۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
بررسی مزایا و معایب استفاده از خودرو‌های برقی
واردات خودرو‌های برقی درحالی به کشور انجام می‌شود که کارشناسان معتقدند این خودرو‌ها در کنار کاهش آلودگی هوا و کاستن تاثیرات مخرب بر محیط زیست، مصرف‌کننده را در زمینه تامین انرژی و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه خواهد کرد.
کد خبر: ۶۵۶۵

به گزارش کارنا،  در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی معروف دنیا به‌دنبال توسعه، طراحی و تولید خودرو‌های پاک و دوست‌دار محیط‌زیست همچون خودرو‌های برقی، بوده‌اند و بسیاری از کشور‌ها نیز به‌منظور کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط‌زیست به سمت و سوی این خودرو‌ها کشیده شدند.

یکی از عواملی که تاکنون مانع رشد و پیشرفت خودرو‌های برقی در جهان شده، عدم رشد و توسعه زیرساخت‌های مربوط به خودرو‌های برقی همچون راه‌اندازی و برقراری ایستگاه‌های شارژ در نقاط مختلف شهر‌ها و کشور‌های جهان بوده است.

باتوجه به اینکه توسعه خودرو‌های برقی موازی با توسعه زیرساخت‌های آن صورت نگرفته است همین امر موجب شده که از رشد توسعه این خودرو‌ها کاسته شود.

چندی پیش مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت، اعلام کرد که عرضه خودرو‌های برقی تسهیل شده و قوانینی که برای فروش خودرو‌های وارداتی عادی مطرح بود، برای خودرو‌های برقی برداشته شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفته است که استقبال از خودرو‌های برقی در شرایطی که متقاضیان حق انتخاب خودرو بنزینی هم داشتند، خیلی خوب بود و بیش از ۶۰۰ دستگاه خودرو برقی در مقایسه با انتظار ما، عدد خوبی بوده است.

اخیرا نیز یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی در طرح فروش خود ۲ خودرو برقی را به سبد خرید متقاضیان افزوده است که باید دید چقدر از این خودرو‌ها استقبال می‌شود.

برنامه تولید و واردات خودرو برقی
همچنین حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروی برقی وزارت صمت، درباره برنامه تولید و واردات خودرو برقی، توضیح داد که برنامه وزارت صمت در مورد خودرو‌های برقی به ۲ بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول از طریق واردات و بخش دوم از طریق تغییر در صنعت خودروسازی و تولید خودرو‌های برقی به‌جای خودرو‌هایی با سوخت فسیلی.

مدیر طرح خودروی برقی وزارت صمت تاکید کرد که در پروژه برقی‌سازی خودروها، وزارت نیرو در بحث تامین برق باید با وزارت صمت همکاری کند. در این مورد اقدامات از سوی وزارت نیرو در حال انجام است. ضمن اینکه وزارت نفت نیز باید درآمد حاصل از کاهش مصرف سوخت بنزینی را در بخش دیگری سرمایه گذاری کند و یا در بحث تولید برق از منابع تجدیدپذیر به وزارت نیرو کمک کند.

به گفته سنجری، در کنار این مسائل باید زیرساخت لازم از جمله ساخت ایستگاه‌های شارژ برای خودرو‌های برقی فراهم شود که یک‌سری شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

خودرو‌های برقی و مشکل ناترازی برق در کشور
در همین رابطه مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با میزان درباره معایب استفاده از خودرو‌های برقی، گفت: خودرو‌های برقی باتوجه به مشکل ناترازی برق درکشور، بازار داخلی را با چالش روبه‌رو می‌کند و درکنار آن مصرف‌کننده نیز با مشکلاتی به‌ویژه در زمینه تامین انرژی و خدمات پس از فروش مواجه خواهد شد.


وی افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور تا این لحظه وجود دارد درحالی که این عدد در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲ هزار مگاوات بوده و آمار‌ها نشان می‌دهد که روند این ناترازی صعودی است.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به خاموشی‌های متعدد در سطح کشور گفت: مشکلاتی که اخیرا به دلیل قطعی‌ها برای بخش‌خانگی، صنایع و تجاری رخ داده است نشان می‌دهد کشور با کمبود برق روبه‌رو است و عملا رفتن به سمت خودرو‌های برقی و سرمایه‌گذاری برای واردات این خودرو‌ها اقدامی دردسرزا و غیرکارشناسی است.

