۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳
اختصاصی
ساماندهی بازار خودرو توسط وزیر جدید صمت چگونه ممکن است؟
رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو، رفع انحصار از صنعت خودرو را از مهم ترین اقدامات وزیر جدید صمت در راستای ساماندهی بازار خودرو برشمرد.
کد خبر: ۶۶۵۶

به گزارش کارنا، رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو، رفع انحصار از صنعت خودرو را از مهم ترین اقدامات وزیر جدید صمت در راستای ساماندهی بازار خودرو برشمرد.

سعید موتمنی درباره واكنش بازار خودرو به روي كارآمدن دولت چهاردهم عنوان كرد: با توجه به مشخص نبودن سياست هاي خودرويي وزارت صمت ، بازار خودرو نيز واكنش مثبتي به روي كار آمدن دولت جديد نداشته است.

وي افزود: بازار خودرو بيشتر تحت تاثیر نوسانات ارزي بوده و با ورود نرخ ارز به كانال ٥٧ هزار تومان قيمت ها ريزش و با رشد نرخ دلار به كانال ٥٩ هزار تومان قيمت ها افزايش پيدا مي كند. 

اين فعال بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا تصريح كرد: خودرو همچنان يك كالاي سرمايه اي است و قيمت ها با كوچكترين نوسانات نرخ ارز و تحولات سياسي  تغییر پیدا می کند.

موتمني درباره وضعيت بازار خودرو در هفته گذشته بيان كرد:  قيمت ها  تغير چنداني نداشته و تنها سمند سورن و پژو ٢٠٧ به دليل عدم فاكتور شدن از سوي كارخانه حدود ٢ درصد افزايش قيمت را تجربه كرده  و خودروهاي وارداتي مانند تویوتا كرولا، هیوندا توسان و النترا نيز با توجه به فاكتور شدن حدود ٤٠٠ ميليون تومان كاهش قيمت داشته اند.

اين فعال بازار خودرو در ادامه به قيمت خودروهاي پرفروش داخلي و مونتاژي اشاره كرد و گفت: دنا اتوماتيك ٩٦٥ ميليون تومان ، دنا توربو ٩٣٢ ميليون تومان ، پژو پارس ٦٥٧ ميليون تومان، پژو ٢٠٧ دنده اي سقف شيشه ٧٦٠ميليون تومان ، پژو ٢٠٧ اتومات ٨٧٠ ميليون آخریین قیمت های معامله شده در هفته گذشته هستند.

 موتمنی اضافه کرد: خودروهاي گروه سايپا نیز كوئيك اتومات با ٤ ميليون افزايش قيمت به ٤١٠ ميليون تومان و شاهين با ١٠ ميليون افزايش قيمت به ٧١٠ ميليون رسيده است.   

وی ادامه داد: در میان خودروهای مونتاژی پرفروش نیز ديگنيتي پرستيژ با قیمت دو ميليارد و ٥٠ ميليون و فيدليتي پرستيژ ٢ ميليارد و ٣٦٠ ميليون تومان در بازار خريد و فروش  شده است.

این فعال بازار خودرو در ادامه بر لزوم ساماندهی بازار خودرو از سوی وزیر جدید صمت تاکید کرد و گفت: از وزیر جدید صمت انتظار می رود با رصد بازار خودرو از سال 70 تا کنون و بررسی موانع خروج صنعت خودرو از انحصار طی 30 سال گذشته شده زمینه رفع انحصار، ایجاد رقابت در خودروسازی و حرکت بازار خودرو در مسیر درست خود را فراهم کند.

وی با بیان اینکه با تولید و واردات انحصاری خودرو نمی توان چشم انداز خوبی را در بازار خودرو متصور بود، تاکید کرد: به رغم صدور مجوز واردات برای حدود 12 شرکت وارد کننده و برنامه ریزی برای واردات 100 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 اما تا کنون کمتر از 20 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و متاسفانه نیاز بازار تامین نشده است.

رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران تنها راه انحصار زدایی از خودروسازی را واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دانست و اظهار داشت: علاوه بر تولیدات داخل که به دلیل نبود رقیب در بازار کیفیت و قیمت مناسبی ندارند، قیمت خودروهای مونتاژی نیز بیش از نرخ جهانی است. در حالی که با واگذاری واردات به بخش خصوصی واقعی و ورود انبوه خودروهای خارجی، خودرویی که اکنون 3 میلیارد و 300 در بازار خودرو خرید و فروش می شود به 2 میلیارد و 300 کاهش پیدا کرده و دیگر هیچ کس سمت خرید خودروهای مونتاژی نخواهد رفت.

موتمنی تصریح کرد: اگر دولت اجازه دهد خودروهای نو با تعرفه پایین وارد کشور و به بازار عرضه شوند خودروی 20 هزار دلاری 40 هزار دلار به دست مشتری نخواهد رسید.

وی اضافه کرد: تعرفه واردات یک خودروی 20 هزار دلاری که قیمت آن با ارز آزاد یک میلیارد و 200 میلیون تمام می شود باید 40 درصد باشد اما اکنون خودروهای مونتاژی که از کیفیت خوبی هم برخوردار نیستند با قیمت 50 هزار دلار به دست مشتری می رسند.

این فعال بازار خودرو درباره پیش بینی قیمت خودرو در ماه های آینده اظهار داشت: اگرچه ملاک تعیین کننده قیمت خودرو در بازار میزان عرضه و نرخ ارز است اما با کنترل نرخ تورم و ارز حتی با محدودیت عرضه افزایشی را در بازار خودرو شاهد نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: کاهش قیمت خودرو در بازار با توجه به ماهیت سرمایه ای خودرو مستلزم تثبیت نرخ ارز است.

موتمنی در پایان یادآور شد: عدم تولید و واردات خودرو نسبت به نیاز بازار خودرو مانع تنظیم بازار شده و و تا زمانی که نیاز بازار تامین نشود این وضعیت در بازار خودرو ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر