۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
اختصاصی
نقش کیفیت بدنه در حفظ ایمنی خودرو‌های داخلی چقدر است؟
به گزارش کارنا، حدود دو ماه پیش بود که کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم به سبب نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت پایین ورق‌های مصرفی بدنه خودرو‌های داخلی، وزارت صمت را ملزم به تدوین برنامه‌ای بلند مدت برای ارتقای کیفیت بدنه و بهبود ایمنی خودرو‌های تولیدی کرد.
کد خبر: ۴۵۹۰

به گزارش کارنا، حدود دو ماه پیش بود که کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم به سبب نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت پایین ورق‌های مصرفی بدنه خودرو‌های داخلی، وزارت صمت را ملزم به تدوین برنامه‌ای بلند مدت برای ارتقای کیفیت بدنه و بهبود ایمنی خودرو‌های تولیدی کرد. در خصوص راهکار‌های بهبود کیفی بدنه خودرو با سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

این کارشناس صنعت خودرو درباره کیفیت ورق‌های مصرفی بدنه خودرو‌های داخلی اظهار داشت: اینکه بخواهیم کیفیت خودرو‌ها را به دلیل تغییر درشکل بدنه زیر سوال ببریم قطعا تفکری ساده انگارانه است چراکه در دنیا نیز اقداماتی برای کاهش وزن و ضخامت ورق‌های مصرفی بدنه خودرو‌ها و بهبود مصرف ورق‌های فولادی انجام شده است.

وی افزود: امروزه در دنیا برای ساخت یک بدنه مشخص از انواع ورق‌های فولادی با جنس، مواد اولیه و ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود و اولین نکته‌ای که وزارت صمت باید در تدوین برنامه خود مدنظر قرار دهد، بررسی دقیق و علمی نوع ورق‌های مصرفی در بدنه خودرو‌های داخلی است.

این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا اذعان داشت: همچنین بسیاری از مسائلی که در رابطه با کیفیت بدنه خودرو مطرح ممکن است نه به دلیل کاهش ضخامت ورق بلکه به دلیل تغییر در طراحی خطوط بدنه باشند که قابلیت فشردگی و نرمی ورق‌های مصرفی را افزایش می‌دهد که لازم است خودروسازان هنگام تغییر در طراحی خطوط بدنه موضوعاتی از جمله خیز ورق را مدنظر قرار دهند. البته بعید است خودروسازان هنگام ساخت بدنه از ورق‌هایی استفاده کنند که با مشخصات موردنظر همخوانی نداشته باشد.

ابراهیمی نژِاد ادامه داد: علاوه بر ضخامت، انحنا و خطوط بدنه، اجزای به کار رفته در داخل بدنه، درب و شاسی خودرو نیز نقش مهمی در استحکام بدنه خودرو‌ها دارند.

وی تاکید کرد: از طرفی ورق‌های مصرفی در بدنه خودرو‌ها به سبب ویژگی‌های خاصی که دارند توسط همه مجتمع‌های فولادسازی ساخته و تولید نمی‌شوند و همچون فولاد‌های ساختمانی و صنعتی همیشه در دسترس نیستند؛ بنابراین وزارت صمت باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم زمینه را برای افزایش تولید ورق‌های فولادی بدنه خودرو فراهم کند. البته تا جایی که بنده اطلاع دارم سرمایه گذاری سنگینی توسط دو مجتمع فولادسازی برای ساخت انواع ورق‌های خودرو انجام شده است.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان یادآور شد: هر چند که با کاهش ضخامت ورق خودرو از دو میلی متر به ۱.۸ میلی متر ایمنی خودرو تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما لازم است رسانه‌ها و وزارت صمت مردم را نسبت به اینکه حفظ ایمنی خودرو علاوه بر بدنه و کابین به عهده ستون‌های خودرو نیز است و لهیدگی سپر، بدنه و قسمت جلوی خودرو هنگام تصادف در واقع بخشی از پدیده جذب انرژی و حفظ ایمنی خودرو است، آگاه کنند چراکه کاهش ضخامت بدنه خودرو به معنای به خطر افتادن جان سرنشینان خودرو نیست. هر چند که بستن کمبرند ایمنی و باز شدن ایربگ نیز نقش به سزایی در حفظ ایمنی سرنشینان دارد.

ارسال نظر