردان خردمند و آگاه درک کرده‌اند که توسعه این صنعت نه تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است. این ضرورت ناشی از نیاز به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، بهبود کیفیت هوا و افزایش امنیت انرژی کشور است.

وی تشریح کرد: همچنین یارانه‌های دولتی برای تبدیل خودرو‌های بنزینی به CNG سوز منجر به افزایش تعداد خودرو‌های CNG سوز به بیش از ۴ میلیون دستگاه شده است.

مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته با اشاره به مزایای زیست‌محیطی استفاده از CNG گفت بیان کرد: استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت محیط زیست کمک کند چراکه طبق گزارش سازمان محیط زیست ایران، استفاده از CNG می‌تواند منجر به کاهش ۲۰ درصدی انتشار دی‌اکسید کربن و ۳۰ درصدی انتشار ذرات معلق شود.

محمودیان با بیان اینکه توسعه استفاده از CNG به جای بنزین و گازوئیل تاکنون باعث صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی برای ایران شده است، اذعان داشت: جایگزینی CNG به جای بنزین و گازوئیل در سال‌های اخیر منجر به صرفه‌جویی بیش از ۴۰ میلیارد دلار در هزینه‌های سوختی شده است.

وی اظهار داشت: با ادامه روند توسعه و جایگزینی CNG، تا سال ۱۴۰۹ صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از استفاده از CNG به بیش از ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته در پایان تأکید کرد: آینده صنعت CNG در ایران با توجه به منابع غنی گاز طبیعی، توسعه زیرساخت‌ها، حمایت‌های دولتی و نیاز به کاهش آلودگی هوا بسیار روشن به نظر می‌رسد؛ بنابراین توسعه این صنعت نه تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است که می‌تواند به بهبود امنیت انرژی کشور و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمک کند.

ارسال نظر