به گزارش کارنا، ایران در حال حاضر با بحران بزرگ عدم تعادل بنزین مواجه است که شاهد آن واردات پیش بینی شده بنزین به میزان ۳ تا ۵ میلیارد دلار در سال آینده است. این بحران نه تنها بار اقتصادی را بر کشور تحمیل میکند، بلکه نیاز به راه حلهای پایدار برای کاهش وابستگی به واردات بنزین را نیز برجسته میکند. یکی از راه حلهای بالقوه تولید و ترویج خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان ایرانی است که از گاز طبیعی به شکل گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان سوخت جایگزین بنزین استفاده میکنند. با پذیرش این گذار، ایران میتواند به طور موثر عدم تعادل بنزین خود را برطرف کند، نیاز به واردات قابل توجه بنزین را از بین ببرد و به طور بالقوه منافع اقتصادی قابل توجهی ایجاد کند.
سجاد اعیانی کارشناس حوزه سیاستگذاری در رابطه با ناترازی بنزین اظهار کرد: مسئله ناترازی انرژی به خصوص در بخش بنزین یک مشکل بزرگ است که نه تنها عدم النفعی معادل ۱۵ میلیارد دلاری از محل مصرف بالاتر از استاندارد بنزین خودروهای داخلی به ضرر کشور شده است بلکه در زمینه واردات بنزین نیز سال آینده بیش از ۵ میلیارد دلار واردات بنزین خواهیم داشت. از همین رو نیاز است به صورت فوری اقدام جدی در زمینه ناترازی بنزین صورت بپذیرد. اولین اقدام اعمال محدودیت بر مصارف غیرعادی بنزین است که بر روی مصارف بالای ۱۰۰ لیتر بنزین با قیمت ۳ هزار تومان محدودیت ایجاد شده است.
این کارشناس حوزه سیاستگذاری در رابطه با ضرورت دیگر تمرکز بر خودروهای دوگانه سوز اظهار کرد: یکی از راهکارهای مهم دیگر تمرکز بر خودروهای دوگانه سوز است. استقبال گسترده از خودروهای دوگانه سوز در ایران این پتانسیل را دارد که وابستگی کشور به واردات بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با زیرساختهای موجود که میتواند ۲۵ میلیون متر مکعب سوخت CNG را در خود جای دهد، تمرکز خودروسازان بر تولید خودروهای دوگانه سوز ضروری است. این خودروها باید به اصلاحات لازم برای استفاده از بنزین و CNG به عنوان منابع سوخت مجهز شوند. با اجرای این رویکرد، ایران میتواند به طور موثر مصرف بنزین خود را کاهش دهد و نیاز به واردات را به حداقل برساند.
وی ادامه داد: برای تشویق به پذیرش خودروهای دوگانه سوز، دولت ایران باید یارانه و مشوقهایی را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خودرو در نظر بگیرد. با ارائه معافیتهای مالیاتی، کمکهای بلاعوض و سایر مزایای مالی، میتوان خودروسازان را برای تولید خودروهای دوگانه سوز تشویق کرد. چنین اقداماتی به کاهش هزینههای تولید کمک میکند و خودروهای دوگانه سوز را برای مصرف کنندگان مقرون به صرفهتر میکند. علاوه بر این، مشوقهای مصرفکننده مانند کاهش هزینههای ثبت نام، حق بیمه کمتر و امتیازات پارک ترجیحی میتواند افراد را تشویق به انتقال به خودروهای دوگانه سوز کند. با اجرای بسته جامع یارانهها و مشوقها، دولت میتواند به طور موثری به پذیرش گسترده خودروهای دوگانهسوز کمک کند.
این کارشناس حوزه سیاستگذاری در رابطه با کاهش آلایندگی در کلانشهرها با تکیه بر دوگانه سوز کردن خودروها گفت: کلانشهرهایی مانند تهران که با آلودگی هوا و تراکم ترافیک قابل توجهی روبرو هستند، میتوانند از ادغام خودروهای دوگانه سوز در سیستمهای حمل و نقل شهری خود بهره زیادی ببرند. با الزام استفاده از وسایل نقلیه دوگانه سوز برای بخش قابل توجهی از حمل و نقل شهری، تقاضا برای بنزین میتواند بیشتر کاهش یابد. این رویکرد نه تنها به رفع عدم تعادل بنزین کمک میکند، بلکه کیفیت هوا را بهبود میبخشد و تراکم ترافیک را در مناطق پرجمعیت کاهش میدهد.
اعیانی در رابطه با مزایای اقتصادی خودروهای دوگانه سوز گفت: استفاده گسترده از خودروهای دوگانه سوز در ایران میتواند مزایای اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته باشد. ایران با استفاده کامل از ظرفیت موجود ۲۵ میلیون مترمکعبی سوخت CNG میتواند روزانه ۲۵ میلیون لیتر مصرف بنزین خود را کاهش دهد. این کاهش نه تنها نیاز به واردات بنزین را برطرف میکند، بلکه کشور را قادر میسازد روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین صادر کند. با قیمت فعلی بنزین، این ظرفیت صادراتی میتواند سالانه ۲.۵ میلیارد دلار برای ایران درآمد ایجاد کند. این دستاوردهای اقتصادی باعث تقویت ذخایر ارزی کشور و کاهش وابستگی آن به واردات پرهزینه بنزین میشود.
وی در پایان گفت: تولید و ترویج خودروهای دوگانه سوز راه حلی مناسب برای بحران عدم تعادل بنزین در ایران است. ایران با پذیرش گاز طبیعی به شکل CNG به عنوان سوخت جایگزین بنزین، میتواند وابستگی خود به واردات بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این انتقال نیازمند همکاری بین دولت، تولیدکنندگان خودرو و مصرف کنندگان است. ارائه یارانهها و مشوق ها، همراه با ادغام وسایل نقلیه دوگانه سوز در سیستمهای حمل و نقل شهری، در ایجاد پذیرش گسترده بسیار مهم خواهد بود. مزایای اقتصادی این انتقال، از جمله حذف واردات بنزین و پتانسیل صادرات بنزین، اهمیت سرمایه گذاری در تولید خودروهای دوگانه سوز را برجسته میکند. با اولویتبندی این تغییر، ایران میتواند به یک راهحل پایدار و از نظر اقتصادی سودمند برای بحران عدم تعادل بنزین دست یابد.
منبع: تیترکوتاه
ارسال نظر