۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷
اختصاصی
شوخی تلخ واردات خودروهای برقی با وضعیت ناترازی برق در کشور
متاسفانه قطعی برق در شرکت های تولیدی که سال گذشته هفته ای یک روز بود، امسال به دو روز در هفته  افزایش پیدا کرده و متاسفانه ناترازی مصرف برق هر روز نیز بیشتر می شود.
کد خبر: ۵۶۹۰

به گزارش کارنا، یک فعال و تولیدکننده لوازم یدکی در خصوص ظرفیت ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای برقی در کشور عنوان کرد: عدم توسعه خودروهای الکتریکی در ایران مانع انتقال دانش فنی خودروی برقی به کشور شده و بسیاری از تعمیرکاران نیز فاقد دانش فنی لازم برای تعمیر خودروهای برقی هستند.

نوید حبیبی درباره برنامه ریزی وزارت صمت برای ورود خودروهای برقی و آمادگی کشور برای ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای برقی اظهار داشت: واردات خودروهای برقی در شرایط فعلی که با کمبود برق در کشور مواجه هستیم همچون شوخی است.

وی افزود: متاسفانه قطعی برق در شرکت های تولیدی که سال گذشته هفته ای یک روز بود، امسال به دو روز در هفته  افزایش پیدا کرده و متاسفانه ناترازی مصرف برق هر روز نیز بیشتر می شود.

این فعال و تولیدکننده لوازم یدکی در گفتگو با خبرنگار کارنا با بیان اینکه نخستین زیرساخت برای عرضه خودروهای برقی، تامین برق است، اذعان داشت: واردات خودروهای برقی به کشوری که برای مصرف روزانه برق خود با مشکل مواجه است، قطعا چالش های جدی در آینده ایجاد خواهد کرد.

حبیبی با تاکید بر اینکه واردات خودروهای برقی بیش از هر چیز مستلزم رفع ناترازی مصرف برق است، تصریح کرد:  تامین برق موردنیاز خودروهای الکتریکی نیازمند تاسیس نیروگاه های برق است که این مهم نیز مستلزم لغو تحریم ها و ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور است.

وی ادامه داد: از طرفی از آنجا که بخش قابل توجهی از برق و انرژی الکتریکی کشور از طریق نیروگاه های سوخت فسیلی که بهره وری پایینی دارند، تامین می شود قاعدتا برای تامین برق مورد نیاز خودروهای برقی نیاز به احداث نیروگاه های بادی، خورشیدی و آبی خواهیم داشت که ظرفیت آن نیز در کشور وجود دارد اما سرمایه گذاری سنگینی را می طلبد.

این فعال و تولیدکننده لوازم یدکی احداث ایستگاه های شارژ برق را از دیگر زیرساخت های موردنیاز برای عرضه و فروش خودروهای برقی عنوان و بیان کرد: باید به میزان جایگاه های سوخت بنزین، ایستگاه های شارژ برق در سطح شهرها، جاده ها، پارکینگ های عمومی، پارکینگ منازل و مراکز خرید احداث کرد اما آیا دولت با این میزان کسری بودجه قادر به احداث تعداد زیادی ایستگاه شارژ خواهد بود؟

حبیبی یادآور شد: نکته مهم دیگر برای واردات خودروهای برقی کیفیت آنها است. آیا خودروهای برقی از برند تسلا، بنز و بی ام و و برندهای روز دنیا وارد کشور خواهند شد یا خودروهای الکتریکی چینی؟ البته ورود برندهای چینی مانند بی وای دی نیز قابل قبول خواهد بود.

نقل قول

کشورهای توسعه یافته که در سالهای گذشته به سمت توسعه برقی سازی خودروها حرکت کرده اند اخیرا به یافته هایی مبنی بر مضرات خودروهای برقی دست پیدا کرده اند چراکه تاثیر منفی باتری های بازیافتی بر محیط زیست کمتر از خودروهای بنزینی نیست.

نقل قول

حبیبی اضافه کرد: در انتهای زنجیره خودروهای برقی به موضوع تامین قطعات و خدمات پس از فروش خواهیم رسید که متاسفانه عدم توسعه خودروهای الکتریکی در ایران مانع انتقال دانش فنی خودروی برقی به کشور شده و بسیاری از تعمیرکاران نیز فاقد دانش فنی لازم برای تعمیر خودروهای برقی هستند.

وی عنوان کرد: در حوزه قطعات نیز باتری که مهم ترین قطعه یدکی خودروهای الکتریکی است با باتری خودروهای بنزینی کاملا متفاوت بوده و برای تولید آنها در داخل سرمایه گذاری چندانی صورت نگرفته است. در حال حاضر تنها قطعات خودروهای هیبریدی ساخت کشور کره که در سالهای گذشته وارد کشور شده توسط نمایندگی ها قابل تامین است.

این فعال و تولیدکننده لوازم یدکی اضافه کرد: کشورهای توسعه یافته که در سالهای گذشته به سمت توسعه برقی سازی خودروها حرکت کرده اند اخیرا به یافته هایی مبنی بر مضرات خودروهای برقی دست پیدا کرده اند چراکه تاثیر منفی باتری های بازیافتی بر محیط زیست کمتر از خودروهای بنزینی نیست. بنابراین در شرایط فعلی تولید و یا واردات خودروهای برقی به لحاظ زیست محیطی نیز تغییر مثبتی در کشور ایجاد نخواهد کرد.

حبیبی در ادامه به دیگر تفاوت های خودروهای بنزینی و برقی اشاره کرد و گفت: حرکت خودروهای بنزینی و درون سوز احتراقی از طریق تبدیل انرژی فسیلی به انرژی مکانیکی و انتقال نیرو به قوای محرکه خودرو اتفاق می افتد اما  در خودروهای برقی نیروی برق از طریق باتری که روی شاسی خودرو قرار دارد به قوای محرکه منتقل شده و خودرو شروع به حرکت می کند.

وی با اشاره به اینکه هر خودروی بنزینی به طور متوسط مجهز به ۵ تا ۶ هزار قطعه است که این تعداد در خودروهای برقی به یک پنجم کاهش پیدا می کند، افزود:  بیشترین تعداد قطعات یدکی خودروها در قسمت موتور است که با حذف موتور در خودروهایی برقی، تعداد قطعات یدکی آنها نیز کاهش پیدا می کند. ضمن اینکه اصلی ترین و پرمصرف ترین  قطعه خودروهای برقی، باتری است که همان طور که پیش تر اشاره شد هنوز سرمایه گذاری به صورت تخصصی  در این حوزه صورت نگرفته است.

این فعال و تولیدکننده لوازم یدکی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به مشکل کمبود برق و ناترازی مصرف انرژی در کشور، ایران را آماده ورود حجم زیادی خودروی برقی نمی بینم و به واردات خودروهای برقی تنها می توان در حد خبر درمانی اکتفا کرد.

ارسال نظر