به گزارش کارنا، به رغم پیشینه طولانی که صنعت موتورسیکلت در ایران دارد همچنان پس از گذشت چند دهه فعالیت بر فرآیند مونتاژ متمرکز است و متاسفانه افزایش واردات و نبود سیاست خودکفایی موجب افزایش ارزبری، ایجاد رانت و فساد در صنعت موتورسیکلت شده است؛ مسیری که به رغم وجود پتانسیل بالا، مانع دستیابی به رشد داخلیسازی و فناوری در صنعت موتورسیکلت کشور و عاملی برای سردرگمی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت شده است.
از سوی دیگر تولیدکنندگان موتورسیکلت سالهاست بر این باورند که ساخت داخل برخی موتورسیکلتها توجیه اقتصادی ندارد، اما سال گذشته با دیدگاهی که در وزارت صمت مبنی بر حمایت از تولیدات داخل، افزایش عمق ساخت داخل و کاهش ارزبری با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخل شکل گرفت، مقرر شد به منظور بررسی مدلهای پرتیراژ موتورسیکلت در کشور و داخلی سازی قطعات آنها کارگروهی تشکیل شود که بر این اساس تفاهم نامهای سه جانبه میان دفتر تخصصی خودرویی وزارت صمت و دو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعات در دی ماه سال گذشته و همزمان با برپایی نمایشگاه صنعت موتورسیکلت منعقد شد که ماحصل آن رونمایی از میز ساخت داخل صنعت موتورسیکلت در مهرماه سال جاری بود.
بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص آخرین وضعیت داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت اظهار داشت: سال گذشته با کارگروهی که متشکل از نمایندگان وزارت صمت، دو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعات و کارشناسان بنام صنعت موتورسیکلت تشکیل شد بر ساخت داخل چهار مدل موتورسیکلت پرتیراژ و پرتقاضای بازار شامل موتورسیکلتهای طرح باکسر، کلیلک ۱۵۰، ایروکس و سی جی ۱۲۵ تمرکز شد که پس از شناسایی قطعات و ظرفیت سنجی ساخت قطعات در داخل، نخستین نشست هم گرایی تولید کنندگان موتورسیکلت و قطعات در مهرماه سال جاری برگزار شد.
وی در گفتگو با خبرنگار کارنا ادامه داد: خوشبختانه پس از برگزاری این همایش تعدادی از سازندگان جدید شناسایی شده و از کارخانجاتی که در رابطه با ساخت داخل قطعات اعلام همکاری کرده بودند، بازدید شد، اما عمق داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت و ظرفیت سنجی ساخت قطعات نیاز به مطالعات بیشتری دارد تا تعداد کارخانجات بیشتری را پوشش دهد.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه ساخت داخل در همه مدلهای موتورسیکلت توجیه اقتصادی ندارد، اذعان داشت: داخلی سازی موتورسیکلتهای با تیراژ تولید پایین نه تنها برای موتورسیکلت سازان بلکه ساخت قالب و قطعات آن برای قطعه سازان نیز توجیه اقتصادی ندارد. از این رو در کارگروه مربوطه چهار مدل موتورسیکلت یاد شده که حدود ۸۰ درصد تقاضا در بازار موتورسیکلت را به خود اختصاص میدهند و داخلی سازی آنها توجیه اقتصادی دارد برای ساخت داخل انتخاب شدند.
ارسال نظر