۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
اختصاصی
نقش واردات خودرو بر بهبود کیفیت خودروهای داخلی رد شد
ادعای دولت و نمایندگان مجلس مبنی بر نقش واردات خودرو بر بهبود کیفیت خودروهای داخلی رد شد.
کد خبر: ۵۹۰۸

به گزارش کارنا، رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی ادعای دولت و نمایندگان مجلس مبنی بر نقش واردات خودرو بر بهبود کیفیت خودروهای داخلی را رد کرد.

محمد مهدی شکورزاده با بیان اینکه واردات خودرو به تنهایی بهبودی در کیفیت خودروهای داخلی ایجاد نخواهد کرد، اظهار داشت: افت کیفیت خودروهای داخلی را باید در نحوه مدیریت صنعت خودروسازی که توسط دولت اداره می شود، جستجو کرد.

 وی در گفتگو با خبرنگار کارنا ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را مستلزم سرمایه گذاری های جدید در صنعت قطعه سازی و خودروسازی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه سیلست های دولتی حاکم بر صنعت خودرو موجب رشد زیان انباشته و توقف سرمایه گذاری در شرکت های خودروسازی شده است. 

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه هیچ گونه سرمایه گذاری در 25 سال گذشته در حوزه ارتقا و توسعه محصول در صنعت قطعه سازی و خودروسازی صورت نگرفته است، ادامه داد: این در حالی است که به موازات  پیشرفت تکنولوژی در دنیا، .کیفیت خودروها نیز در سطح جهان افزایش پیدا کرده به طوری که کیفیت خودروهای بی ام و مدل 2002 با مدل های 2020 کاملا متفاوت است. 

 شکورزاده با بیان اینکه خودروهایی که در سال 1990 در ایران تولید می شدند، کاملا قابل رقابت با خودروهای خارجی بودند یادآور شد: متاسفانه سیاست گذاری های غلط  و توقف سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی کشور موجب شده نتوانیم همگام با دنیا در این زمینه پیش برویم. لذا مقایسه کیفیت خودروهای داخلی و خارجی با توجه به شرایط متفاوت خودروسازی کشور، قیاس مع الفارق است.  

وی با صراحت بیان کرد: وقتی قیمت خودرو برای خودروساز  450 میلیون تومان تمام می شود اما ناچار به فروش آن کمتر از قیمت تمام شده است قاعدتا با وجود کمبود نقدینگی و عدم توان تامین هزینه های تولید نه تنها قادر به  سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه نیست بلکه برای حفظ بقای خود مجبور به استفاده از قطعات بی کیفیت در خط تولید است.

رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی در گفتگو با کارنا اضافه کرد: علاوه بر این قطعه سازان نیز به دلیل کمبود نقدینگی قادر به سرمایه گذاری برای واردات ماشین آلات جدید قطعه سازی و رعایت  استانداردهای 85 گانه در ساخت قطعات نیستند. ضمن اینکه ورود ماشین آلات به دلیل محدودیت های ارزی از سوی دولت سیزدهم ممنوع  اعلام شده است.

شکورزاده افزود: متاسفانه بسیاری از قطعه سازان علیرغم تعریف برخی پروژه ها برای پیاده سازی استانداردهای خارجی اما به دلیل عدم امکان واردات ماشین آلات جدید قادر به رعایت استانداردها نیستند، در صورت واردات قطعه نیز صنعت خودرو را محکوم به واردات قطعات می کنند.

 رییس هیأت مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی تصریح کرد: وزارت صمت در حالی به به خودروسازان مونتاژکار 100 میلیون یورو ارز تخصیص داده است که خودروسازان داخلی برای تامین 500 هزار دلار ارز در مضیقه هستند و متاسفانه این وزارتخانه با محدودیت در تخصیص ارز به تولیدکنندگان، سیکل معیوبی را در صنعت قطعه سازی و خودروسازی ایجاد کرده است. 

ارسال نظر