به گزارش کارنا، فیروز خدایی درباره نقش ساختار خودمالکی بر کاهش بهره روی ناوگان حمل و نقل جادهای کشوراظهار داشت: حمل و نقل در ایران از ابتدا خودمالک بوده است و دلیل بهره وری پایین آن سوءمدیریت، عدم توجیه اقتصادی و عدم سرمایه گذاری در این حوزه است و در حال حاضر تنها رانندگانی که حمل و نقل را به عنوان شغل خود انتخاب کرده اند قادر به ادامه فعالیت در این بخش هستند.
وی با بیان اینکه هر سیستمی در حمل و نقل اگر به درستی مدیریت نشود معضلات خود را خواهد داشت، تصریح کرد: واقعیت این است مداخله ارگانهای مختلف در حوزه حمل و نقل جادهای اجازه بهره برداری بیشتر از این حوزه را سلب کرده است.
رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا رشد بهره وری در حمل و نقل جادهای را مستلزم مدیریت صحیح در این بخش دانست و بیان کرد: متاسفانه علیرغم اینکه این بخش توسط بخش خصوصی مدیریت میشود، اما کلیه دستورالعملها و تصمیمات توسط دولت اتخاذ میشود.
خدایی با بیان اینکه نبود توجیه اقتصادی در حمل و نقل جاده ای، نوسازی ناوگان را نیز با مشکل مواجه کرده است، افزود: اگر دولت در زمینه نوسازی ناوگان، بستر مناسبی را آماده میکرد و کارشناسان و فعالان این حوزه را در جریان طرحهای نوسازی قرار میداد قطعا نوسازی ناوگان نتیجهای مثبت به دنبال داشت.
وی درباره دلایل شکست طرحهای نوسازی در ناوگان حمل و نقل جادهای اذعان داشت: متاسفانه دولت با ایجاد بوروکراسی اداری، فرآیند واردات را دشوار کرده است به طوری که ثبت سفارش کامیون ۱.۵ میلیارد تومان برای وارد کننده تمام میشود. از این رو استقبال چندانی از واردات کامیون نمیشود.
رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران ادامه داد: این در حالی است که با اعطای تسهیلات ارزان قیمت مانند طرح بهینه سازی مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل میتوان رانندگان را تشویق به نوسازی ناوگان کرد.
خدایی با بیان اینکه خودمالکی مانع نوسازی ناوگان حمل و نقل نیست، تاکید کرد: با حمایتهای لازم از سوی دولت و برنامه ریزی صحیح از سوی متولیان این حوزه میتوان گامهای مثبتی در راستای نوسازی ناوگان برداشت. هر چند که در گذشته نیز پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه داده ایم، اما متاسفانه عملیاتی نشده است.
حمل و نقل پیاده سازی شود، اما متاسفانه دخالتهای شدید دولت در این بخش، جذابیت سرمایه گذاری در حمل و نقل را کاهش داده و در حال حاضر سرمایه گذار واقعی برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود ندارد. حتی شرکتهای حمل و نقل نیمه دولتی نیز اقدام به واگذاری ناوگان خود کرده اند.
رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران با صراحت بیان کرد: از سوی دیگر همه صنایع تصور میکنند حمل و نقل باید به آنها سوبسید بدهد و هزینه حمل و نقل برای آنها کمتر تمام شود.
خدایی در پایان از چالشی جدید در حوزه حمل و نقل جادهای سخن گفت و اظهار داشت: متاسفانه بعضی شرکتها که شناخت کافی نسبت به این حوزه ندارند با ایجاد نرم افزار و بدون دفتر و بازدید فنی اقدام به صدور بارنامه میکنند و این یکی از معضلات جدی در این حوزه است که اگر اشاعه پیدا کند حمل و نقل کشور را با چالشهای جدی مواجه خواهد کرد.
ارسال نظر