به گزارش کارنا، بر این اساس بیشترین ارزبری قطعات خودرو مربوط به موتور است که در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۲۱میلیون دلار ارزبری داشته است. در رتبه دوم نیز جعبه دنده و دیفرانسیل قرار دارد که ارزبری آن در بازه زمانی مذکور ۲۵۰میلیون دلار بوده است. قطعات مربوط به «محور انتقال قدرت» در رتبه سوم قرار دارد که ارزبری آن در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۹۹میلیون دلار بوده است. رتبه بعدی به قطعات «تهویه مطبوع» میرسد که ارزبری آن در همان سال ۹۹میلیون دلار بوده است. قرار گرفتن قطعات مربوط به موتور خودرو که نیازمند بالاترین سطح فناوری است.
در راس این رتبهبندی چهار دلیل عمده دارد. دلیل ابتدایی این است که اساسا قطعاتی که از تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند، قیمت بیشتری هم دارند و تا حدی طبیعی است که بیشترین هزینه برای قطعات انجام شود، اما این موضوع تنها دلیل این صدرنشینی نیست. در واقع ارزبری بالای موتور خودرو نشان میدهد که داخلیسازی خودرو روی قطعاتی که فناوری بالاتری میطلبند ضعیف است. به عبارت دیگر میتوان گفت واحدهای تحقیق و توسعه در قطعهسازیها کاملا ضعیف عمل کردهاند و نتوانستهاند قطعاتی با سطح تکنولوژی بالاتر طراحی و تولید کنند.
دلیل سومی که میتوان به آن اشاره کرد این است که قطعهسازان کشور طی سالهای گذشته هیچگونه نگاه صادراتی نداشتهاند و تنها برای خودروسازان داخلی و برای پلتفرمهای قدیمی تولید کردهاند، بنابراین نیازی نمیدیدهاند که به سمت ارتقای دانش فنی یا کاهش ارزبری حرکت کنند.
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر