ورود جهاد به فناوری «خودروهای متصل» / نصب بر روی ۲۰۰ خودرو «ریرا»
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به ورود این سازمان به حوزه توسعه فناوری خودروهای متصل، اعلام کرد که این فناوری در حال حاضر بر روی ۲۰۰ خودروی رونمایی شده «ریرا» نصب شده است و در مواقع بحران نظیر وقوع تصادقات که خطرات جانی برای سرنشینان دارد، قابلیت ارتباط گیری هوشمند خودرو با مراکز امدادی را فراهم میکند.
به گزارش کارنا، محسن مردانی در نشستی خبری که به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد تاسیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به منظور تبیین دستاوردهای شاخص یک سال گذشته این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی صنعتی شریف همزمان با سازمان جهاد دانشگاهی در ۱۶ مرداد ۵۹ تاسیس شد، درباره سیر فعالیتهای چهل سال اخیر این سازمان اظهار کرد: در آن سالها به دلیل جنگ تحمیلی عمده فعالیتهای ما در حوزه دفاعی نظیر سامانههای موشکی، پدافندی، رمز و بیسیم و موارد دیگر بود.
وی ادامه داد: در آن سالها در ایجاد خط تولید موشک کاتیوشات نیز خدمات ارزندهای انجام دادیم. بعد از جنگ ادامه فعالیتها را بر روی حوزههای صنعتی مثل حوزههای خودرویی، نفت، آب و آبیاری، معدنی و برخی دیگر حوزهها فعالیت کردیم. در حال حاصر نیز حدود ۳۰ درصد فعالیت هایمان را در حوزه دفاعی و بعد از آن صنعت حفظ کردیم. در دولتهای مختلف با توجه به رویکردهایی که دولتها با جهاد دانشگاهی داشتند ما نیز تغییر رویکرد داشتیم و یاد گرفتیم خودمان روی پای خود بایستیم. به هر حال ابتدای اسم ما "جهاد" و انتهای آن "صنعتی شریف" است و ما بین این دو نام فعالیت میکنیم؛ درواقع هم کار جهادی و هم کاری در سطح صنعتی شریف انجام میدهیم.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، درباره اهم فعالیتهای این سازمان طی سال گذشته، تصریح کرد: سال قبل به این نتیجه رسیدیم باید ماموریتی برای خود تعریف کنیم که جایگاه خود را در کشور تثبیت کنیم. به این نتیجه رسیدیم که یک برنامه ماموریت مبنی بر مدیریت زیست بوم نوآوری در فناوریهای نوین راهبردی و آینده نگر تعریف کنیم که کل فعالیتهای سازمان را ذیل این برنانه ماموریت پیش بریم. در همین راستا به حوزه توسعه فناوری ارتباطات خودروهای متصل ورود کردیم. این فناوری را از سال ۹۰ با سرمایه گذاری سازمان گسترش شروع کردیم.
مردانی ادامه داد: اقدامات این امر در آن سال شروع شد، خط پایلوت بین تهران و قزوین و رشت ایجاد شد و روی حدود ۲۰۰ خودرو نصب شد. با نصب این فناوری روی این ۲۰۰ خودرو این خودروها با مرکز و با هم میتوانستند ارتباط بگیرند. این امر توانست سال ۹۳ جایزه خوارزمی را کسب کند. بعد از آن با خودروسازها وارد مذاکره شدیم که این فناوری را در خورد اعمال کنیم. سال ۹۸ با ایران خودرو طرح موضوع کردیم. ایران خودرو یک پروژه کلان تعریف کردند و روی خودرو تارا این اپلیکیشن را ایجاد کردند. کار مقداری طول کشید و نهایتا سال ۹۹ با ما قرارداد امضا کردند و بعد از آن این فناوری را به خودرو ریرا تغییر دادند. در حال حاضر این فناوری بر روی بالای ۲۰۰ خودرو ریرا در کشور نصب شده است.
وی درباره کاربرد این فناوری تصریح کرد: از آنجا که این فناوری بها
ی سی یو خودرو وصل است و به سنسور خودرو دسترسی دارد، در مواقعی که تصادف رخ دهد و خودرو به هر دلیل متوقف شود یا واژگون شود؛ این سیستم به صورت اتوماتیک تصادف را تشخیص میدهد و با جی پی اس موقعیت خودرو را به امداد و نجات جادهای منتقل میکند. هم کمربند و هم صندلی سنسور دارند و متوجه تعداد سرنشینها میشوند. از این رو این فناوری میتواند مستقیم با سرنشین صحبت کند و روی سقف ماشین نیز بلندگو نصب شده است. سرنشین هم اگر زنده باشد میتواند با مراکز امدادی ارتباط بگیرید و مستقیم صحبت کند. اگر خرابی روی خودرو رخ داد، فرد را به
امداد خودرو وصل میکند و از دیاگ خودرو آخرین اطلاعات خودرو به امداد خودرو منتقل میشود. همه اینها را آنلاین روی گوشی موبال کاربر نیز منتقل میشود.
منبع:ایسنا
ارسال نظر