۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
اختصاصی
اسقاط خودروهای فرسوده به دوران طلایی خود نزدیک می شود
به لحاظ آماری پس از سال ۹۳ که دوران طلایی اسقاط خودرو‌های فرسوده بود ، اسقاط خودرو‌های فرسوده به شدت کاهش یافت.
کد خبر: ۴۷۷۶

به گزارش کارنا، رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده اظهار داشت: خوشبختانه با اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو از سال ۱۴۰۲ و واگذاری اسقاط خودرو‌های فرسوده از وزارت راه به سازمان گسترش و نوسازی زیرمجموعه وزارت صمت و تشکیل ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل به عنوان متولی این حوزه با اسقاط ۷۲ هزار دستگاه خودرو شاهد رشد تقریبا ۳.۵ برابری اسقاط در سال ۱۴۰۲ بودیم.

محمود مشهدی شریف با اشاره به نقش موثر اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در تسهیل فرآیند اسقاط خودرو‌های فرسوده عنوان کرد: پس از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی صنعت خودرو در دهم بهمن ماه ۱۴۰۱ به دولت سه ماه فرصت داده شد تا آیین نامه اسقاط خودرو‌های فرسوده را تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تصویب کند، اما متاسفانه تصویب این آیین نامه با بیش از ده ماه تاخیر به آخرین روز‌های سال ۱۴۰۲ موکول شد. این آیین نامه پس از تصویب باید در روزنامه کثیرالانشار چاپ و ۱۵ روز بعد لازم الاجرا می‌شد که در نهایت در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرایی شد و  وزارت صمت  به مدت سه ماه تا تاریخ ۵ مردادماه ۱۴۰۳ فرصت دارد که زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این آیین نامه را فراهم کند.

نقل قول

خوشبختانه بازار اسقاط خودرو‌های فرسوده امروز از وضعیت آشقته خود در سال ۹۸ به روز‌های اوج خود در سال ۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد نزدیک شده است

نقل قول



وی ادامه داد: به لحاظ آماری نیز پس از سال ۹۳ که دوران طلایی اسقاط خودرو‌های فرسوده بود و حدود ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شد، اسقاط خودرو‌های فرسوده به شدت کاهش یافت به طوری که در سال ۹۸ تنها ۷ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شد. این میزان در سال ۹۹ به ۱۳ هزار، در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۱ به کمی بیش از ۲۰ هزار دستگاه رسید.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: خوشبختانه با اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو از سال ۱۴۰۲ و واگذاری اسقاط خودرو‌های فرسوده از وزارت راه به وزارت صمت و در واقع سازمان گسترش و نوسازی و تشکیل ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل به عنوان متولی این حوزه با اسقاط  ۷۲ هزار دستگاه خودرو شاهد رشد تقریبا ۳.۵ برابری اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۲ بودیم.

مشهدی شریف با اشاره به اینکه  آمار اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال ۱۴۰۲ از رشد حدود ۲۰ درصدی اسقاط خودرو در مقایسه با مجموع آمار اسقاط خودرو‌های فرسوده در چهار سال ما قبل خود حکایت دارد، یادآور شد: در سه ماهه نخست امسال نیز حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده و این آمار تا تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳ از مرز ۸۰ هزار دستگاه خودرو نیز گذشته است.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در پایان فرآیند اسقاط خودرو‌های سواری و انواع وانت فرسوده را رو به رشد توصیف کرد و بیان داشت: خوشبختانه بازار اسقاط خودرو‌های فرسوده امروز از وضعیت آشقته خود در سال ۹۸ به روز‌های اوج خود در سال ۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد نزدیک شده و امیدواریم امسال نیز به اسقاط حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و در سال آینده ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو که در برنامه توسعه هفتم هدف گذاری شده است، دست پیدا کنیم.  

ارسال نظر