به گزارش کارنا، مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه همکاری با شرکتهای دانش بنیان بستگی به رویکرد مدیران خودروسازی و وضعیت نقدینگی شرکتهای خودروسازی دارد، عنوان کرد: خودروسازان در صورت تامین منابع مالی میتوانند همکاری با شرکتهای دانش بنیان را در برنامههای توسعهای خود قرار دهند.
سعید مدنی با اشاره به نقش شرکتهای دانش بنیان در به روز رسانی تکنولوژی تولید خودرو در کشور اظهار داشت: نقش شرکتهای دانش بنیان در رشد و توسعه صنعت خودرو قابل انکار نیست، اما مساله اصلی این است که دانش فنی شرکتهای دانش بنیان محدود و در حد ساخت نمونه است.
وی افزود: شرکتهای خودروسازی با توجه به تولیدات انبوهی که دارند برای همکاری با دانش بنیانها نیازمند تجاری سازی دانش فنی موجود در این شرکتها هستند تا بتوانند تقاضای بیش از یک میلیون دستگاهی در بازار خودرو را پاسخگو باشند. کمااینکه روابط میان صنعت و دانشگاه که در گذشته بسیار بر آن تاکید میشد، ارتباط موفقی نبوده است.
این کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: در عین حال که شرکتهای دانش بنیان نقش به سزایی در به روزرسانی دانش فنی صنعت خودرو دارند، اما خودروسازی بدون ارتباطات جهانی با شرکتهای طراحی، مهندسی و تحقیقاتی و خودروسازان بزرگ دنیا امکان رشد و توسعه پیدا نخواهد کرد چراکه خودرو محصولی است که تنها در فضای رقابتی و در صورت عرضه در بازارهای صادراتی، ارتقای کیفی پیدا خواهد کرد و در شرایط فعلی که فضای رقابتی در بازار خودرو حاکم نیست و امکان حضور در بازارهای صادراتی وجود ندارد، صرف تزریق دانش فنی مشکلی از این صنعت حل نخواهد کرد.
مدنی با بیان اینکه همکاری با شرکتهای دانش بنیان بستگی به رویکرد مدیران خودروسازی و وضعیت نقدینگی شرکتهای خودروسازی خواهد داشت، تصریح کرد: خودروسازان در صورت تامین منابع مالی میتوانند همکاری با شرکتهای دانش بنیان را در برنامههای توسعهای خود قرار دهند.
وی افزود: بنابراین برای همکاری با دانش بنیانها در وهله نخست، اراده خودروسازان و در گام بعدی توان مالی شرکتهای خودروسازی بسیار حائز اهمیت است و هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
مدیرعامل اسبق سایپا با اشاره به توانمندی شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنایع پیشرفته و الکترونیک تاکید کرد: شرکتهای دانش بنیان برای تجاری سازی محصولات خود نیازمند تامین نقدینگی از سوی دولت و یا خودروسازان هستند.
ارسال نظر