نبود خدمات پس از فروش خودرو‌های برقی در کشور
فرزانه تاکید کرد: درحال حاضر ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی به‌صورت گسترده در سطح کشور دیده نمی‌شود و همچنین خدمات پس از فروش برای این خودرو‌ها در کشور موجود نیست.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه گفته می‌شود از شهریور سال گذشته تاکنون به‌طور تجمیعی حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، اظهار کرد:از حیث تنظیم‌گری و در کف بازار این تعداد خودرو دیده نمی‌شود و سیاستگذاران با برخی رسانه‌ها صرفا کار خبری روی این پروسه کرده‌اند تا جو بازار را آرام کنند.

فرزانه با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های واردکننده اصلا به سمت واردات خودرو‌های برقی نرفته‌اند، عنوان کرد: حتی در زمینه خدمات پس از فروش خودرو‌های بنزینی جدید نیز گامی برداشته نشده است و این خود نشان از عدم استقبال بازار از خودروی برقی و عدم نظارت سیاستگذار بر بحث خدمات پس از فروش است.

وی با تاکید بر اینکه خودرو‌های برقی ابزار مخصوص گرانی دارند، اظهار کرد: در کنار این موضوع باید نیرو‌های به‌کار گرفته شده در زمینه خدمات پس از فروش خودرو‌های برقی نیز به‌طور مداوم آموزش ببینند.

فرزانه ادامه داد: در سراسر دنیا گزارش‌های متعددی از خودرو‌های برقی حتی در مورد برند‌های شناخته شده منتشر می‌شود که دچار حادثه شدند به‌طوریکه به‌دلیل شبکه سلولی گسترده باتری‌های لیتیومی این خودرو‌ها معمولا در مدت زمان کارکرد بالا داغ می‌شوند و اگر زمان داغ‌شدن طولانی شود آتش‌سوزی این خودرو‌ها اتفاق میافتد که بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه باید در زمینه ایمنی خودرو‌های برقی آموزش‌هایی به نیرو‌های خدمات شهری به‌ویژه آتش‌نشان‌ها داده شود، گفت: همچنین باید به بحث آثار مخرب زیست محیطی باتری‌های آن‌ها توجه کرد.

این کارشناس بازار خودرو معتقد است که در شرایط حال حاضر خودرو‌های برقی چه برای استفاده اشخاص و چه برای استفاده در بخش حمل‌ونقل شهری بازده کمی دارند و حل‌کننده مشکل نیستند.

به گفته فرزانه درصورتی که کشور با ناترازی قابل توجه برق روبه‌رو نبود، خدمات پس از فروش و ابزار مخصوص این خودرو‌ها در سطح گسترده تامین بود و آموزش نیرو‌های حرفه‌ای به‌روز بود، واردات خودرو‌های برقی در تیراژ بالا و در دراز مدت می‌توانست به حل بخشی از ناترازی بنزین در کشور و کاهش آلودگی هوا کمک کند.

تجربه رانندگی پویاتر با خودرو‌های برقی
همچنین امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگویی اظهار کرده است که خودرو‌های برقی آلاینده‌های هوا مانند دی اکسید کربن و ذرات معلق کمتری تولید می‌کنند که باعث کاهش آلودگی هوا و تاثیرات مخرب بر محیط زیست می‌شود.

وی با اشاره به هزینه نگهداری و بهره‌وری خودرو‌های برقی، گفته است که این خودرو‌ها در مقایسه با خودرو‌های گازسوز کمتر است، زیرا اغلب سیستم‌های آن‌ها ساده‌تر و قطعه مکانیکی کمتری دارند.

این کارشناس بازار خودرو معتقد است که این خودرو‌ها معمولاً سریع‌تر و با توانایی شتاب بالاتری در مقایسه با خودرو‌های سوختی عمل می‌کنند. این امر به دلیل موتور‌های الکتریکی است که از نیروی برق برای حرکت استفاده می‌کنند و از توانایی بالاتری در انتقال نیرو برخوردارند.

به گفته کاکایی خودرو‌های برقی دارای مرکز تعادل پایین‌تر و وزن بیشتر در قسمت پایین بدنه هستند که موجب تجربه رانندگی پویاتر و کنترل بهتر در موقعیت‌های خطرناک می‌شود.

وی تاکید کرده است که تلاش‌های صورت‌گرفته برای افزایش زمان شارژ باتری و توسعه‌ی زیرساخت شارژ خودرو‌های برقی می‌تواند این تکنولوژی را به یک گزینه بیشتر محبوب برای مصرف‌کنندگان تبدیل کند.

منبع:میزان

ارسال نظر