به گزارش کارنا، رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران عنوان کرد: بر اساس طرح جدید تخصیص سهمیه سوخت به کامیون داران بر اساس سند حمل قرار است معیار شناسنامه کامیون باشد که اجرای این طرح بدون ایجاد زیرساختهای لازم رانندگان را در تامین سوخت با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.
فیروز خدایی با اشاره به چالشهای تخصیص سهمیه سوخت به کامیون داران بر اساس سند حمل اظهار داشت: تخصیص سهمیه سوخت به کامیون داران سالها است که بر اساس سند حمل و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نسبت به نوع ناوگان صورت میگیرد.
وی ادامه داد: وجود بارنامههای صوری، عدم دقت سامانه مربوطه و دوربینهای تعبیه شده در جادهها یکی از مشکلات در رابطه با تخصیص سهمیه سوخت بر اساس سند حمل است چراکه اگر کامیونها به درستی رصد نشوند، سوخت به آنها تعلق نگرفته و رانندگان در تامین سوخت خود با مشکل مواجه میشوند.
رئیس کانون سراسری کامیونداران ایران در گفتگو با خبرنگار کارنا یادآور شد: علاوه بر این، سهمیه سوخت کامیون داران بر مبنای محاسبه سالهای گذشته و بر مبنای کاتولوگ خودرو در کارخانه بوده و بدون تغییر باقی مانده است، در حالی که مبنای محاسبه درست نیست چراکه به هر حال مصرف سوخت خودروهای نوشماره نسبت به کامیونهای کارکرده کمتر بوده و از طرفی استفاده از قطعات بی کیفیت مصرف سوخت این کامیونها را افزایش داده و کامیون داران را با کمبود سوخت در جادهها مواجه کرده است.
خدایی افزود: همچنین بر اساس طرح جدید قرار است ملاک عمل در اجرای طرح سهمیه بندی سوخت بر اساس سند حمل، شناسنامه کامیون باشد که اجرای این طرح بدون ایجاد زیرساختهای لازم رانندگان را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.
وی با اشاره به اجرای آزمایشی این طرح روی کامیونهای با ظرفیت بالای ۵۰ و ۵۶ تن ادامه داد: متاسفانه با اجرای این طرح بسیاری از رانندگان در جایگاههای سوخت و جادهها به دلیل نبود بسترهای لازم موفق به سوختگیری نشدند.
رئیس کانون سراسری کامیونداران تصریح کرد: از ۴۵۰ هزار ناوگان جادهای کشور تنها ۱۰ درصد مشمول اجرای این طرح میشوند که مدیریت این تعداد در طرح مذکور نیز موفق آمیز نبوده و فراگیر شدن آن حمل و نقل کشور را فلج خواهد کرد.
خدایی درباره زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح بیان کرد: با توجه به اینکه صدور اسناد حمل کامیون داران توسط سازمان راهداری و تخصیص سهمیه سوخت توسط شرکت پخش فرآوردههای نفتی صورت میگیرد، برای انتقال اطلاعات مربوطه میبایست ارتباط و هماهنگی سازمان یافتهای میان این دو ارگان وجود داشته باشد.
وی عنوان کرد: واقعیت این است سامانه دو ارگان مربوطه قابلیت اتصال به یکدیگر را نداشته و در صورت اتصال نیز با اختلال مواجه هستند و رانندگان نیز به دلیل نگرانی از فاسد شدن کالا و یا عدم پرداخت جریمه تاخیر ناچارهستند هر لیتر گازوئیل را با قیمت ۶ یا ۷ هزار تومان از جایگاهها خریداری کنند تا کالا را به موقع به دست صاحب کالا برسانند.
رئیس کانون سراسری کامیونداران در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری برای ثبت و پیگیری شکایات و سامانه ۰۹۶۲۷ که مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در رابطه با کارت هوشمند سوخت است به هیچ عنوان پاسخگو نیستند، به طوریکه هنگام تماس با سامانه شرکت نفت میگویند اطلاعات از سوی سازمان راهداری منتقل نشده و با سازمان راهداری که تماس میگیریم میگویند اطلاعات منتقل شده است.
ارسال نظر