۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
رسوایی جدید در تویوتا
افشای یک رسوایی تازه در تست‌های مربوط به خودرو‌های تولیدی شرکت تویوتا، شهرت ستودنی این خودروساز ژاپنی را که در جهان به خاطر کیفیت و دوام محصولات خود شناخته می‌شود، خدشه‌دار کرده است. تویوتا، مزدا موتور و یاما‌ها موتور (سازنده موتورسیکلت) محموله‌های شش مدل از محصولات خود را به دلیل بروز بی‌نظمی در انجام تست‌های مربوط به ایمنی و صدور گواهی‌های مربوط از طرف دولت ژاپن که برای تولید انبوه محصولات لازم است، به حالت تعلیق درآوردند.
کد خبر: ۳۸۵۶

به گزارش کارنا، و به گزارش روزنامه نیکی ژاپن، وزارت حمل‌ونقل و گردشگری این کشور، عملیات بازرسی و بازدید از محل کارخانه مرکزی تویوتا را بر اساس قوانین مربوطه آغاز کرده است. هدف از این بازدید‌ها گردآوری مستندات و تجزیه‌وتحلیل نحوه انجام آزمایش‌های مربوطه و همچنین انجام مصاحبه با پرسنل این شرکت اعلام شده است. آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا که در گذشته بابت بروز رسوایی‌های مشابه در شرکت‌های وابسته به گروه تویوتا، ازجمله دایهاتسو موتور و هینو موتورز، عذرخواهی کرده بود، این بار با یک رسوایی تمام‌عیار در شرکت مادر مواجه شده است. تویودا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: این اختلال‌ها موجب ایجاد تزلزل و خدشه‌دار شدن نظام صدور گواهی‌های ایمنی می‌شود و در جایگاه یک خودروساز، ما معتقدیم این موارد هرگز نباید رخ می‌داد.

طبق اعلام تویوتا، قرار است تا پایان هفته، دو خط تولید تویوتا موتورز در شرق ژاپن فعالیت خود را متوقف کنند که انتظار می‌رود این اقدام به‌صورت بالقوه به بیش از هزار تامین‌کننده قطعات آسیب برساند. قرار است تویوتا با شرکت‌هایی که متضرر می‌شوند به صورت جداگانه بابت جبران خسارات مذاکراتی انجام دهد. اختلال‌ها و بی‌نظمی‌های کشف‌شده مربوط به سال ۲۰۱۴ است. تا پایان آوریل، تویوتا در مجموع ۱.۷میلیون دستگاه از هفت مدل خودرو را با داده‌های مشکل‌دار تحویل مشتریان خود داده که هم‌اکنون این رویه متوقف شده است. در این میان، تیم تحقیق در حال انجام بررسی‌ها و تهیه گزارش نهایی است که انتظار می‌رود تا پایان ماه ژوئن طول بکشد. همچنین ممکن است مدل‌های بیشتری تحت‌تاثیر قرار گیرد. طی هشت سالی که شاهد بروز مشکلات عدیده در زمینه کیفیت محصولات خودروسازان بزرگ ژاپنی بوده‌ایم، تویوتا و هوندا ادعا کرده بودند که چنین مواردی را مشاهده نکرده‌اند. بااین‌حال وزارت حمل‌ونقل ژاپن به شرکت‌ها دستور داده است که هر بار که مشکلی آشکار می‌شود، تحقیقاتی را انجام دهند و این موضوع بر ناتوانی آن‌ها در رعایت استاندارد‌های لازم تاکید می‌کند.

طبق اعلام این شرکت ژاپنی، خودرو‌ها «با شیوه‌هایی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که با استاندارد‌های دولتی تطابق ندارند». اما به گفته مسوولان تویوتا، خودرو‌های مربوطه کماکان از ایمنی لازم برخوردار بوده و نیازی به فراخواندن آن‌ها نیست. از سوی دیگر شرکت هوندا اعلام کرد در آزمایش‌های مربوط به صدا و همچنین قدرت موتور «اشتباهاتی» کشف شده، اما خودرو‌های تولیدی این شرکت از ایمنی لازم برخوردار بوده و با استاندارد‌های معمول تطابق دارند. طی دو سال گذشته، مجموعه‌ای از رسوایی‌ها در شرکت‌های وابسته به گروه تویوتا، مانند هینو موتورز، صنایع تویوتا و دایهاتسو موتور، رخ داده است. دایهاتسو در ماه مارس با انجام تغییراتی در سطوح مدیریتی شرکت، اقداماتی را برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه در آینده انجام داد. اما مشکلات تویوتا هنوز در این مدت آشکار نشده بود. یکی از خودرو‌هایی که تویوتا تولید آن را متوقف می‌کند، یاریس کراس است که در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. نشانه‌های موجود حکایت از آن دارد که تویوتا داده‌های مربوط به تست‌های ناقص مربوط به برخی مسائل ایمنی را دریافت و با‌این‌حال گواهی تضمین کیفیت را به مقامات ارسال کرده است. دو مدل موردبحث که تویوتا قبلا تولیدشان را متوقف کرده بود، یعنی کروان و آیسیس، از داده‌های مشکل‌ساز برای آزمایش‌های تایمر کیسه هوا استفاده کرده بودند.

در مذاکرات مربوط به دستمزد که بهار سال جاری انجام شد، نمایندگان اتحادیه به مدیریت شرکت شکایت داشتند که خودروسازان تاکید زیادی بر عرضه خودرو‌ها بر اساس برنامه زمان‌بندی توسعه داشته‌اند. تویودا در کنفرانس خبری این هفته اذعان کرد که «ما کار‌ها را بار‌ها و بار‌ها در یک بازه زمانی کوتاه انجام می‌دهیم» که «در پایان ممکن است بار سنگینی بر دوش کارگران کارخانه باشد». مدیرعامل شرکت همچنین در ماه ژانویه، پس از رسوایی دایهاتسو، گفته بود که شخصا انجام و اجرای تحویل در گروه تویوتا را هدایت خواهد کرد. بااین‌حال این هفته بعد از انتشار این خبر، مدیرعامل شرکت به مسوولیت فردی خود و مدیریت شرکت بابت بروز این رسوایی اشاره‌ای نکرد. صنعت خودرو بخش اصلی تولید در ژاپن است و حدود ۲۰درصد از محموله‌های صادراتی این کشور را از نظر ارزش به خود اختصاص می‌دهد. تویوتا به‌ویژه اولین شرکت ژاپنی بود که در سال مالی منتهی به مارس، بیش از ۳۲میلیارد دلار سود عملیاتی سالانه داشت. این خودروساز در سال ۲۰۲۳ فروش ۱۰.۳میلیون دستگاه خودرو را به ثبت رساند.

اما رقابت نه‌تن‌ها با بازیگران غربی، بلکه با خودروسازان چینی با روی آوردن به خودرو‌های برقی، تشدید شده است. خودروسازان ژاپنی به پشتوانه شهرت این کشور به دلیل کیفیت رشد کرده‌اند و اگر این شهرت باز هم لکه‌دار شود، ممکن است آینده فروش این خودرو‌ها در جهان آسیب ببیند.
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر