۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
اختصاصی
معیار ارزیابی کیفیت قطعات خودرو تشریح شد
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان کرد: کیفیت قطعات تولید داخل نسبت به گذشته افت پیدا نکرده، اما مشکلات نقدینگی و عدم نوسازی ماشین آلات قطعه سازی مانع بهبود کیفی قطعات شده است.
کد خبر: ۷۹۷۵

به گزارش کارنا، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان کرد: کیفیت قطعات تولید داخل نسبت به گذشته افت پیدا نکرده، اما مشکلات نقدینگی و عدم نوسازی ماشین آلات قطعه سازی مانع بهبود کیفی قطعات شده است.

محمدعلی ذکریایی درباره معیار ارزیابی کیفیت قطعات داخلی و وارداتی عنوان کرد: در حال حاضر استاندارد مدیریت کیفیت IATF در خطوط تولید قطعه سازان جاری است و قطعات تولید داخل بر اساس سیستم تضمین کیفیت IATF مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 وی ادامه داد: علاوه بر استاندارد IATF، شرکت‌های خودروسازی از طریق ارزیابی‌های دوره ای، بر عملکرد قطعه ساز نظارت کرده تا از اجرای دستورالعمل‌های مربوط به کیفیت قطعات اطمینان حاصل کند.

 عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در گفتگو با خبرنگار کارنا تاکید کرد: قطعات تولید داخل بر اساس استاندارد‌های تعریف شده و معیار‌های خودروساز مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و پس از تایید از سوی خودروساز وارد خط تولید خودروسازان می‌شود.

 ذکریایی افزود: قطعات وارداتی نیز توسط خودروسازان و بر اساس معیار‌های تعریف شده از سوی خودروساز وارد کشور می‌شوند.

 وی در ادامه درباره علل بی کیفیتی و دوام پایین قطعات خودرو‌های داخلی اذعان داشت: دلیل بی کیفیتی قطعات را می‌بایست به صورت موردی مورد بررسی قرار داد، اما برخی مواقع ممکن است قطعه ساز به دلیل عدم تامین منابع مالی از سوی خودروساز از مواد اولیه با کیفیت پایین برای تولید قطعات استفاده کند هر چند که چنین اقدامی از سوی قطعه سازان بعید به نظر می‌رسد.

 عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشورعنوان کرد: کیفیت قطعات تولید داخل نسبت به گذشته افت پیدا نکرده، اما مشکلات نقدینگی و عدم نوسازی ماشین آلات قطعه سازی مانع بهبود کیفیت آنها شده است؛ لذا قطعات تولیدی با همان کیفیت گذشته تولید می‌شوند.

 ذکریایی درباره کیفیت قطعات تولید داخل در مقایسه با نمونه‌های وارداتی بیان کرد: قطعات وارداتی عمدتا از چین وارد می‌شوند و قطعات چینی به دلیل قیمت اقتصادی از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.

 عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور سیاست‌های دستوری را مهم‌ترین عامل آسیب به صنعت قطعه سازی و خودرو عنوان و بیان کرد: متاسفانه تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروساز ادامه تولید برای زنجیره تامین را دشوار کرده است.

ارسال نظر