۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
اختصاصی
چرا قطعه سازان تمایلی به داخلی سازی قطعات خودرو‌های مونتاژی ندارند؟ + فیلم
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور وابستگی خودروسازان به واردات قطعات از چین را سیاستی نسنجیده عنوان و بیان کرد: با به کارگیری این سیاست ارزش افزوده ایجاد شده در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و منافع ملی کشور نیز با خطر مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۷۱۴۱

به گزارش کارنا، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور وابستگی خودروسازان به واردات قطعات از چین را سیاستی نسنجیده عنوان و بیان کرد: با به کارگیری این سیاست ارزش افزوده ایجاد شده در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و منافع ملی کشور نیز با خطر مواجه خواهد شد.

حسن زارع نژاد واردات قطعات از سوی خودروسازان داخلی را تهدیدی برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه خودروسازان چینی تمایلی به داخلی سازی قطعات در داخل ندارند و این امر موجب شده حتی خودروسازان مونتاژکار نیز قادر به تضمین تامین قطعات خودرو‌های خود نباشند، زیرا قطعات را در اختیار ندارند  و به همین دلیل قطعات این خودرو‌ها با قیمت گزاف به دست مصرف کننده رسیده و نارضایتی شدید صاحبان خودرو‌های مونتاژی را به همراه داشته است.  

وی با بیان اینکه وابستگی خودروسازان به  قطعات ساخت چین سیاستی نسنجیده است، تصریح کرد: به بکارگیری این سیاست ارزش افزوده ایجاد شده را در اختیار چینی‌ها قرارداده  و منافع ملی کشور را با خطر مواجه کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: طبق سیاست وزارت صمت قرار بود سالانه ٢٠ درصد به عمق داخلی سازی قطعات خودرو‌های مونتاژی افزوده شود، اما متأسفانه این سیاست نیز اجرایی نشده است چراکه چینی‌ها به بهانه‌های مختلف از این موضوع طفره می‌روند.

زارع نژاد با اشاره به اینکه داخلی سازی قطعات برای قطعه سازان داخلی مقرون به صرفه نیست، افزود: متاسفانه سیاست خودروسازان چینی در فروش محصول به نحوی است که در ابتدا از یک مدل خودرو  ١٠٠ هزار دستگاه تولید می‌کنند و پس از تولید ٥٠ هزار دستگاه به یکباره مدل خودرو را تغییر می‌دهند.  


وی در ادامه تاکید کرد:  وزارت صمت به منظور توجیه اقتصادی داخلی سازی قطعات خودرو‌های چینی می‌بایست با انتخاب ١٠ مدل خودرو  که حداقل ٣ مدل از آنها دارای قوای محرکه مشترک باشند، قطعه سازان را تشویق به ساخت داخل قطعات کند. در این صورت تیراژ تولید قطعات افزایش یافته و داخلی سازی  برای قطعه سازان داخل نیز توجیه اقتصادی خواهد داشت.

 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ادامه داد: با به کارگیری این سیاست  قطعه سازان می‌توانند بهای تمام شده قطعات برای خودروساز و مصرف کننده را کاهش دهند.

 
زارع نژاد با بیان اینکه به واردات خودرو نیز باید به عنوان سیاستی بلند مدت نگاه کرد، اظهار داشت: سیاست گذارپیش از واردات خودرو باید این موضوع را مدنظر قرار دهد  که آیا امکان تامین قطعات خودرو‌های وارداتی وجود دارد و قطعات قرار است با چه قیمتی به دست مصرف کننده نهائی برسد؟

ارسال نظر