به گزارش کارنا، پیش از گسترش خودروهای برقی در کشور تصور میشد خودروهای الکتریکی به دلیل عدم برخورداری از موتور احتراقی نیازی به روغن موتور ندارند در حالی که گیربکس و سیستمهای هیدرولیک مصرفی نیاز به روانکار دارند و با توسعه خودروهای برقی، تولید و تامین روانکارهای مخصوص خودروهای الکتریکی توسط تولیدکنندگان داخل بیش از گذشته احساس میشود. در خصوص توسعه خودروهای برقی و تاثیر آن بر صنعت روانکار با یک کارشناس بازار روانکار به گفتگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
علیرضا آمارمحمدی با بیان اینکه عدم نیاز خودروهای برقی به روانکار، فرضیه درستی نیست، اظهار داشت: فرقی نمیکند گیربکس خودرو با برق یا بنزین کار کند، هر خودرویی که دارای حرکت و اصطکاک است نیاز به روانکار دارد. خودروهای برقی نیز برای کاهش اصکاک نیازمند روانکارهای با کیفیت، با طراحی و مواد اولیه خاص هستند و قطعا با افزایش خودروهای برقی در کشور، انقلابی را درمیزان و رویه مصرف و فرمولاسیون روانکارهای خودرویی شاهد خواهیم بود.
وی درباره نقش توسعه خودروهای برقی بر بازار روانکارهای خودرویی عنوان کرد: خودروهای برقی انواع مختلفی دارند و شامل خودروهای تمام برقی یا پلاگین و خودروهای هیبردی میشوند. خودروهای تمام برقی، خودروهایی هستند که موتور الکتریکی قدرت موردنیاز برای حرکت خودرو را تامین میکند و اساسا سوخت فسیلی و احتراق در این موتورها مصرف نمیشود.
این کارشناس بازار روانکار در گفتگو با خبرنگار کارنا افزود: دراین نوع خودروهای برقی، نیازی به روغن موتور با تعبیر کنونی وجود ندارد، اما برخی از مایعات و روغنهای خاص برای بخشهای دیگر خودرو ممکن است نیاز به بررسی و تعویض داشته باشند. این ویژگی باعث کاهش هزینههای نگهداری این خودروها میشود، هرچند که در حال حاضر هزینه تعویض باتری آنها بسیار گران میباشد.
آمارمحمدی ادامه داد: خودروهای هیبریدی نیز از سیستم ترکیبی شامل موتور با سوخت فسیلی و موتور الکتریکی با نیروی باتری بهره میبرند و توان لازم برای حرکت را از بیش از یک منبع تامین میکنند. به عبارت دیگر خودروهای هیبریدی برای حرکت میتوانند همزمان از انرژی برق و موتور احتراقی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: خودروهای هیبریدی دارای باتری پرقدرت و قابل شارژ هستند و درکنار موتور احتراقی خود مسافت و دوام شارژ باتری را توام با سرعت و قدرت بیشتری را عرضه میکنند، اما به هر حال جایگاههای شارژ باتری و قطعات و لوازم تعویضی آنها در بازار مصرف ضرورت دارد که در حال حاضر به صورت کافی دیده نمیشود.
این کارشناس بازار روانکار با بیان اینکه هر یک از انواع خودروهای برقی به لحاظ طراحی و فرمولاسیون روانکاری متفاوت هستند، تصریح کرد: خودروهای هیبریدی نیاز به روغن موتورهای با ویسکوزیتههای بسیار پایین، سطح کیفی و دوام بسیار بالا دارند که اکنون نیز توسط تولیدکنندگان داخل تولید و عرضه میشود. در رابطه با خودروهای تمام برقی نیز توان طراحی و تولید روانکارهای مورد نیاز آنها در کشور وجود دارد.
آمارمحمدی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به وجود تخصص و دانش فنی تولید روغن موتورهای مرغوب در کشور امکان طراحی روانکارهای به روز اروپایی و آمریکایی به راحتی توسط تولیدکنندگان و متخصصان داخلی وجود دارد که البته با بهره گیری ازمواد اولیه وارداتی میسر بوده، اما در حال حاضر با توجه به نبود تقاضای اساسی در بازار، بیشترین ظرفیت تولید پاسخگوی تامین نیاز روانکارهای موتورهای احتراقی میباشد و روانکارهای خودروهای برقی با حجمی کم و اغلب با هدف تحقیق و توسعه محصول تولید میشوند.
ارسال نظر