به گزارش کارنا، در حالی که تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ حدود یکمیلیون و ۱۳۲ هزار دستگاه بود، پیشبینی میشد که در سال ۱۴۰۳ این رقم به یکمیلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه برسد. اما بر اساس محاسبات با ادامه روند تولید فعلی، این رقم تا پایان سال تنها به حدود یکمیلیون و ۱۱۰ هزار دستگاه خواهد رسید، که حتی از تولید سال گذشته نیز کمتر خواهد بود.
طبق اطلاعات ارائه شده توسط سه خودروساز بزرگ کشور به سازمان بورس، از ابتدای سال تا انتهای آبانماه ۱۴۰۳، مجموعاً ۵۷۴ هزار و ۵۴۳ دستگاه خودروی سواری تولید شده است. سهم ایرانخودرو از این تولید، ۳۲۷ هزار و ۴۵ دستگاه، سهم سایپا ۱۷۹ هزار و ۴۵۵ دستگاه و سهم پارسخودرو ۶۸ هزار و ۴۳ دستگاه بوده است.
خودروسازان خصوصی و عملکرد آنها
اگرچه آمار دقیقی از تولید خودروسازان خصوصی در ۸ ماهه اول سال در دسترس نیست، اما بر اساس گزارش انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور، این خودروسازان در ۶ ماهه اول سال ۱۲۳ هزار و ۵۲۹ دستگاه خودرو تولید کردهاند. با فرض اینکه این روند در دو ماه گذشته نیز ادامه یافته باشد، تولید این خودروسازان در ۸ ماهه اول سال به حدود ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.
چشمانداز تولید در ۴ ماه باقیمانده
با توجه به تولید ماهانه حدود ۹۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه در ۸ ماه اول، اگر همین روند در ۴ ماه باقیمانده ادامه یابد، تولید کل خودرو در سال ۱۴۰۳ به یکمیلیون و ۱۱۰ هزار دستگاه خواهد رسید که ۲ درصد کمتر از تولید سال گذشته خواهد بود. برای دستیابی به هدف یکمیلیون و ۳۵۰ هزار دستگاهی، باید در ۴ ماه آینده ماهانه حدود ۱۵۳ هزار دستگاه تولید شود که ۶۶ درصد بیشتر از تولید ماهانه کنونی است، امری که احتمالاً دشوار خواهد بود.
موانع تولید: فریز قیمتی و مشکلات نقدینگی
یکی از دلایل اصلی عدم تحقق هدف تولید، فریز قیمت خودرو تا اواخر آبانماه بوده است. خودروسازان انتظار داشتند که با شروع سال ۱۴۰۳، قیمتهای جدید نیز اعلام شود، اما این امر تا ۲۸ آبانماه به تأخیر افتاد و مشکلات مالی و نقدینگی برای خودروسازان ایجاد کرد. حالا که قیمت خودروها افزایش یافته است، امیدوار میروند که تولید با سرعت بیشتری ادامه یابد و به هدفگذاری نزدیک شوند.
منبع: صد آنلاین
ارسال نظر