به گزارش کارنا، رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان خراسان رضوی از افزایش تولید خودروهای ناقص توسط خودروسازان به دلیل وجود مشکلات نقدینگی در صنایع قطعه سازی و خودروسازی خبر داد.
سید محمد مهدی شکورزاده درباره علت افت فروش خودروسازان در هفت ماه نخست امسال بیان کرد: افت فروش خودروسازان تحت تاثیر مجموعهای پیچیدهای از عوامل است و تنها یک عامل اثرگذار نیست. مضاف بر اینکه دو خودرو ساز بزرگ به منظور ایفای تعهدات خود به نفع شان است که خودرویی که تولید میکنند را به سرعت به دست مصرف کننده برسانند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است افزایش تولید خودروهای ناقص موجب افت فروش خودروسازان شده باشد، اذعان داشت: به هر حال خودروها در صورت کسری قطعات، قابلیت تجاری شدن و تحویل به مشتری را ندارند و تولیدات ناقص نیز عاملی موثر بر کاهش فروش خودروسازان است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه فرآیند طولانی تخصیص ارز نیز تامین مواد اولیه و قطعات را برای قطعه سازان با مشکل مواجه کرده است، یادآور شد: متاسفانه قوانین و مقررات دست و پاگیر وزارت صمت، سامانه جامع تجارت و بانک مرکزی موجب شده فرآیند تخصیص ارز به قطعه سازان، تامین مواد اولیه و تبدیل آن به قطعات در خوش بینانهترین حالت حدود ۲۲۰ روز به طول میانجامد. حال اگر موانع دیگری وجود داشته باشد این فرآیند طولانیتر شده و تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی و همچنین قطعات یدکی برای بازار افترمارکت با بحران مواجه خواهد شد.
شکورزاده در گفتگو با خبر نگار کارنا ادامه داد: از این رو فرآیند طولانی تخصیص ارز امکان برنامه ریزی برای تامین به موقع قطعات را از قطعه سازان سلب کرده است.
وی با اشاره به چالشهای سیستم تامین مواد اولیه وارداتی خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی علی رغم اینکه مواد اولیه خود را از منابع داخلی تامین میکنند، اما برخی از آنها منشأ وارداتی دارند و حتی در صورت نبود یک قطعه، خودروها قابلیت تکمیل شدن نخواهند داشت. به طور مثال تولیدکنندگان فولاد، پتروشیمی و. ناچار به واردات مواد خارجی به عنوان مواد افزودنی در تولیدات خود هستند.
عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان استان خرلسان رضوی افزود: نکته بعدی اینکه دو خودروساز بزرگ به دلیل سرکوب قیمتی محصولات خود با کمبود نقدینگی مواجه هستند و این امر منجر به افزایش اختلاف قیمت تمام شده و قیمت فروش خودرو در بازار آزاد شده است.
شکورزاده اضافه کرد: قطعه ساز نیز به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از خودروساز و کمبود نقدینگی قادر به تامین قطعات موردنیاز خودروساز نیست. از طرفی بانکها نیز با توجه به قوانین بانک مرکزی امکان اعطای تسهیلات و کمک به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی را نخواهند داشت.
وی در ادامه به تبعات منفی تولیدات ناقص خودروسازان در بازار خودرو اشاره و تصریح کرد: به هر حال افزایش تولید خودرو در شرایط فعلی به خصوص در رابطه با دو خودروساز بزرگ که عمده تولیدات آنها ساخت داخل است، امکان پذیر نخواهد بود کمااینکه تولیدات داخل در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش پیدا کرده است و اگر خودروهای ناقص را نیز در آمار تولید محاسبه کنیم، کاهش تولید بیش از ۵ درصد خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو کشور عنوان کرد: این در حالی است که خودروسازان مونتاژکار و واردکنندگان خودرو با توجه به ارزی که بانک مرکزی به راحتی در اختیار آنها قرار میدهد و همچنین ارز حاصل از صادرات کالاهایی مانند مس، پسته، سنگ آهن که آنها را با قیمت بسیار ارزان صادر و در قبال آن کالاهای موردنیاز خود مانند قطعات خودرو را وارد میکنند، افزایش تولید داشته اند. به عنوان مثال اگر خودروسازان مونتاژکار ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ وارد کرده اند، امسال ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرده اند که نقش به سزایی در افزایش عرضه خودرو به بازار خودرو خواهد داشت.
ارسال نظر