به گزارش کارنا، آنطور که نمایندگان مجلس میگویند شرکتهای واردکننده خودرو خصوصا مونتاژکاران، خودروهای کامل یا نیمهکامل را با دلار ۳۸ تا ۴۰ هزار تومانی وارد کردهاند، اما با دلار ۱۰۰ هزار تومانی میفروشند. مشکل کجاست؟
آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال۱۳۹۷ تا ۲ سال پیش بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفتوآمد بود. درنهایت ۱۶خردادماه۱۴۰۱، رئیس مجلس قانون واردات خودرو را برای مدت ۵سال، برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. علت اصلی تصویب این قانون در مجلس، کاهش تولیدات داخلی و ناتوانی خودروسازان در تامین نیازهای داخل بود.
در واقع طبق برخی آمارها میزان نیاز داخل برای خودروهای سواری سالانه رقمی بین یک تا ۱.۵ میلیون دستگاه است؛ درحالیکه خودروسازان داخلی توان تولید حتی ۸۰۰ هزار دستگاه را هم نداشتند؛ به همین دلیل قرار شد که بخشی از نیاز داخلی از طریق واردات خودروهای ارزانقیمت تامین شود. به همین دلیل تخصیص ارز به شرکتهای واردکننده خودروی کامل یا نیمهکامل (مونتاژکاران) سرعت گرفت. براساس آمار بانک مرکزی در سال گذشته فقط ۳.۷ میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات مونتاژی خودرو به چند شرکت مونتاژکار اختصاص یافت که عمده این ارز هم با قیمت حدود ۴۰ هزار تومان بود. این در حالی است که بررسیها نشان میدهد محصولات مونتاژی این شرکتها از ارز آزاد هم گرانتر محاسبه شده و به مردم عرضه میشوند.
چه خودروهایی باید وارد میشد؟طبق آییننامه واردات خودرو واردکنندهها صرفا مجاز هستند خودروهایی وارد کنند که قیمت آنها کمتر از ۲۰ هزار دلار است. با این حال اولویت با خودروهایی است که قیمت آنها کمتر از ۱۰ هزار دلار است.
با توجه به اینکه قیمت خودروهای ۱۰ هزار دلاری با نرخ ارز بازار آزاد رقمی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان است، هرچه قیمت جهانی خودرو کمتر از ۱۰ هزار دلار باشد قیمت داخلی آن نیز کمتر خواهد بود.
چه خودروهایی وارد شد؟با وجود سخنان وزیراسبق صنعت آنطور که شواهد نشان میدهد تاکنون بخش زیادی از خودروهایی که وارد کشور شدهاند خودروهای ۲۰ هزار دلاری بودهاند و خودروهای ۱۰ هزار دلاری کمتر وارد کشور شدهاند و همین خودروهای ۲۰ هزار دلاری هم با ارقام چند برابری به مردم فروخته میشوند. همین موضوع باعث شد تا ابتدای سالجاری عباس علیآبادی، وزیر سابق صمت بگوید: در تلاش هستیم تا زمینه واردات خودروهای قیمت مناسب و باکیفیت را فراهم کنیم.
دلیل بالا بودن قیمت خودروهای وارداتیآنطور که آمارها نشان میدهد مهمترین عامل گران تمام شدن واردات خودرو در ایران، افزایش تعرفه و عوارض گمرکی است.
در واقع دولت با افزایش تعرفه واردات خودرو حاشیه امنی برای خودروسازان داخلی ایجاد کرده و مانع رشد و توسعه صنعت خودرو شده است. اگر هدف از واردات خودرو، ورود خودروسازان داخلی به بازار رقابت جهانی و استفاده از خودروهای اقتصادی روز دنیا بهدنبال کاهش قدرت خرید مردم است، قاعدتا تحقق چنین اهدافی با تعرفههای گمرکی چندبرابر قیمت خودرو عملا امکانپذیر نیست. عامل فزاینده دیگر در قیمت خودروهای وارداتی به کشور، قیمت ارز است. طبعا هرچه قیمت ارز بالاتر رود، قیمت تمامشده خودروهای وارداتی نیز رشد میکند. حضور واسطهها در فرایند واردات خودرو از دیگر علل افزایش قیمت خودروهای خارجی در کشور است. ضمن اینکه بهنظر میرسد هیچ نظارتی برای قیمتگذاری خودروهای وارداتی و مونتاژی نیست و نهادهای ناظر، به وظیفه خود عمل نمیکنند وگرنه نباید خودرویی که هزینه آن برای شرکت واردکننده یک میلیارد تومان تمام شده، آن را با ۱۰۰ درصد سود، ۲ میلیارد تومان به فروش برساند.
منبع:اعتمادآنلاین
ارسال نظر